RECENZE Žena z kajuty č. 10

17.10.2017
RECENZE Žena z kajuty č. 10

Autor: ruthware.com

Popisek: Ruth Ware

Ou, ou, ou. Těmito expresivními citoslovci bychom chtěli upozornit nejen na to, jak se nám kniha Ruth Ware líbila, ale především bychom rádi zdůraznili její jméno. Neznali jsme ji, ale psát dovede báječně. Román, velmi dobře zpracovaná kriminálka, se s největší pravděpodobností bude líbit všem.

O Ruth Ware, ročník 1977, toho víme poskrovnu. Žije v západním Sussexu ve Spojeném království a doposud stihla sepsat dva romány. Prvním byl In a Dark, Dark Wood (v českém překladu jej v roce 2016 vydala LEDA pod názvem Všude kolem černý les), pak následovala právě recenzovaná Žena z kajuty č. 10 a v červenci jí vyšel v pořadí třetí román, který nese název The Lying Game. Všechny tři tituly podle čtenářských recenzí, které jsou v tomto ohledu mnohem barvitější a pestřejší než recenze odborníků, sklidily úžasné ohlasy. A vlastně to nebylo jen mezi čtenáři. Ruth Ware získala také cenu ´Goodreads Choice Awards Best´ v kategorii mystery & thriller. Mezi další oceněné v této kategorii patří třeba Nora Roberts, Stephen King, Jo Rowling nebo Paula Hawkins (Dívka ve vlaku).

My jsme její prvotinu neměli příležitost recenzovat, tedy nemáme na co navazovat. Pakliže bychom ale k Ženě z kajuty č. 10 přistoupili jako k literárnímu debutu, na dálku bychom zatleskali. Nejenže je v ní ukryt velmi osobitý a charakteristický ženský přístup, ke kterému se ještě dostaneme, ale výborná je i dějová linka. Také musíme ocenit grafické zpracování, které se značně liší od anglické verze a LEDA ho doplnila o pomyslné kapky vody, kterými je pokryta obálka. Vynikající nápad, zpracování i styl.

Novinářka Lo Blacklocková (v prvotině „Všude kolem černý les" je hlavní postavu také žena - šestadvacetiletá Leonora, která tvoří „docela úspěšné detektivky"), která píše do cestovatelských časopisů, právě dostala životní šanci: Má se spolu s hrstkou cestujících z vyšší společnosti účastnit luxusní okružní plavby po norských fjordech. Soukromá jachta Polární záře se právě vydává na svou panenskou plavbu. Obloha je modrá, moře klidné a hosté dobře naladěni. Noblesní kajuty, večeře ve velkém stylu, elegantní konverzace. Pohádka se však zvrhne v noční můru. Lo v polotmě zahlédne, jak někdo srazil z paluby do moře jakousi ženu. Novinářka je jediná, kdo incident viděl, a nikdo jí nevěří – vždyť nikdo z hostů nechybí. Lo se zoufale snaží zjistit, co se stalo, ale loď pluje dál, jako by o nic nešlo. Jenže něco je tu špatně, skrznaskrz špatně. Tolik k oficiální anotaci, která sice vystihuje podstatu, ale vynechává některé důležité linky. Nebudeme vyzrazovat všechny, protože bychom čtenáře připravili o zážitek.

Nejdříve zmíníme, co utkvělo v paměti nám. Dvě drobnosti, ale hodně podstatné. Zlomený (ženský) pilník na nehty a řasenka na oči. Ta se prý v případě použití myje. Nevěděli jsme. Pilník souvisí s přepadením, které Lo ve svém bytě zažije a právě díky němu ji budou mít problém někteří lidé (později) na palubě uvěřit. Onen zloděj jí neublíží a ona uteče k sousedce. A řasenka? Šlo o obyčejnou půjčku ženy se ženou. Podstatné je, kdo a komu tuhle řasenku půjčil. Zde nechceme ani naznačovat, byla by to velká škoda.

Kniha, ačkoli je oddělena pomyslnými díly - částmi, působí velmi celistvě. Od první chvíle sledujeme lineární vývoj postavy, ale i děje samotného. Začne to sice přepadením, ale pokračuje onou tajemnou vraždou (pokud o tom takto můžeme hovořit), rozvijí se to až na pobřeží, kde místní policie najde tělo. A vzhledem k tomu, že není s to určit, komu ostatky patří, a v tu samou chvíli se už řadu dnů marně přítel Lo pokouší zjistit, kde se vlastně vyskytuje, máte tu nádhernou paralelu. Co když tou mrtvou je Lo? Co když se nacházíme v nějakém prozaickém snění… Ale kdeže. Spisovatelka Ruth Ware drží kormidlo osudů postav velmi pevně, ví, co sleduje, a ví, kam to celé vede. Zcela uvěřitelný román o neznámé Ženě z kajuty č. 10 vřele doporučujeme.

Název: Žena z kajuty č. 10
Autorka: Ruth Ware
Přeložila Věra Klásková