RECENZE Mrazivý Sběratel motýlů. Kniha, která vás přiková a zhmotní váš strach

17.09.2017

Popisek: Spisovatelka Dot Hutchison

Je dobře, když se od knihy čeká hodně? Podle nás ne. Máme rádi takové tituly, které si nás nenápadně najdou sami. Protipólem právě vyřčeného je novinka nakladatelství XYZ Sběratel motýlů. Mrazivá a zneklidňující kniha. Očekávaná, ověnčená desítkami tisíc kladných hodnocení. Takové to čtení, které vám projde tělem a chvílemi budete chtít tento hutný román odložit. Navzdory tomu, že jsme se bestselleru úmyslně vyhýbali, nakonec nás doslova spolknul.

Spisovatelku Dot Hutchison jsme neznali. Doposud na svém kontě měla pouze jeden titul, román pro mladé A Wounded Name. U anglicky mluvících recenzentů dostal přívlastek young adult novel. Co jsme zjistili, jedná se víceméně o volné provázání fikce s Hamletem. Hodnocení titulu, který lze opatřit za doslova pár dolarů na Amazonu, je spíše průměrné. Díru do světa neudělala, ale Dot Hutchison to naštěstí neovlivnilo.

„Trávím hodiny hledáním zajímavých věcí na internetu," uvádí sama spisovatelka. A možná právě při tomto hledání si s největší pravděpodobností všimla hned několika příběhů, které jí asi nedaly spát. Ač v roce 2016 vypustila hit. Bestseller. Téměř přelomový román Sběratel motýlů (Garten der Schmetterlinge v němčině a The Butterfly Garden ve svém původním znění). Abychom dokončili pomyslný kruh škatulek, v Americe nese označení adult thriller (thriller pro dospělé). Hned prvních pár hodin čtení nás usadilo hluboko do křesla. Dostali jsme se do světa, ve kterém jsme ještě nebyli. Zlé a dusné vzpomínky, které jdou ruku v ruce k očitému svědectví. Hnus, znásilňování, permanentní bolest, dusno, dusno a znovu dusno.

Kontury první části plánované trilogie vypadají takhle. Izolovaná zahrada, kvetoucí rostliny a... sbírka nádherných motýlů – mladých žen, které byly uneseny. O to vše pečuje Zahradník, zvrhlý muž posedlý uchováváním mladých dívek. Jediná přeživší Maya postupně odkrývá podrobnosti o tomto děsivém místě i o svém vězniteli. Jak se jí ale podařilo utéct? Přežily i další dívky? Agenti FBI Victor Hanoverian a Brandon Eddison musí vyřešit rozhodně nejotřesnější případ své kariéry. Tolik pár slov k příběhu, který by ztratil na váze, kdybychom odhalili takzvaný spoiler – pointu.

Proto budeme tiše našlapovat. „Dívka sedí shrbená na tvrdé kovové židli, bradu opřenou o zavázanou ruku, zatímco druhou rukou si kreslí na povrchu nerezového stolu nesmyslné obrazce. Oči má zpola zavřené, kůži pokrytou temnými stíny modřin, tmavé vlasy matné a nemyté, nepořádně stažené do uzlu. Je zjevně vyčerpaná. Neřekl by ale, že je traumatizovaná... Vidí drobné růžové linky okolo nosu a úst, stopy po kyslíkové masce, pak také šmouhy špíny a sazí na celém obličeji i na vypůjčeném oblečení. Ruce má zavázané obvazy, stejně tak i levé nadloktí, a pod tenkým tílkem, které jí někdo dal v nemocnici, vidí obrysy dalších obvazů. Dívka se třese, oblečená do matně zelených nemocničních kalhot, snaží se nestát bosýma nohama na studené podlaze, ale nestěžuje si."

Dovolili jsme si citovat poměrně odtažitě popsaný úvod románu. Odtažitě proto, že si v tomto okamžiku ještě nepřipouštíte emoce a cit. Postupem času se váš mozek přeladí. S každou další stránkou knihy se totiž dostanete hlouběji a hlouběji do těžce narušené mentality člověka, který unáší dívky (klíčem nebude jen věk a rodinné pozadí), stará se o ně, odměňuje je (můžeme-li tak označit častější sprchování), ale také bičuje, przní – znásilňuje, bije, vraždí. Do detailů zacházet nechceme. Román je to velice, velice znepokojivý a zlý. Znovu dokazuje, kdo všechno chodí po tomto světě a co se za zavřenými dveřmi děje.

Spisovatelka Dot Hutchison dokázala stovky hodin, které odseděla u počítače, proměnit v podmanivou story. Ačkoli bolestivou a nepříjemnou, je to kniha plná hlubokých okamžiků a stylisticky bravurně zvládnutých scén. I my víme, že psát pozitivně o takto ohavných záležitostech možná nebude vhodné, ale na stranu druhou se kniha liší. Postupným narativem, stylem, příběhem a pointou. Doporučujeme všem, kdo se nebojí bát a očekává, že na konci bude stejně všechno jinak.

Název: Sběratel motýlů
Autorka: Dot Hutchison
Přeložila Olga Neumanová