Odvolili jsme, teď se rokuje o vládě

RECENZE Dominik Dán: Smrt na druhém břehu

02.09.2017

Autor: archiv redakce

Popisek: Dominik Dán

V kriminálkách se tento ostřílený spisovatel vyzná. Ostatně stejně jako v kriminalitě. KrajskéListy.cz se jeho tvorbě věnují celkem pečlivě a po předešlých hodnoceních knih "Nestydaté neviňátko", "Cela číslo 17", "Básník", "Rudý kapitán" nebo "Popel všechny zarovná" přichází další (a nepříliš staré) dílo. Na Slovensku titul vyšel vloni a podle očekávání se mu dařilo velmi dobře jak mezi laickou, tak i odbornou veřejností. Navzdory mírným obavám musíme uznat a přiznat, že jde o špičkový román, který se čte úplně báječně.

Proč obavy? Dán, profesí kriminalista, se přeci mohl takzvaně vybrat. Obvykle se případy překrývají, velmi těžko se na ně vzpomíná. Pokud bychom vzali velice populární sérii Případů 1. oddělení, v součtu obou řad se jedná o dvaadvacet obrazových a zvukových stop. Tedy dílů. Dán je na psaní sám, oproti televizi nemá dramaturga, a přitom má doposud svém kontě čtyřiadvacet titulů. V roce 2010 se navíc autorsky podílel při tvorbě seriálu Kriminálka Staré Město. Ten měl nakonec třináct dílů. Rutinu spisovatelů tedy zvládá na výbornou. A děj? Přistupme konečně k případu, který je zasazen pár let po revoluci a rok po oddělení Česko – Slovenska.

Začátek devadesátých let byl hektickým obdobím nejen na oddělení vražd, ale v celé společnosti. Ze zelenáče Richarda Krauze je samostatně pracující detektiv a s parťákem Jozefem Fischerem zvaným Chosé řeší jeden případ za druhým. Tenhle se stal na jaře 1994.

Na břehu řeky Moravy našli dva výrostci polozahrabanou rozkládající se mrtvolu muže. Na tom by nebylo nic zvláštního, klidně mohla skončit v krematoriu a mohli jí na státní útraty zatopit. To by ale nesměla mít v zátylku pravidelný kulatý otvor s pověstným průměrem 9 mm. Stačil jeden pohled, a dvojici detektivů bylo hned jasné, že ho nezpůsobil vrták, ale olovo odlité do tvaru kulky. Ovšem z jaké pistole byla vystřelena a čí ruka ji v ten moment držela, to se dozví až po dlouhém vyšetřování. „Chlapci z mordparty se řádně zapotí, protože nevědí nic ani o vrahovi, ani o oběti. Mrtvý chlap nikomu nechybí. Nevědí ani to, že kulatý otvor v lebce se zanedlouho stane symbolem vyřizování účtů v podsvětí, které se právě začíná formovat," uvádí rovněž anotace k titulu.

My musíme dodat, že kniha kromě shora zmíněného motivu řeší vlastně ještě dvě další skutečnosti: možného udavače z řad policie a případ ztracené dívky. Všechno do sebe úžasně zapadá.

Dán ve svém předposledním románu Smrt na druhém břehu prokázal obdivuhodný cit pro detail. Připomeňme v této souvislosti slova, která padla ze strany štábu u snímku Rudý kapitán. „Mučení představitelů katolické církve v zatuchlých kobkách StB láká další filmaře. Tvůrci koprodukčního snímku Rudý kapitán se inspirovali knihou Kapitán Smrt Dominika Dána, v níž autor vypráví příběh vyšetřovatele Richarda Krauze, který narazí v roce 1992 na případ odhalení mrtvoly kostelníka s hřebíkem v hlavě. Hon na Rudého kapitána, který v řadách StB mučil a vydíral, může začít."

Ta představa muže, který měl v hlavě dlouhý hřebík, nám tehdy hodně dlouho trčela před očima. V této knize jsme si zapamatovali hlavně dva okamžiky: mrtvolu a její ohledání. Syrové, detailní, smradlavé i přes listy bílého papíru. A druhý moment se téměř netýkal děje, ale zachytil Dánův kumšt. Jde o rozhovor policistů (vyšetřovatelů) a klučiny, který zaskakuje kdesi v kantýně a mohl si všimnout posledních chvilek údajně ztracené slečny (neberte nás za slovo, nechceme moc naznačovat děj a průběh událostí). V této slovní přestřelce se dere do popředí nejen vtip, ale hrozně uvěřitelné věty a logické konstrukce. Možná byste tu pasáž nechtěně přeskočili, ale pokud se tak stalo, vraťte se k ní. Zaslouží si to.

Zase se budeme opakovat větou, že není co vytknout. Příběh je jednoznačný, graduje, čtenáře bude stoprocentně bavit. Dán, jehož to musí vážně bavit, se vrací zřejmě i na začátek své vlastní praxe a nechává se strhnout. Ale i v tom napětí neujede. Figury, respektive postavy, které se linou i dalšími tituly, jsou autentické a voní člověčinou. Abychom ale čtenářům, kteří se s autorem nikdy nesetkali, nebrali iluze. Knihy nepopisují příběhy rajské zahrady, ale zlo. Hriech náš každodenný a týraný chlapec, Na podpätkoch a reminiscence děsivých aktivit mafie na Slovensku, Básník a smrt mladých žen. Červený kapitán (alias Rudý kapitán). Zde na moment odbočíme a připomeneme pasáž z naší recenze, abyste byli „v tom“. „Představte si, že znáte tajemství, svěříte se faráři a jen o pár týdnů později přijede StB, zatkne vás, tři dny mučí, pod nehty vám vráží jehly, do přirození pouští elektrický proud a když nic neřeknete, zkrátka vezmou hřebík s pěticentimetrovou hlavičkou a prorazí vaši fontanelu..."

Smrt na druhém břehu doporučujeme. Autor prokázal pokoru k řemeslu, vynechává klišé a své postavy dokonale mazlí. Ačkoli na pozadí vražd to asi nebude ten nejvhodnější příměr...

Autor: Dominik Dán
Název: Smrt na druhém břehu