Odvolili jsme, teď se rokuje o vládě

RECENZE Separ, Pancier

13.07.2017
RECENZE Separ, Pancier

Autor: repro Youtube.com

Popisek: Separ

Hudební kritikou se KrajskéListy.cz víceméně nezabývají. Vzhledem k mnoha pozitivním ohlasům na nové album slovenského rappera Separa ale uděláme výjimku. Dnes se tedy otevře brána lámaným beatům a hudebnímu stylu, který v České republice sice funguje desítky let, avšak na svůj vrchol bohužel pořád ještě čeká. Na Slovensku je situace docela jiná.

Reminiscence na hip-hopovou scénu nebude třeba. Stačí poslechnout některé z minulých skladeb Wladimíra či Oriona, kde si nezaujatý a málo znalý posluchač udělá obrázek o tom, jak to celé začalo, kde se v Praze hrálo, jaké byly reakce a jak to vlastně pokračovalo (na dálku zdravíme Lesíka, Piráty i WWW). Znalci žánru mávnou rukou, ale kořeny je potřeba udržovat, jak se říká. Česká republika je oproti té slovenské vyloženě měkčí (díky jazykovému složení je to bohužel fakt) a línější. Prapor u nás drží víceméně jenom Wladimír se svým labelem a aktivitami všeho druhu (zde ale určitě pochválíme i featy a klipy nesmazatelné ikony writerů El Nina, neboť kupříkladu Lipa anebo Liberec se svým hh okolím bereme spíš na úrovni říkanek a ne žánru). Musíme uvést i „vždycky jiné“ Jižní PIO alias Pio Squad. Na trůnu, co se produkce týká, je pořád ještě Wich. Co dělá parťák Indy a Lavor, nevíme. Scéna v Čechách jakoby neexistovala. Ještě pořád se zřejmě čte Boombap i Bbarák, ale to je tak vše. Nové weby nejsou, klipů je poskrovnu a koncerty rotují na stejných místech. Bohužel.

Ale právě proto jsme se rozhodli sáhnout po novém Separovi, protože z našeho pohledu jde o budoucího vládce slovenského rapu. Už ve chvíli, kdy se před pěti lety objevila sólovka Buldozer, bylo jasné, kdo se sápe po kormidlu. V mnoha ohledech se navíc Separ právě k téhle desce vrací (ani ne tak produkcí jako lejtmotivy). I Pancier dává ságu hned tří Hejtklubů, najdete na něm uvěřitelnou a vypointovanou story Stroskotaný (Buldozer vyprávěl příběh Stroskotaná), Čistychova. Právě ten se podle nás stal v mnoha směrech Separovou inspirací (neřku-li Názov Stavby). Nejenže se na novém LP ocitá, ale v náznacích se k němu Separ vrací („…mimikry jak chameleón, nikdy bro´ | férový jak Čistychov"), stejně tak ho má v sekci "niektoré zo spoluprác", a to přímo na prvním místě, aniž by šlo o abecední pořadí. Paradoxní v tomto ohledu je, že Separ bere z Čech pravidelně snad jenom Ektora. Čím je Pancier a celá Separova tvorba jiná? Především slovy. Produkce, ať už to byl nebo je Wich, Smart, Adiss (+ hostovačka na mimořádné skladbě "Nesmrtelny"), Deryck, Grimaso, Matej Straka, Lkama, Homiebeats (zdůrazníme "Hejtklub 5") nebo Infinit, slouží jako doprovod textů. V těch je Separ absolutně nejsilnější ze všech, na které si lze vzpomenout. A bylo tomu tak samozřejmě i u GR. Jediný příklad, pokud bychom měli vzpomínat, kde Separ hraje takzvaně druhé housle, je track "10 minút" (produkce Dualit). Ale to je už hodně osobní pocit, který si vlastně každý může udělat sám. Jednoduše - poslechem.

Takže jsme nejprve asi sto krát opakovaně poslouchali skladby na Youtube, dostali pár emailů, že když píšeme recenze knih, měli bychom zabrousit i do hudby, až jsme požádali rukahore.sk o recenzní kus. Vyhověli nám obratem, za což ještě jednou děkujeme.

LP Pancier, Separova třetí sólovka, má vše, co od žánru a tohoto interpreta očekáváte. Bravurní produkci a zvuk, na který bychom chtěli skutečně upozornit, velice hluboké texty, které pravidelně kombinují kratší slova s početnějšími (myslíme frázování a slabiky), což asi nejpatrněji vynikne u tracku "Hejtklub 7". V něm Separ úročí nejen mohutnou sílu obrazotvornosti, kdy ve čtyřiceti řádcích de facto vypráví příběh jak Krysař, ale předně svou flow. Ta skutečně seká jak mašina a nesnese srovnání. Nevíme o jediném člověku, který by se mu přiblížil (velice blízko je Rytmus, nás v minulosti pozitivně zasáhl City Code, tedy Pašo a Lkama). Na tomto místě musíme zdůraznit, že Separ cítí rytmiku a většina tracků svým způsobem graduje. Říkejme laicky, že roste tep, bpm. Pro pamětníky stačí zmínít namátkou Wu-Tang Clan a třeba jejich legendární "It's Yours". Podobně Rugged Man, jeho "Lessons", Nas a "One Mic“, stará West Coast tvorba. Bylo by toho hodně. Kdybychom měli porovnat Separovu desku kupříkladu s posledním Rytmusem, respektive Krstným otcem, tak sice vypíchneme volnost, jazz ("Odpusť", u Separa je obdobné ladění na závěrečné skladbě "Kedy"), ale ten pravý nářez nám chybí. Výjimku představuje snad jen jedna dvě sloky (bez urážky Phata) u "Je Nám Úplne Jedno", ale především track "Skutočne Kvalitný" (Čistychov) a "KANDINO PATKANI" s nezaměnitelným hlasem Barracudy. Jinak je ta Rytmusova deska z našeho pohledu měkká. Separova ne. Ačkoli oba mají na featech Spirita, ten prostě znovu nevybočil a nás dlouhodobě jeho odříkávání vět nebaví, jiná komparace neexistuje.

Separ si na desku pozval své oblíbence: je tam Ektor (jako vždy uvolněný a svěží), je tam Rytmus (spíše špatný text, který se jakoby podřídil smyslu skladby), (nádherně hodnotící a posmutnělý v tracku "Fénix") Kali, výborný Čistychov a Dame (pouštějte desetkrát dokola, ať to vynikne) a tu největší lahůdku jsme si nechali na závěr. Jedná se o duet "Cirkus", který je reprízou Bubliny z roku 2014, a to s jedinou změnou. Tinu "nahradila" MiniMo. Tahle třiatřicetiletá zpěvačka s famózním hlasem, držitelka titulu Zlatý slavík z roku 2012, dává takovým způsobem, jaký by mohla závidět i Missy Elliott v nejlepších letech. Tina nejenže zvládla bravurním způsobem refrén, ale samozřejmě (jako u "Bubliny") i vlastní sloku. Zde se kloníme s pravděpodobností 97 procent k faktu, že slova jsou z dílny Separa, ale tím se vůbec nic neztrácí. Zvuk, skutečná ostrost, strohost, síla vyjádření a geniální příměr „Tennesseeho mačka na horúcej streche" nás pohltil, a navíc Williams není jediným dramatikem, jehož nadprůměrně duchaplné texty zmiňují. Právě kombinace těchto dvou hlasů a úplné procítění hudby je pro nás vrcholem celé desky.

Sílu Separova hlasu v kombinaci s ženským hlasem mimochodem prokazuje i Smartova produkce u Skapareli Flow "Za cenu fejmu".

Výtkami bychom nezaplnili řádek, nemá smysl se jim proto věnovat.

Album Pancier je vycizelovaným dílem, neodbytým a celistvým opusem. Nevadila nám ani četná řádka producentů, jelikož je jasné, že si Separ vždy vybíral a měl poslední slovo, na jaký beat se pojede. Překvapením snad může být jen počet hostů. Čekali bychom trochu víc prostoru například pro výše zmíněného S. Barracudu, City Code, od věci by nebyl EGO, Momo, Supa ani Strapo. Od nás potom W518, zajímavá by byla kombinace s Tafrobem (stylem frázování je totiž Separovi velice blízký). No, a když na to tak koukáme, aby je tam Separ všechny nacpal, počet zvukových stop by se musel zdvojnásobit a nejednalo by se ani tak o sólovku, jako spíš o kompilaci. To by byla škoda. Separ prokázal, že sám sobě nastavenou laťku nepodlézá, snaží se ji přirozeně zvyšovat. Nedělá to zbytečně na sílu, nevyužívá amerikanismy, že často není rozumět, co chtěl ten který česko-slovenský rapper skrze všechny ty fejmy, Gs, real skills, money a cash, bitches, weeed… vlastně vyjádřit (jak už dříve napsal Dame: „…nastal vývoj, všetci chcete držať krok so zahraničím, nechápete, že oproti nim sme my neprešli ničím…“).

Separ zůstal svůj, což je možná fráze, pro nás ale jednoznačné plus.

Název: Pancier
Interpret: SEPAR