RECENZE Marie Rejfová, Kdo jinému jámu kopá

21.06.2017

Autor: archiv

Popisek: Knihy, ilustrační fotografie

Současná česká literatura se točí víceméně kolem stále stejných jmen. To není kritika, je to zkrátka obyčejné konstatování. Už dlouho je to samozřejmě Michal Viewegh, v prodejích nahrazovaný Patrikem Hartlem, dále Petr Šabach, pro fajnšmekry je tu Jáchym Topol a pro majoritu společnosti trio Pawlowská, Nesvadbová a konečně Irena Obermannová. KrajskéListy.cz byly před týdnem upozorněny na počin Marie Rejfové z nakladatelství Mystery Press, které nám čerstvý a hutný výtisk ochotně poskytnulo, abychom se začetli a zhodnotili. Zde je výsledek.

"Spisovatelku" Marii Rejfovou dáváme hned v první větě do uvozovek z praktického důvodu. Není ženou, kterou by psaní živilo. Podle dostupných informací v současné době žije ve Varnsdorfu, kde pracuje jako učitelka v mateřské školce. Což je bohulibá činnost a v rámci hektického způsobu života bychom se odvážili říct, že je to prostě boží povolání. Místo nutností, povinností a marností řešíte hračky, bábovičky a potřebné odpolední spaní. Tím tuto profesi rozhodně neshazujeme, ba naopak. A neuvádíme to proto, abychom vyplnili prázdné místo, nýbrž z důvodu čisté hlavy, kterou Rejfová disponuje.

Zde bychom rádi přistoupili k samotné knize. Na ni, jak již bylo řečeno, nás upozornil pozorný čtenář. Ten se do krásně (tiskařsky i grafickým pohledem Daniela Špačka) připraveného titulu ponořil a vzkázal, že bychom ho neměli opomenout. Do redakce na stůl se titul dostal velice rychle a zklamání nenastalo snad v jediném okamžiku. Autorka (v minulosti publikovala povídky na literárních serverech, účastnila se literárních soutěží, kde získala řadu ocenění. Její tvorba se nevyhýbá ani prvkům fantasy a tajemna) velice lehkou a nenucenou formou dostává čtenáře do děje hned v prvních stranách. Takovou sílu obrazotvornosti měl ve filmu Forman, v literatuře Hrabal, v umění je to kupříkladu krajinná malba. Zkrátka něco, co vidíte, slyšíte, čtete a vlastně to zároveň máte na dosah ruky. V tomto ohledu u nás Rejfová zabodovala maximálně. Abychom dodrželi český původ slov, řekněme, že to bylo vynikající.

I samotný děj, respektive obsah, nezaostává za formou. Poklidný život městečka ležícího na brdském pomezí rozvíří smrt výstřední učitelky. Josefína Divíšková, mladá malířka původem z Prahy a rovněž učitelka, jež v Brodu nalezla dočasné útočiště, začne rozplétat nitky případu stylem (a s humorem) jí vlastním. Kdo a z jakého důvodu mohl zabít Alenu Výbornou, která byla možná trochu praštěná, ale nikdy nikomu neublížila? Tolik oficiální anotace k dílu. My bychom nechtěli příliš naznačovat, tak vypíchneme jen několik nej. To první bude počet postav: je jich tak akorát, aby si člověk nemusel dělat pavouka. Všechny mají pevně zasazený, až rutinní život, u kterého vás nic nepřekvapí, spíš se vám budou zdát dost blízké. Pak je tu pointa: pokud se bavíme, a my se bavíme o životě na maloměstě, jistě je logické, že důvodem pro smrt nebude bankovní přepadení či korunové dluhopisy. Bude to zřejmě něco prozaického… Nevěra? Podvody u prodeje dřeva? Špatně dofouknutá guma u automobilu a málem způsobená havárie. Zde skutečně fabulujeme, protože nechceme naznačovat, byla by to škoda.

Rejfová svou hrdinku hezky vymodelovala, my jsme totiž předešlý příběh (povídka Kdo má pod čepicí) české slečny Marplové neznaly. I u něj je ale anotace celkem typická: „Když se malířka z Prahy Josefína Divíšková přestěhuje do Brodu a smíří se s tím, že život učitelky na malém městě je jedna velká otrava, její kolega z práce je nalezen mrtvý…“ Že by autobiografie? Anebo její pravý opak, tudíž fikce? Bůh suď, odhadovat si netroufáme.

Titul, který jsme měli možnost během dvou dnů přečíst (ačkoli je to silná kniha), je takovým příjemným letním překvapením. Svižné dialogy hezky popisují, co se děje, aniž by nudily. Pointa je také uvěřitelná, ale především nám sedl ten styl. Jakoby ležérní, navzdory jasné kontuře, kterou měla autorka už na začátku, obrovská slovní zásoba, neopakující se motivy a taková ta pověstná česká hlava. Nemůžeme jinak než doporučit.

Název: Kdo jinému jámu kopá
Autorka: Marie Rejfová
Nakladatel: Mystery Press, 2017