Žhavá část kampaně se blíží

RECENZE Jane Harperová, Sucho

15.04.2017
RECENZE Jane Harperová, Sucho

Popisek: Jane Harperová

Pokud budete mít chvíli v knihkupectví, postačí vážně jenom pár minut, abyste se do této knihy začetli. Odlehlý australský venkov odkrývá svá dávná tajemství. Stránku po stránce budete hltat osud několika obyvatel, pečlivě odkrývat jak současnost, tak minulost, ale především: všemu uvěříte. Prvotina, která si zaslouží chválu, obdiv a potlesk.

Australské městečko Kiewarra sužuje dlouhodobé sucho, které si vybírá daň nejen na přírodě a dobytku, ale i na psychice místních obyvatel. Na jedné z farem najdou mrtvou ženu a jejího syna. O kus dál stojí auto otce rodiny Luka Hadlera, ten pravděpodobně manželku i dítě zastřelil a pak spáchal sebevraždu. Na pohřeb přijíždí Lukův dávný kamarád, federální policista Aaron Falk, který v městečku prožil dětství. Vrací se nerad, počítá hodiny, kdy bude moct zase odjet. Od začátku je zřejmé, že tady není vítán.

Na naléhání Hadlerových Falk spolu s místním policistou Racem znovu neformálně otevřou vyšetřování zdánlivě jasného případu. Postupně vycházejí najevo různé maličkosti, které nahlodávají zprvu nezpochybnitelnou verzi o dvojnásobné vraždě a následné sebevraždě. Jak Falk proniká do okolností úmrtí, otevírají se staré rány a vznikají nové. Aaron a Luke totiž měli tajemství. Tajemství, o němž si Falk myslel, že je dávno pohřbené, ale po Lukově smrti opět vyplouvá na povrch. S laskavým dovolením čtenářů jsme tyto řádky nepsali my, ale nakladatelství HOST. A jak se pravidelně zmiňujeme o někdy zdlouhavém a nudném ději, respektive zbytečných popisem a halabala vyprávění, v tomto případě je to zcela opačné.

Anotace, kterou jsme použili a která jen zdánlivě vypadá, že popisuje veškerý děj, na vás vykoukne už po přečtení šedesáti stran (z celkových téměř čtyř stovek). Právě po nich vám bude jasné, že se ocitáte uprostřed dění a nic vám v něm nepřekáží. Federální policista, který sice nemá pravomoci a už vůbec nevyšetřuje násilí, nýbrž daňové delikty a zpronevěry, je velice čitelný a plastický. Stejně jako jeho "kolega", místní policista, jemuž zkrátka a dobře něco nesedí. Že by si člověk, který má dvě děti, všeobecný respekt a spokojený život vzal kulovnici, zastřelil syna, manželku a odjel popravit sebe... Že by ženu zastřelil mezi dveřmi, tudíž na ni zazvonil, je také nepravděpodobné. Že by prohledával synův pokoj a snažil se nenechat stopy? Otazníků je hned v úvodu tolik a všechny jsou absolutně logické. Navíc je tu onen příznačný neviditelný faktor: logika.

Oba kolegové se vydávají po stopách, které samotného čtenáře jen stěží napadnou. Do toho bychom chtěli zdůraznit název (v originále The Dry). Jak se Evropa a možná i celý svět zamiloval do severské krimi, zde nacházíme jeho protipól. Nenuceně, samovolně, zlehka.

Sucho možná nebude patřit do výkladní skříně klasických kriminálek, jelikož se zde dost mluví a do popředí se staví právě zmíněná logika a místy i krajina, jenomže to je ono. Autorka využila svěží pohled, zkušenosti novinářky a dovolila si báječný nadhled. Do postav vložila jasná vodítka, která zdánlivě pomáhají, ale nechávají dostatečný prostor pro hlubší pátraní. Stejné je to s překladem. V ničem nevadí, neobtěžuje, jeho "autorka" Barbora Doležalová si zcela jistě také početla a bavila se, ostatně podobně jako my.

Sucho je oceněno jako prvotina roku 2017 podle Indie Book Award. Práva se prodala do více než dvaceti zemí světa a podle všeho bude román zfilmován. Marně hledáme, co se dá na románu britsko-australské spisovatelky Jane Harperové kritizovat, nepatrně pomluvit. Nic. Obálka je také velice poutavá, vystouplé litery pomyslně suplují Brejlovo písmo. A tím bychom vlastně mohli skončit. Titul velice doporučujeme, je svěží, pochopitelný, napínavý, věrohodný.

Název: Sucho
Autorka: Jane Harperová
Přeložila: Barbora Doležalová