RECENZE Marit Reiersgårdová, Závěje

03.04.2017
RECENZE Marit Reiersgårdová, Závěje

Autor: repro Youtube.com

Popisek: Autorka Marit Reiersgard

Poslední dva počiny Knihy Zlín, které jsme měli možnost recenzovat, jsou v mnoha ohledech podobné. Oba romány napsaly ženy a obě jsou to vcelku povedené detektivky. Výraznější šlágr ale nečekejte. Spíš pár hodin zábavy. Dobří sousedé ovšem v tomto porovnání alespoň u nás bodovali více. Závěje jsou totiž často dost nepřehledné, zejména díky vysokému počtu postav a nezvyklému opakování jmen a příjmení.

A tím musíme začít. Pravidelně upozorňujeme na výhody, které přináší menší počet postav a lineární děj. U Marit Reiersgårdové se sice bavíme o jednotě času, ale co se postav týká, je to úskalí. Verner Jacobsen vyměnil, Verner Jacobsen se představil, Johan Breisnes stál, Verner Jacobsen zasunul telefon, Verner Jacobsen hleděl, Verner Jacobsen u automatu na kávu… To není posměšek, jelikož tento vyšetřovatel je velmi specifický, čitelný a plastický, ale to množství opakování jeho příjmení spíše vypadá, že si autorka nevěří. Korunu všemu nasadila v závěrečné pasáži, dopisu z vězení. Protože bychom vyzradili pointu, vynecháme důvod naší kritiky. Že by si ovšem policista nevybavil rok starý případ, je víc než nereálné… (a znovu ta stylistika: „Verner Jacobsen složil dopis a opřel se… opět list rozložil a přečetl si dopis ještě jednou. Kriminalisté občas dostávají dopisy…“)

Jak už to navíc u žen bývá, ději velmi často dominují zbytečné popisy. Každá detektivka je přeci jen tvořena zápletkou (v tomto případě inteligentní), ale věnovat se tolik okolnostem, jako je počasí, auto, oblečení nebo cokoli dalšího, to je zbytečné. U náročnějšího čtenáře tento „ženský“ typ literatury nepochodí. Takový čtenář, ostatně jako my, hledá spíše dialogy a postřeh po vzoru Sherlocka nebo znovu reprízovaného poručíka Columba. Abychom ale na Závěje nezanevřeli, budeme i chválit. Kniha je to jistě nadprůměrná, ale těch svých zbytečností se zkrátka a dobře nevyvaruje.

Je středa 25. ledna, hustě sněží. Úzké silnice v městečku Lier nedaleko Drammen protahují sněžné pluhy. Odhrnovaný sníh se vrší na krajnici do vysokých závějí. Pětiletá Oda se doma nudí, maminka vaří a Oda nemá co dělat – přemluví proto matku, aby ji pustila před dům sáňkovat. Maminka ji z okna občas zkontroluje, avšak náhle je Oda pryč. Matka vybíhá ven, jenže padající sníh okamžitě zavál veškeré stopy a po Odě není ani památky. Rozbíhá se vyšetřování, kriminalisté Bitte Røedová a Verner Jacobsen začínají vyslýchat místní obyvatele. Všichni se tu znají, každý něco ví, každý má nějaké problémy, každý něco skrývá. Dny ubíhají, Oda stále není nalezena a její zoufalá matka se rozhodne vzít věci do vlastních rukou.

Pokud odmyslíte například to, že ke zmizení dojde prakticky až na straně třicet, text předtím je více či méně popisný a k ději až tak nepřispívá, budete se stejně jako dva "vyšetřovatelé" brodit řadou poznatků a vodítek. Ty jsou čtenáři nabízeny na více jak třech stovkách stran, čímž si kniha rozhodně zaslouží pochvalu. Jak jsme v úvodu naznačili, Závěje se mohou směle porovnávat s předešlou detektivkou Knihy Zlín. Máme na mysli titul Dobří sousedé, který jsme ohodnotili 75 procenty. I zde došlo k zajímavému zvratu, i zde se lidé, jež vás obklopují, tváří jinak, než jací ve skutečnosti jsou. Proto to srovnání, proto ta podobnost.

U Závějí však bereme několik procentních bodů za místy zdlouhavý a nudný děj, respektive zmiňovaný popis dějů, osob, počasí…

Název: Závěje
Autorka: Marit Reiersgårdová