RECENZE Bernard Minier nezklamal, je tu jeho Zkurvenej příběh

02.03.2017

Autor: wikipedia

Popisek: Bernard Minier

Tento francouzský spisovatel je zajímavý především rozsahem svých knih. KrajskéListy.cz měly možnost v minulosti recenzovat jeho slovutné trio Mráz, Kruh a Tma, které se rázem po vydání stalo bestsellerem. Podobný osud čeká jistě i na jeho nejnovější Une putain d'histoire (2017), tedy Zkurvenej příběh. V součtu stran se po těchto čtyřech románech blížíme dvěma tisícovkám. A to už stojí za pozornost čtenářů i mimo žánr krimi.

Minierův první román Mráz (Glacé, 2011) byl přeložen do několika světových jazyků včetně angličtiny a největší úspěch zaznamenal především ve Francii a Německu. Mráz se ve Francii stal ihned po vydání bestsellerem, s prodejem přes 300 tisíc kusů také knižní senzací roku 2012 a získal rovněž prestižní Crime Novel Price v Cognacu za rok 2012. Práva na knihu byla prodána do více než deseti zemí včetně USA a Německa. Britský týdeník The Sunday Times zařadil Mráz mezi 50 celosvětově nejlepších kriminálních románů za posledních pět let.

Ve stejných šlépějích kráčely i výše zmíněné romány Kruh a Tma. Ve všech případech šlo o (ne)jasný zločin a vyšetřovatele, velitele regionální kriminální jednotky Martina Servaze. Návrat do Saint-Martin-de-Comminges ve francouzských Pyrenejích, "kde jsou zimy kruté a kde se nikdy nic moc neděje", doporučujeme téměř všem. Ostatně naši recenzi si můžete přečíst zde.

V aktuálním románu Zkurvenej příběh se setkáváme s mladým vypravěčem, přibližně šestnáctiletým Henrym. Pomocí několika flashbacků se spolu s jeho stejně starou přítelkyní ocitáme na palubě trajektu a de facto sledujeme zoufalství, bolest, smrt a málo vysvětlitelné okolnosti. Postupem času se dozvíme, že se právě nacházíme na Glass Islandu (severně od Seattlu), jehož mapku čtenáři najdou na první straně, a díky autorovu umění budeme pořád pevně svírat otěže příběhu. Navzdory výraznému rozsahu, který čítá přes šest stovek stran, se setkáme vlastně jen s několika postavami. Je to Henry a jeho pár kamarádů, několik podivínů, jeho dvě matky (sám Henry je přitom adoptovaný a ta voda z úvodu bude hrát ke konci story dost zásadní roli), potom najdeme učitele. Snad jsme na nikoho nezapomněli. Druhá dějová linie se věnuje Henryho osudu. Kde se vzal? Proč a za jakých okolností ho obě matky adoptovaly? Proč se tak často stěhovali…

Ústředním motivem ale bude smrt jeho přítelkyně Naomi. Ta je zprvu nečitelná, vyústění bude ovšem zcela zásadní a troufneme si říct, že na něj mnoho čtenářů nepřijde ani v množství náznaků a detailů. Ty se skutečně zvýrazní až po přečtení celé knihy.

Minier opět prokázal své mistrovství a adaptaci na prostředí. Mráz nás zavedl do Saint-Martin-de-Comminges ve francouzských Pyrenejích, Tma připoutá k Christine Steinmeyerové, rozhlasové moderátorce z Toulouse a konečně Kruh? Znovu Pyreneje a poklidné městečko Marsac v jejich zdánlivém středu. Minier tentokrát opustil Francii a pustil se do takzvané severské krimi. Ovšem jen na oko. Prostředí v tomto smyslu nehraje roli, nebudete potřebovat listovat desítkami stran, které vám popíšou příliv a odliv, klasické bílé noci, případně zvadlé charaktery, deptané tím, co je obklopuje. Minier se zcela pragmaticky věnuje vyprávění jak z pozice hlavního hrdiny, tak z obecné roviny popisu. Vypravěčský postup volí logicky a pečlivě. Čtenářům navíc části, které vypráví mladý Henry, přijdou uvěřitelné a netrknou do jejich pozornosti. Tím vším se Francouz Minier odlišuje od ostatních. To, že píše na plný úvazek, je jasné, ale skutečnost, s jakou se dokáže vžít a především sžít s prostředím a osudy jednotlivců, je obdivuhodná.

Kniha ani na okamžik neztrácí glanc, i když okamžiky, které odvádí pozornost do Henryho minulosti, zpočátku drobně zaskočí. Když už zjistíte, že v prvním případě jde o vyšetřování smrti mladé dívky a v druhé části o Henryho samotného, vám četba nepřivodí žádné větší komplikace. Minier se čte v podstatě sám. Rozsah jsme zmínili, ale je dobré připomenout, že tolik stovek stran papírů není zvykem. Mimochodem v tomto ohledu potěší cena. Ta se nepřehoupne přes čtyři sta korun (stejně jako již zmíněná předešlá díla).

Ve všem, co vás zaujme, splňuje Minier vysoká očekávání. Nezklamal chladným přístupem k ději, poutavým dějem a postupem, vedoucím k vyšetření zločinu, stejně jako lehce odsýpajícími dialogy. Zkurvenej příběh je prostě bravurní detektivka.

Název: Zkurvenej příběh
Autor: Bernard Minier
Překlad: (opět výborný) Jiří Žák