RECENZE Lisa Jackson, Horká krev

25.02.2017
RECENZE Lisa Jackson, Horká krev

Autor: repro Youtube

Popisek: Spisovatelka Lisa Jackson

S autorkou, která má na ´svědomí´ tisíce popsaných stran romantických osudů a která je v Americe nadmíru prodávaná a slavná, jsme se setkali poprvé. Už jen díky titulní stránce jejího románu jsme čekali, že půjde spíše o psychologickou sondu do ženské duše. Spletli jsme se? Nespletli? K tomu se teprve dostaneme. Jedno ale zůstává: ačkoli má titul téměř pět stran, četl se velmi hezky, že nás to místy až zarazilo.

Lisa Jackson píše už přes třicet let a její literatura se obvykle řadí do jednotlivých cyklů. Kriminální (To Die Series), rodinné (Forever Family series), středověké (Impostress, 2003) nebo právě a právem oceňovaná rozsáhlá sága, již Američané pojmenovali New Orleans series with Detectives Rick Bentz and Reuben Montoya neboli detektivky s Rickem Bentzem a Reubenem Montoyou. Těch je doposud osm, první vyšla v květnu 2001 (právě recenzovaná Horká krev), poslední v červenci roku 2014: Deserves To Die.

Při výčtu faktů doplňme, že právě tato série je pro autorku zřejmě nejmilovanější. A ačkoli chrlí doslova jeden titul za druhým, tak právě na Horké krvi žádná ´horká jehla´ poznat není. Jedná se o poctivou kriminálku, u níž je patrný ženský přístup k látce. Ale mužským čtenářům to vadit nebude. Zejména po tom, co přečtou prvních pár stran celkem pikantního dialogu mezi klientem (otcem) a jednou slečnou (prostitutkou) kdesi vprostřed nevalně vyhlížejícího New Orleans. Ostatně právě v tomhle milionovém a historií prověřeném městě ve státě Louisiana téměř kompletní děj románu probíhá.

Nyní k němu. V rozhlasovém studiu sedí psycholožka Samanta Leedsová a ve svém pravidelném nočním pořadu rozdává rady a útěchu zoufalým posluchačům. Jeden telefonát se ale velmi liší: podivný volající se představí jako Otec John a Samantě oznámí, že brzy bude muset pykat za těžký hřích, který spáchala. Krátce poté je v omšelém hotelovém pokoji nalezena uškrcená prostitutka. A pak další... a další. Vyšetřující detektiv Rick Bentz je přesvědčen, že tento vrah je nějakým způsobem spojen s osobou Samanty. A co víc – že dosavadní vraždy jsou jen předehrou toho, co má v jeho smrtonosném plánu následovat.

Lisa Jackson velmi věrohodně zachytila nejen vraždy, kde se neboří do zvrácených detailů, ale také rozhovory a postupující psychologickou strnulost Samanty. Ta se po čase dozví, že příčinou jejího nervového vypětí může být kdysi dávno (před devíti lety) spáchaná sebevražda, ale to se stále bavíme o okraji dění. Autorka románu se snažila budovat napětí. To se jí podařilo především na nezvyklé půdě: v rádiu. Drobné zmínky o blikajících světlech příchozích hovorů na obrazovce (monitoru) nepůsobí možná právě napínavě, ale v knize sedí nádherně. Další pozoruhodností, která se Lise Jackson podařila, byla vnitřní psychologie hlavní postavy. Z počátečních náznaků přes postupující obavu až po panické stavy a výbuchy nálad. V tomto bodě by i laik poznal, že knihu sepsala žena. Tak pečlivě vystižené postupy by muž jen těžko zaznamenal. Výjimku tvoří snad jen Bernard Minnier (aktuálně mu vychází Zkurvenej příběh, jehož recenzi také přineseme).

Horká krev je poctivá detektivka. Nechybí jí vyšinutý vrah, logicky postupující vůči hlavní protagonistce, závěrečná scéna (s otevřeným dějem), moc hezky vykreslené siluety New Orleans a uvěřitelné postavy. Už tak v polovině knihy je jasné, že se dočkáme pokračování. To díky nakladatelství Domino opravdu přišlo. Další 'díl' v podobě Chladné krve, opět s rozsahem přes pět stran, budeme recenzovat v nejbližších dnech.

Název: Horká krev
Autorka: Lisa Jackson
Překlad: Jakub Volný