RECENZE Joakim Zander, Bratr

18.02.2017
RECENZE Joakim Zander, Bratr

Autor: repro Youtube

Popisek: Joakim Zander

Nejnovější kniha dnes už slavného spisovatele nás opět zavede především do mentality a pocitů. Jako u předešlého románu Plavec, ani v tomto případě se Zander nedrží jednoty místa a času, jako v předešlém díle spojuje dvě postavy, jež sice mají cosi společného, ale to "cosi" se nikdy nepotká. Navíc je nutné zdůraznit, že se nevyhýbá možná až příliš bolavé současnosti: tím nemyslíme terorismus jako takový, ale stav a vnitřní rozpoložení, které k němu vede.

Jásmín Adžamová utekla před svou minulostí z drsného stockholmského předměstí Bergort do New Yorku. Ve Švédsku nechala svého bratra, který se postupně radikalizuje a odchází bojovat do Sýrie. Jednoho dne dostane Jásmín zprávu o jeho smrti a rozhodne se vrátit. Ve Stockholmu zároveň pátrá po tom, kdo stojí za současnými pouličními nepokoji. Mohou nějak souviset s osudem jejího bratra? A je skutečně mrtvý? Tak zní lákavý popis v pořadí druhé knihy Joakyma Zandera, jež vydává brněnský Host.

První román, který jsme měli možnost recenzovat v březnu roku 2016, nás upoutal. „V čem je kniha jiná? Rozhodně nečekejte klasickou severskou krimi. Chladné moře, studený vítr, zahalené tváře, všudypřítomné šero a drsné charaktery. Zde je nelineárně vytvořené kostra dvou osudů, na jejichž začátku i konci je smrt. Příběh muže, který desítky let pracoval pro rozvědku a zapomněl na rodinu a příběh dívky, která prakticky žádnou nepoznala a až v osudové chvíli narazí na toho, kdo jí zachrání život," psali jsme tehdy.

V případě Bratra se dostaneme během prvních padesáti stran do nehostinného prostředí švédského (stockholmského) předměstí Bergort. Ačkoli se celý děj odehrává prakticky během několika dnů (roku 2015), zejména v první části to čtenáři nepřipadne. Skoky se budou odehrávat nejen v místě (Švédsko, USA), ale i v čase (zima 2011, srpen 2015, jaro 2007, jaro 2014). Zde zkuste dočíst a znovu se vrátit na začátek. My to udělali třikrát, což by nás, pokud bychom nevěděli, kdo je autorem titulu, odradilo. Pak už budete držet otěže příběhu pevně v rukách. A co že v knize jde? Pokud bychom chtěli zůstat na povrchu, mohli bychom zmínit integraci. Pokud půjdeme hlouběji, řekneme, že čelíme fanatismu. A jestli bychom chtěli přidat ještě jeden stupeň, neubráníme se chaotickému systému, který nemá slitování a spolkne každého. Co tím máme na mysli?

Server server Crimegarden, který se soustředí i na rozvoj psaní, ke knize poznamenal: „Thriller kombinující napětí, svižné tempo a aktuální otázky s hlavními hrdiny, na kterých vám jako čtenáři bude opravdu záležet." My bychom chtěli přidat, že vodítkem ke knize může být snad i jediná věta. „Co se stane, když všechny zrádce zavraždíme?!" Anebo ještě jedna, která se automaticky nabízí. „Proč jsme v lese na houbách jako ti posraní Švédové, to přeci nejsme my..." Překladatelka Bratra Karolína Kloučková nám jistě odpustí volnější parafrázi.

Bratr je zkrátka a dobře kniha, která dokazuje, jak nefunkční je začleňování a jak víra může pohltit a zničit. Víc nebudeme vykládat, jelikož bychom čtenáře připravili o napětí. Zdůrazníme proto fakta. Minusem knihy je její začátek, kdy velmi nezvykle přeskakujeme v mnoha časových pásmech. Ačkoli nebudeme čelit vrstevnatému ději, ani řadě postav (je jich opravdu pár), bude chvíli trvat, než si na to zvyknete. Druhým záporem pro některé může být fakt, že mnoho slov a pasáží je věnováno především popisům. Ne tolik dějovým nebo zeměpisným, ale vnitřním stavům "hrdinů". Příkladem může být nepravidelný návrat do Sýrie mezi "bratry". Pozitiva knihy jsou následující: Zander jakožto vystudovaný právník, který prošel vojenským výcvikem u maríny, pracoval pro bruselský kolos, se znovu převtělil do mentality jemu podstatně vzdálených osobností a opět asi ani jednou nezklamal. Druhým plusem je i fakt, že Bratr baví do poslední chvíle.

Zanderův román se (ne)překvapivě stal bestsellerem v Německu. Těžko říci, jaké anotace jej uvozovaly, ale pakliže byly v duchu strachu z Islámu, dává to smysl. My soudit nechceme, ale nemůžeme ani zavírat oči. V Bratrovi je kus současnosti a zároveň memento. Pakliže se do společnosti, a je jedno, o jakou evropskou zemi se jedná, nepodaří integrovat nově příchozí, skončí to špatně.

Název: Bratr
Autor: Joakim Zander
Přeložila: Karolína Kloučková