RECENZE Atticus Lish, Příprava na příští život

08.02.2017

Autor: repro Youtube

Popisek: Atticus Lish

Takhle dobrou a prožitou knihu člověk najde snad jednou za pár let. Pakliže se ještě navíc jedná o prvotinu, dá se mluvit o zázraku. A přitom je to plné paradoxů. Když jsme poprvé viděli část textu (v angličtině) a fotografii autora, pomysleli jsme si dvě věci. Soudě podle oteklých uší je to zápasník. Vzhledem k vysoké míře realismu bude jistě zamilovaný do Zoly. Trefili jsme se skoro přesně. Jeho skóre v MMA je 1-1-0 a svou lásku k Francii projevil obdivem ke Gustavu Flaubertovi. Jak jsme řekli, paradoxy…

O tom, že Lish hovoří plynule čínskou mandarínštinou a navrch vystudoval Harvard, se moc rozepisovat nebudeme. Vypadalo by to, že popisujeme bájnou bytost. I ta se ale občas narodí. K ději. V knize ´Příprava na příští život´ totiž najdeme nejen vrcholný kumšt, co se formy a zpracování týká, ale úžasné jsou i samotné dějové pasáže. Piedestaly knihy jsou z našeho pohledu dva. Rozvoj postav, zcela pevně usazených do nehostinného prostředí Ameriky, respektive Queensu, a potom námi pravidelně zmiňovaná popisnost.

Pakliže jsme zmínili Flauberta jako zástupce francouzské realistické - naturalistické vlny, Lish tento literární styl povýšil. Nebrání se žádným dojmům, které přeci jen ve Francii devatenáctého století nemusely až tak rezonovat. Od bravurních pasáží v kriminále (zkraje hutného románu), až po ošklivé znásilnění plné bolesti, krve, odplivnutí. V Lishovi se snoubí nejen magie čistého naturalismu, tedy exaktního zachycení reality bez přetvářky, stejně jsou v ní kusy Topolovy Sestry, zoufalství Jacka Londona, ale i povídkový styl Hemingwaye. Ve všech ohledech se autor snaží držet pevného leitmotivu. Tím je hledání a nacházení.

Proto přejděme k ději. Cou Lej je ilegální imigrantka z Číny. Brad Skinner je veterán z Iráku. Ona má za sebou těžké chvíle v rodné zemi a několikaměsíční vězení v nové vlasti, on má na těle zhojené jizvy po šrapnelu, psychicky však funguje jen díky antidepresivům a alkoholu. Oba je přitáhne New York – ona se chce ztratit v nesčetném davu jiných ilegálních přistěhovalců, on plánuje propít se k nové chuti do života. V brilantně vylíčených kulisách společenského dna dnešního velkoměsta se odehraje jejich smutně uvěřitelný příběh. Lish jej spřádá nelítostně, bez planého mentorování i líbivých příkras. Píše strohým, ale bohatým jazykem plným temného lyrismu, navíc s brilantním postřehem muže „ušpiněného životem“.

Tolik část anotace nakladatelství Argo. My bychom zdůraznili ještě více bodů, o něž se čtenář bude moci opřít. Autorův skvělý čich pro detail vtáhne do děje hned po prvních stranách. Kniha sama o sobě čítá tři dlouhé kapitoly, které lze dějově oddělit. Dvě popisují osudy uvedených hrdinů, třetí část nás vtáhne do hnusného prostředí kriminálu, stejně jako jeho charakterů. Tím „průvodcem" bude Jimmy, syn bytné v domě, kde oba „hlavní hrdinové" žijí, respektive přežívají. Žádné splynutí duší nečekejte. Projdete marasmem, vraždou, sebevraždou, aniž byste se zastavili. Lish si vybral časovou linii, které podřídil vše. Děj, prostředí, osudy. Vše je jen součástí životního cyklu. Tedy v případě, že Cou Lej vaří nudle, protože maso je drahé, Skinner pije a Jimmy se směje na „kurvy", které budou „zase celej den honit péra", bereme to jako rituál. Životní rituál, který bude plný překvapení, ale také rutiny.

V tomto ohledu se autorovi podařilo zachytit doopravdy vše. Kniha, navzdory rozsahu, neobsahuje hluchá místa. Nemá ale ani začátek, ani konec. Prostě několik hodin zažijete to, co byste asi na vlastní kůži ochutnat nechtěli. Vše na pozadí Ameriky, jejich možností i slabostí. Tato kniha po právu získala řadu ocenění včetně PEN/Faulkner Award for Fiction.  Autor, jak vidno z jeho citací, to nijak neprožívá. Na konci roku 2014 údajně začal s novým románem. Nechvátá. Není důvod. A ani potřeba. Už svou prvotinou se dokázal zapsat.

Superlativů by bylo v tomto případě hodně. Možná až moc. Román doporučujeme všem bez výjimky, je to ojedinělý literární debut.

Název: Příprava na příští život
Autor: Atticus Lish