Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Reportáže z míst, kde se natáčely kinohity

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

RECENZE Emil Hakl, Umina verze

05.02.2017
RECENZE Emil Hakl, Umina verze

Autor: repro Youtube

Popisek: Emil Hakl:

Troufneme si říci, že Hakl nikdy nebude patřit mezi výstavní klenoty české literatury. Je moc přímý, sem tam užívá vulgární výrazy, nevyžívá se v klenutých souvětích a barvitost přídavných jmen je mu také dost cizí. Navzdory tomu všemu je pro nás jedním z nejlíp čtených spisovatelů. To ostatně dokazuje i ve své nejnovější knize.

Vystačíte si s pár postavami a pocity, jaké běžně znáte. Máte tu dvaačtyřicetiletého Ef, Smrťáka, „umělou ženu“, domovnici Pondělákovou a samozřejmě i hlavní město naší republiky. To sice nehraje hlubší roli, ale Haklova popisnost pravidelně odvede pozornost, že si jistě i mnoho čtenářů této knihy vybaví, jak se na těch různých místech procházeli. Ani v písmenu Ef není třeba hledat Kafkovy metafory z Procesu nebo Zámku. První písmeno křestního jména František.

Během pěti kapitol, přičemž čtyři podává hlavní postava Ef, tu zbylou „ona“, se dostanete pod kůži de facto lidské existence. Tu ovšem uvozuje už citát zkraje knihy, jehož autorem je současný ruský spisovatel, nejvydávanější a nejpřekládanější ruský autor science fiction Viktor Pelevin. Ten citát zní: „Situace moderního člověka není jen zoufalá – je takříkajíc nepřítomná, protože člověk téměř neexistuje.“

Co si pod tímto složitým spojením, blízkém i Patočkově fenomenologii, představit? Snad jen to, že na otázku odpoví Haklův román. Věnujme se proto ději.

Díky jistému nedopatření, náhodě, se náš hrdina ocitne bez klíčů od bytu (nechal je zřejmě na botníku) a bloumá Prahou. Po pár hodinách zjistí, že většina známých není doma (je léto a navíc svátek) a on je nucen přespat venku. Už zde bychom rádi vypíchnuli autorův cit pro detail. Ten je navíc doprovázen obrazy – fotografiemi Zuzany Lazarové. Ty jsou v podstatě kamerou děje. Ke grafické stránce titulu se ještě dostaneme. Náš hrdina potkává výše zmíněného Smrťáka, dostává od něj (že prý nanejvýš na pár měsíců) umělou ženu, kterou (ačkoli to zprvu neví) musí otestovat. Sbližování obou figur probíhá pro Hakla typicky: samovolně, zlehka, automaticky. Jak se kniha jeví zpočátku nenápadně, hloubka je právě ve vzájemných „profánních“ dialozích Ef a jeho „umělé ženy“. To ostatně dokazuje i „její“ kapitola, nesoucí název celé knihy. Oba se do sebe takříkajíc zamilují a původní ostych přechází v potřebu. O tom, jak dopadnou, si přečtete sami. Konec vás vrátí znovu na začátek. Do obyčejných chvil i pocitů zmaru, radosti.

Hakl ve své břitké próze nabízí jednoduchou úvahu: co bude, až lidstvo nebude. A zároveň ukazuje, že i povrchnost a všednost může být východiskem.

K tomu celému mu zdatně pomáhá grafická stránka. O fotografiích jsme napsali. Jenomže ona celá ta kniha je barvitě vymyšlena. Sundáte-li obal, v jeho vnitřku máte plakát. Některé z fotografií mají užší formát a dají se rozložit. Všechny ty detaily podtrhují promyšlenost a pečlivost, s jakou Umina verze vznikala.

Emi Hakl se na poli naší literatury blýskl již před více než deseti lety. Za svůj román O rodičích a dětech získal v roce 2003 Magnesii literu, totéž před třemi lety za Skutečnou událost. Vzhledem k faktu, že jde o dvorního spisovatele Arga, dodejme, že právě toto nakladatelství je pod jeho veškerou tvorbu podepsáno.

Umina verze je zdánlivě prozaická kniha. Svou hloubku získá ve chvíli, kdy si budeme schopní připustit, že nemusí jít o fikci.

Název: Umina verze
Autor: Emil Hakl
Vydalo ARGO, 2016
Hodnocení: 85 procent

Vložil: Zdeněk Svoboda

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace