RECENZE Ben Sanders, Zlo. Thriller se vší parádou i očekáváním

29.01.2017

Autor: repro Youtube.com

Popisek: Ben Sanders

Prý chtěl být spisovatelem od chvíle, kdy byl dítě, stojí v oficiálním životopisu nadmíru plodného a celosvětově úspěšného Bena Sanderse. Tento aucklandský rodák, ač se tomu nechce věřit, ještě ani není třicátník, a už po jedné z jeho napínavých próz (American Blood) sáhli Warneři a plánují z ní vytvořit blockbuster. Shodou okolností se jedná o román, který dostaly k dispozici také KrajskéListy.cz a v českém překladu nese název Zlo. Je to strhující kniha, která splní vysoká očekávání a čtenářům nabídne nejen pohled na detektivní (až thrillerovou) zápletku, ale rovněž na scenáristický um. Už po prvních stránkách je totiž jasné, že titul je psán s vidinou filmového zpracování.

Ve výše zmíněném odkazu na oficiální životopis autora Bena Sanderse stojí, že se už jako malý zamiloval do Šakala. Respektive Forsythova zpracování The Day of the Jackal, ve kterém později exceloval Edward Fox. Už tento 'kousek' ukazuje, jakou cestou se Sanders vydal. Špionážní thriller v pravém slova smyslu ale nehledejme. Nebudeme se pohybovat na pozadí krytí agentů všelijakých výzvědných služeb. V tomto případě budeme sledovat postupný vývoj hlavní postavy. Tou je mladý newyorský policista Marshall, který je po mnoho měsíců nasazen jako tajný agent do hnízda drogové mafie, nakonec nezvládne krajní situaci a těžce zraní člověka. V anotaci k titulu, neboť nechceme vyzrazovat víc, než je nutné, stojí, že „několik let nato žije Marshall v ústraní v rámci ochrany svědků, ale stále ho pronásledují pocity viny. Když ve městě zmizí mladá žena Alyce Rayová, která mu na fotografii v novinách něčím připomíná Chloe, pustí se do riskantního vyšetřování jejího únosu. Jednotlivec by sice neměl píchat do vosího hnízda organizovaných zločinců, Marshallův důrazný postup však nese ovoce. Když už chybí málo, aby záhadné zmizení objasnil, dostihne ho jeho minulost – a také profesionální zabiják."

Co se formy zpracování týká, Sanders zvolil stručné a čtivé kapitoly, jež jsou uvozeny jmény postav: Rojas, Marshall, Lauren Shoreová, Wayne Banister... Také v tomto ohledu je patrný příklon k filmové látce. Scénáře jsou vesměs psány nejen podle zvukové a obrazové stopy, ale samozřejmě i podle postav. Proto jsme v úvodu recenze zmínili, že titul je psán s vidinou filmového zpracování.

...odkazy na ně hledejme skutečně v tarantinovských snímcích...

Co se síly Sanderse týká, prokázal ji už v minulých knihách, za které získal četná ocenění. Evropským čtenářům zřejmě nejvíc řekne prestižní Ngaio Marsh Award for Best Crime Novel (zkráceně Ngaio). Jedná se o pravidelnou, každoroční akci na zviditelnění nejlepších literárních děl Nového Zélandu. Sanders byl nominován jak do širších (2011 za The Fallen), tak užších nominací (2012 za  By Any Means). American Blood (právě recenzované Zlo) vyšlo na sklonku roku 2015 a už tehdy mělo prodána svá práva nejen ve Spojených státech, ale rovněž v Japonsku či Rusku. Ono samotné načasování vyšlo, protože ostatní recenzenti dávají výraznou paralelu mezi Marshalla a filmové hrdiny Jacka Reachera a Jasona Bournea. Především Bournova sága měla značný ohlas prakticky po celé planetě.

Sanders v knize nenudí. Striktně se drží předem daných not a osudů a spoušť fantasie (po)užívá především v akčních scénách. Ty se opravdu v běžné krimi literatuře nenacházejí a odkazy na ně hledejme skutečně v tarantinovských snímcích. Kdybychom řekli, že velmi 'vtipná' je scéna zastřeleného muže v autě značky Bentley, asi by se vám taktéž vybavil dialog Johna Travolty a Samuela L. Jacksona (alias postavy Vincent Vega a Jules Winnfield). Spisovatelovo mládí tak nádherně podtrhuje jeho nespoutanost a hravost, jakou vstupuje do svých textů. Dodejme, že v minulosti jsme měli možnost přečíst titul By Any Means, který rozhodně nezaostává. Pakliže bychom hledali chyby, zopakovali bychom právě uvedené: akční scény, drsné násilí, smrt. Na straně druhé podotkněme, že s tím jsme do toho šli. Není snadné hledat paralelu s jinými knihami. Takto ostré se vlastně příliš často nevydávají. Nic naplat: Zlo je povedený titul, který zhltnete asi za tři hodiny. Jeho převedení na filmové plátno (jistě o polovinu kratší svojí délkou) je už teď dost očekávané. A co dalšího Ben Sanders nabídne? To se prý uvidí.

Doporučujeme.

Autor: Ben Sanders
Název: Zlo (American Blood)