RECENZE Islandská kriminálka V pasti. Úžasně nenápadná kniha

22.01.2017

Autor: repro Youtube

Popisek: Nové knihy okem Krajských listů

Lilja Sigurdardóttir je pro nás docela neznámá. Stejně tak jako celá islandská literatura. O to větší překvapení pro nás byla její 'čerstvá' kriminálka V pasti. V úvodu lze říci, že se titul čte zcela sám, má dynamiku, jakou často nenajdete, stejně je to s postavami a celkovým dojmem. Čtyřiačtyřicetiletá spisovatelka prokázala, že ceny, jimiž se pyšní, získala zaslouženě a právem.

V renomovaném časopisu Host vyšel před časem analytický materiál Marty Bartoškové. Popisoval islandskou literaturu. V jeho samém závěru, na který záhy navážeme, stojí: „Největší úspěch v oblasti literárních překladů slaví momentálně islandské detektivky. A to je dobrá zpráva. Jednak je jejich kvalita zcela srovnatelná s úrovní krimirománů jiných zemí, jednak pomáhají bourat předsudky vůči této zdánlivě marginální odnoži evropské literatury a razí cestu i ostatním žánrům."

S odkazem na výše zmíněný časopis přejdeme plynule k recenzi. Kniha V pasti se odehrává v rozmezí několika měsíců na přelomu let 2010 a 2011. Nic zásadního si od tohoto času neslibujte, nemá hlubší význam. Kniha samotná vyšla v roce 2015 pod originálním názvem Gildran (anglicky Trapped). Jde o spisovatelčin čtvrtý samostatný román.

Ten je členěný do sto pětadvaceti svižných kapitol a navzdory délce a velikosti budete se sympatickou hrdinkou trávit 'jen' několik hodin. Tak dobře se román čte. Pojďme tedy k jeho několika vrstvám. Jednatřicetileté Sonje se rozpadlo manželství – po dramatickém rozvodu se ocitla prakticky bez prostředků a bez syna. Vztah matky a syna lze považovat za vrstvu nejdůležitější. Pak je tu její (lesbický) vztah s přítelkyní. U něho to někdy vázlo, ale je jisté, že záměrem autorky bylo vykreslit hlavní postavu ve všech ohledech. Dále je tu její práce – pašování drog.

I když se zdá, že je kniha rozsahem velká, a tudíž i složitá, příběh je skvělý a lineární. Na prvních několika desítkách stran narazíte na klíčové postavy: Sonju, její přítelkyni Aglu, staršího šéfa místního letiště (uvažování a smysl jeho chování je opodstatněné a dojdete k němu v samém závěru), syna Tomase, někdejšího manžela, možná ještě jednoho právníka, kamarádku Libby. Postupem času do sebe osudy zapadají a čtenář se s nimi ocitá na jedné lodi.

Pointa?

Sonja je bez peněz a kvůli synovi a své budoucnosti si vytváří druhou identitu (odbornice na IT a počítače), aby mohla pašovat drogy. Jednou je to kilo, jindy šest. Tyto pasáže jsou poutavé a hodně nás bavily. Jenomže časem má strach a s prací chce seknout. Tak snadné to nebude. Od potenciálního únosu syna přes opakované letištní kontroly (detailní a pomalé) až po velké finále... Ve všech směrech titulu nechybí svižné tempo, rychlé dialogy, uvěřitelné scény i logika hlavní postavy. Ty vedlejší vlastně nevyjímaje.

Román V pasti je podle nakladatele prvním dílem plánované trilogie. Nezbývá než čekat a těšit se.

Název: V pasti
Autorka: Lilja Sigurdardóttir