Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

V neděli občas něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

MFF Karlovy Vary 2021

MFF Karlovy Vary 2021

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i všechno kolem

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

RECENZE Co nám oheň vzal - perem současné argentinské spisovatelky

19.01.2017
RECENZE Co nám oheň vzal - perem současné argentinské spisovatelky

Foto: HOST

Popisek: Mariana Enriquez

Navzdory velikosti a počtu obyvatel, čímž se může jihoamerický stát Argentina chlubit, je výčet jejich spisovatelů zdánlivě mizivý. Alespoň pro Evropu se často zúží (když už) na jediné jméno. Tím je bezesporu nezřídka těžko stravitelný Jorge Luis Borges. Ale další významní autoři? Snad pouze esejista Ernesto Sabato či Ricardo Piglia.

KrajskéListy.cz měly možnost přečíst půvabně graficky zpracovanou novelu (respektive povídkovou knihu) Mariany Enriquezové (*1973) „Co nám oheň vzal". Očekávání byla veliká a natěšená, neboť brněnský Host použil jako výňatek z recenze následující: „Současný Edgar Allan Poe v sukních. Bezelstně a naivně vstoupíte do příběhu, sledujete důvěrně známou rodinnou scenerii. Jenže ona to není důvěrně známá rodinná scenerie."

Už zde bychom se měli zastavit. O literaturu, jíž se chlubil Poe a která snese nejvyšší kritéria, co se stupňování napětí a strachu týká, v tomto případě nejde. Na místě by bylo uvést jiné jméno, ačkoli málo známé a zcela fiktivní: Kilián Nedory. Je to totiž přesně jeho, respektive Topolův svět, který všemi texty Mariany Enriquezové prostupuje. Ocitneme se totiž jak v pověstných velkoměstech (Asunción), přes nám neznámé čtvrti (jako kupříkladu Constitución), až po docela zapadlé ulice (Ceballos).

Vším tím se táhne neviditelná nit osudů. Ty nejsou nerudovské, ani peroutkovské, ani to nebude Ota Pavel a Karel Čapek. Půjde o špinavé a velmi zlé osudy, jimž dominuje do krajnosti vyvedená povídka Co nám oheň vzal. Už jen zde bychom mohli přestat, protože jde o vrchol titulu a pomyslný piedestal, za který by se nemusel stydět ani Hemingway, u nás bohužel málo známá Lorrie Moore nebo Harlan Ellison. Enriquezová dokázala svým slovům vtisknout nejen příběh a jakousi duši, ale přidala jim i téměř citelnou konturu a jas. Není třeba přehánět, ale zde ani není mnoho co vytknout.

Jednotlivé povídky (Pavučinka, Špinavý kluk, Hostinec) přináší nejen „radost" z popisu, ale i údiv nad příběhem.

Anotace ke knize tento náš pocit zachytila vkusně i trefně. „Povídky argentinské autorky přibližují zemité prostředí buenosaireské metropole i jejích předměstí se vší syrovostí, krutostí i krásou. Jsou zároveň klasické i originální, realistické i fantastické, feministické i anti­-feministické, politické i apolitické, hrůzostrašné i humorné. Autorka v nich mistrně míchá žánry, narativní prostředky, velká témata i drobné motivy a jejich prostřednictvím vytváří nelítostný a současně závratně poutavý obraz skutečnosti, která svádí čtenáře, aby pronikl ještě dál a hlouběji a odhalil její podstatu."

Mariana Enriquezová je opravdu uhrančivá autorka. Píše dobře, zachycuje podstatu i osoby. Navíc nám přiblížila aktuální přístup k literatuře v Argentině, s nímž jsme se za poslední roky nesetkali ani jednou.

Název: Co nám oheň vzal
Autorka: Mariana Enriquezová
Přeložila:  Lada Hazaiová
Vydal: HOST
Hodnocení: 80 procent

Vložil: Zdeněk Svoboda

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace