RECENZE Simon Tolkien, Rozkazy z Berlína

03.12.2016

Autor: repro Youtube.com

Popisek: Simon Tolkien

Opravdu. Simon Tolkien je vnukem světoznámého autora Pána prstenů J. R. R. Tolkiena a synem Christophera Tolkiena, který po smrti svého otce připravil k vydání do té doby nepublikovaná díla, například Silmarillion nebo Nedokončené příběhy. Krom toho je právník, který se po šesti letech své praxe pustil do psaní beletrie. Navzdory prvotnímu neúspěchu setrval a dnes má na svém kontě pět významných děl. Kniha Zlín nám pro recenzi poskytla Rozkazy z Berlína, které dokončují trilogii s inspektorem Travem.

Prakticky v každé recenzi, případně novinovém článku, který jsme měli možnost vidět, je právě ona zmínka o Tolkienovi, bájném to autorovi Pána prstenů. Že je Simon jeho vnukem, jsme již uvedli. Že má nadání psát, to jsme zatím vynechali. Proto začněme "převyprávěným" příběhem, na jehož konci lze navázat.

Alberta Morrisona, bohatého vdovce a bývalého šéfa MI6, někdo shodí přes zábradlí před jeho londýnským bytem. Dopadne mrtvý přímo k nohám své dcery Avy, která však ve tmě nedokáže rozeznat prchajícího útočníka. Na místo činu jsou vysláni dva detektivové Scotland Yardu, inspektor Quaid a mladý detektiv konstábl Trave. Quaid je přesvědčen, že jde o jasný případ domácí rozepře, ale Trave si není tak jistý. V kapse mrtvého se najde lístek se záhadným textem a od Morrisonovy dcery se dozvídá o podivném vzkazu, který jejího otce rozrušil. Pouze detektiv Trave a dcera zavražděného mohou celý oříšek rozlousknout a zmařit chystané spiknutí, jenže čas neúprosně běží a všechny okolnosti hrají proti nim…

Zdánlivě ryzí detektivka, která se překvapivě vyhýbá krvi a drastičtějším popisům, se vyvíjí rovnoměrně a přirozeně. Po vzoru poručíka Columba již za necelou půl hodinu zjistíme, kdo je potenciálním vrahem, kdo je tím hodným a kdo je tím zlým. Aniž bychom chtěli srovnávat s podobně znějícím snímkem Sergio Leoneho. Ačkoli jsme chtěli začít příběhem, vraťme se ještě k popisu literárního stylu. Inspektor Trave spatřil světlo světa v roce 2010 prvním dílem The Inheritance. Následoval The King of Diamonds (2011) a konečně o rok později Orders from Berlin (Rozkazy z Berlína). Nejsme s to popsat dynamiku postavy, ale můžeme říci, že jeho vyšetřování a postřeh je dobrý. Co ale překvapivě převyšuje ústřední postavu, jakkoli divně to může znít, to je míra a znalost prostředí, do kterého se Tolkien pustil.

První strany jsou tak dokonale vykreslené, že si rázem připadáte na pokraji druhé světové války. Strhujícím způsobem zachycené siluety Hitlerových generálů, postava Führera, Reinharda Heydricha, a to včetně jejich uvažování, jsou opravdu perlou titulu. Ačkoli je, a proto jsme se o této pasáži rozepsali, ústředním motivem inspektor Trave, my se více těšili právě do Evropy, respektive Německa, respektive do osudů a myšlenkových pochodů fašistických pohlavárů. Tolkienovi se zde povedlo něco málo vídaného: zachytil přelomový okamžik lidstva, stejně jako se to podařilo Fuksovi ve Spalovači mrtvol. Byl natolik precizní v detailech, že by si mohl na dálku pogratulovat se Seanem Ellisem, režisérem (operace) Anthropoidu.

Literárně jsou Rozkazy z Berlína zvládnuty na jedničku. Kniha dodržuje předepsané postupy, nevětví už tak dost složitý děj (Německo válčilo od Sovětského svazu po Anglii) a detektivní linka je poutavě vybarvená. Zasaďme nyní příběh do reálií. „Strhující thriller z období druhé světové války se odehrává v roce 1940. Po pádu Francie je Londýn dnem i nocí bombardován německými vzdušnými silami a dvojitý agent zavrtaný v samém srdci britské tajné služby MI6 dostává rozkaz z Berlína, aby zavraždil Winstona Churchilla a tím zvrátil průběh války. Hitler věří, že po odstranění Churchilla Anglie uzavře s Německem mír."

Tolkien prokázal nejen literární um, ale rozhodně nezapřel ani svou původní profesi. Tou je právo, které vyžaduje precizní paměť, minimum výkladových alternativ a dokonalou znalost prostředí, tedy i situace. Zdali si představoval pokus o zabití Churchilla coby soudní při, není jasné. Sám Tolkien v médiích moc často nevystupuje. Že se mu ale povedlo nevídaně zmapovat jedno otřesné historické období planety, o tom není pochyb.

K Ladislavu Fuksovi ještě jednu poznámku. Jak jeho novela Spalovač mrtvol končí začátkem, tedy ideou u plynových komorách, vysokých komínech, kde mohou hořet stovky a tisíce těl, jsou Rozkazy z Berlína jeho následovníkem. Závěrečná kapitola, přes všechnu zdůrazněnou detektivní linii, je úctyhodnou psychologickou sondou dvou zdánlivě dílčích postav: Hitlera a Heydricha. Ten, vzhledem k nesplnění rozkazu, připraven zemřít, přichází za svým vůdcem pro smrt. Hitler, navzdory zlobě a možné prohře, mává rukou, nabízí čaj a naznačuje, že nyní je čas na konečné řešení. Kterému pochopitelně v cestě nesmí stát nikdo a nic. A pokud, měli by se, smíme-li neotřele zacitovat samotného autora, obávat, že skončí přivázaní k betonové podlaze na ústředí gestapa.

Vážná kniha s pozadím zločinu, která si zaslouží vaši pozornost.

Název: Rozkazy z Berlína
Autor: Simon Tolkien