RECENZE Jozef Karika, Strach

17.11.2016
RECENZE Jozef Karika, Strach

Autor: 2media

Popisek: Jozef Karika v Praze

Na Slovensku máme rádi hned několik spisovatelů. Co se detektivního žánru týká, předně jmenujme Dominika Dána, Juraje Červenáka a konečně Jozefa Kariku. Všichni tři si výrazně potrpí na žánr a všem třem se úspěšně daří. Co se týká "aktuálního" počinu Jozefa Kariky, dostáváme se o něco hlouběji. Na pomezí reality a fikce, řekněme, že kamsi do neznáma. Což je něco, nač jsme u dříve recenzovaného titulu nebyli příliš zvyklí.

S knihou se čtenář, který procházel alespoň Karikovu Černou hru, musí chtě nechtě chvíli sžívat. Jak byl onen thriller z porevolučních let plastický a dynamický, u Strachu jsme se opakovaně přistihli, že ztrácíme nit. Snad třetina knihy se drží popisů mladého třicátníka, který se po rozchodu se zdánlivou úlevou vrací do prázdného bytu po svých rodičích. Tam ostatně vyrůstal a zřejmě to tam měl rád. Že se ale bude tolik trápit, je až na pováženou. Pokud bychom recenzovali psychologický thriller, respektive tento žánr, asi bychom se nedivili, jenomže musíme na vysvětlenou přidat, že Strach má v anotaci spojení "mysteriózní thriller plný hrůzy". Na ni nakonec dojde a bude jí ažaž.

Děj? Vyhořelý třicátník se po letech vrací do příměstské čtvrti na úpatí hory, která ukrývá mrazivé tajemství - ve výjimečně chladných zimách se tam ztrácejí děti. Společně s bývalou láskou a kamarády musí čelit nejen zlomyslné síle, ale i stínům vlastní minulosti. Všechny pády a zklamání, které do té doby zažil, jsou ničím proti peklu číhajícímu na místech, kde vyrůstal. Autor bestsellerů Jozef Karika v děsivém příběhu s nadpřirozenými prvky přináší i citlivé vyprávění o tom, jak naše životy ovlivňuje dětství a všechno, co jsme jako děti zažili.

„Při psaní mi nešlo jen o dynamický příběh – chtěl jsem čtenářům naservírovat i pořádnou dávku strachu. Pokud jsem po dopsání kapitoly sám nespal u rozsvíceného světla, nebyl jsem spokojený. Naopak, když se mi podařilo sebe samého pořádně vyděsit, bral jsem to jako známku úspěchu," prozrazuje autor.

To, že se v některých ohledech přiblížil dílu E. A. Poe, je chvályhodné. Že jsme museli tolikrát "naslouchat" tlukotu jeho srdce, zapínajícímu se rádiu a zvýšené dávce adrenalinu, proudící tělem, to je věc, která nám příliš nevyhovovala. V době lineárních dějů to právě průběh čtení docela brzdilo. Nic naplat, toto bude jediná, byť celkem zásadní výtka.

Karika ve své knize upřednostnil, o čem už v minulosti hovořil s Krajskými listy během rozhovoru. „Nerád by som robil nejaké všeobecné závery, môžem iba usudzovať z vlastných skúseností. Slovenský čitateľ je emotívnejší, viac príbeh prežíva a viac sa doňho vžíva. Český čitateľ mi oproti tomu príde o čosi hĺbavejší a filozofickejšie naladený. Zdá sa mi, že ľudia u vás príbehy trochu viac analyzujú. Samozrejme, v oboch táboroch sú aj početné výnimky," prozradil spisovatel na jasný dotaz, jaký je rozdíl mezi čtenáři bývalého Československa.

Karika už v minulosti ukázal, že umí. Je držitelem Ceny Béla za nejlepší hororovou povídku a několika dalších novinářských i literárních ocenění. Debutoval knihou Zóny tieňa (2005), posléze vydal publikace Mágia peňazí (2007), KPMPZ (2007) a Brány meonu (2009). V USA vydal soubor esejí pod názvem Liber 767 (2009). V roce 2010 mu vyšla kniha pod názvem V tieni mafie (česky Ve stínu mafie, Knižní klub 2011), která se stala bestsellerem nejen na Slovensku, ale i v České republice. Také její volná pokračování V tieni mafie II – Čas dravcov (2011) a Nepriateľ štátu (2011) se zařadila mezi nejprodávanější knihy na Slovensku. Za romány Ve stínu mafie a Čas dravcov získal ocenění Zlatá kniha, které se uděluje za víc než patnáct tisíc prodaných výtisků. Některé Karikovy texty vyšly v amerických antologiích The Best of Konton a Manifesting Prosperity.

Oproti Černé hře, kterou jsme ocenili devadesáti procenty, jich tentokrát deset ubereme. A to právě pro to, že se jedná o dobrý žánr, ale zdlouhavé popisy nás od něho odváděly. Navzdory faktu, že kniha je výborná, má pointu a autorovy popisy berou dech, chvílemi jsme se právě pro ně ztráceli. Na straně druhé: v České republice není nikdo, kdo by psal jako Červenák, Karika nebo Dán. Jejich ojedinělost podtrhuje i skutečnost, jak jdou na odbyt a jak se vzájemně nevykrádají.

Název: Strach
Autor: Jozef Karika
Překlad: Robert Pilch