Letošní Blues Alive zahájí blues-folková legenda Maria Muldaur, spolupracovnice legend, Boba Dylana a Grateful Dead

18.10.2016

Popisek: Maria Muldaur

21. ročník festivalu Blues Alive v Šumperku zahájí 17. listopadu americká blues-folková zpěvačka Maria Muldaur s formací Her Red Hot Bluesiana Band. Maria Muldaur začínala v 60. letech 20. století v rámci amerického folkového hnutí, kde se vedle mnoha jiných skamarádila s Bobem Dylanem…

V roce 1974 nahrála svůj asi největší hit Midnight at the Oasis, za který získala několik nominací na Grammy. Spolupracovala také s Grateful Dead a za nahrávku Sweet Lovin' Ol' Soul z roku 2005 byla nominována na Blues Music Award i žánrové Grammy. „V její osobnosti přijíždí do Šumperka další z řady světových legend. Tentokrát ovšem nejen čistě bluesového žánru, i když právě ten v posledních dvaceti letech v její tvorbě výrazně převažuje. Maria Muldaur je představitelkou spíše toho, čemu se říká roots music, dlouhá léta byla ikonou americké folkové scény a nikdy se nevyhýbala ani přesahům k jazzu, dixielandu nebo soulu,” říká dramaturg festivalu Ondřej Bezr. „Její jméno již dlouho figurovalo na seznamu našich nesplněných přání,” doplňuje Bezr. Vstupenky na první festivalový večer, stejně jako na další dny a celofestivalová permanentka, jsou v prodeji na www.bluesalive.cz. „Zájem o vstupenky je velký. Proto doporučujeme zájemcům, aby s koupí neváhali,” doplňuje ředitel festivalu Vladimír Rybička.

The Princess of the Rockin’ Gospel Blues a další hvězdy

Večer 17. listopadu návštěvníci dále uslyší americkou blues-gospel-soulovou zpěvačku Sharrie Williams. „V Americe jí přezdívají The Princess of the Rockin’ Gospel Blues, což jistě netřeba překládat,” uvádí Ondřej Bezr. Svoji dráhu začala již jako mladá dívka v gospelovém sboru. Až když jí bylo třicet let, sestavila svoji první kapelu a vystupovala v bluesových klubech. První album Live at Wiseguys vydala v roce 2001, další čtyři následovala, poslední dvě u kanadského labelu Electro-Fi Records. „Jde o výjimečnou zpěvačku, pro kterou je typická obrovská dynamika projevu, a která dokáže bez mrknutí oka přejít ze sotva slyšitelného šepotu do křiku, při němž se třesou okenní tabulky,” líčí Ondřej Bezr.

K dalším hvězdám prvního večera patří francouzsko-kamerunský kytarista a zpěvák Roland Tchakounté. „Přes svůj africký původ hraje Tchakounté blues spíše amerického typu, zpívá anglicky a v rodném jazyce bamiléké,” doplňuje Ondřej Bezr. Muzikant, který od mládí hrál do Afriky importované skladby rockerů a soulmanů jako Jimi Hendrix, James Brown nebo Wilson Pickett, se s blues setkal vlastně náhodou - v supermarketu, kde uslyšel hudbu, která jej úplně ochromila - skladbu Crawling Kingsnake od Johna Lee Hookera. Od té doby se Tchakounté přeorientoval na elektrické blues.

Koncerty i unikátní  jam sessiony

Šumperský festival Blues Alive, který patří k největším evropským přehlídkám zaměřeným na tento žánr, proběhne od 17. do 19. listopadu. K dalším velkým zahraničním jménům, která letos vystoupí, patří například američtí zpěváci a kytaristé Duke Robillard a Slam Allen, mladá afro-americká zpěvačka Nikki Hill, britský zpěvák a kytarista John Fairhurst, nejvýznamnější slovenská bluesová zpěvačka Silvia Josifoska, americká zpěvačka Shaun Booker s kytaristou Seanem Carneym, nebo francouzská garage-bluesová dvojice Dirty Deep. Program dále nabídne tématické odpoledne, koncert v H - Clubu i jam sessiony.

Přesný program a více informací najdete na www.bluesalive.cz.

Vložil: Anička Vančová