Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

RECENZE Samuel Bjork, Sova

01.10.2016
RECENZE Samuel Bjork, Sova

Foto: www.vg.no

Popisek: Frode Sander Oien

Už loni v září jsme pěli chválu na prvotinu „neznámého" Nora, která okouzlila prakticky celý svět. Opravdu hnusný příběh, čímž myslíme podstatu zločinu, V lese visí anděl, našel nejen fanoušky žánru, ale přesáhl kontinent. Očekávání jeho Sovy tak byly podstatně vyšší. Autor nejenže nezklamal, ale rozšířil svůj pohled o další faktor, kterým je zvrácenost současného světa.

Pakliže bychom na spisovatele pohlíželi jako na začátečníka, museli bychom hluboko smeknout. Tak úplně by to ale nebyla pravda. Pod pseudonymem Samuel Bjork, se skrývá úspěšný norský spisovatel, dramatik, zpěvák a textař Frode Sander Oien. Svou první divadelní hru napsal v jedenadvaceti letech, od té doby vedle dalších her vydal dva vysoce hodnocené romány: Pepsi Love (2001) a Speed k snídani (2009). Když před třemi lety vyšla v nakladatelství Vigmostad & Bjorke próza V lese visí anděl (Det henger en engel alene i skogen), stala se rázem hitem. Bestseller v Holandsku, kde bylo vyprodáno ihned v předprodeji a taktéž v Německu, kde se přes tři týdny držel v žebříčku Der Spiegelu. To asi hovoří za své. Právem. Román se navíc překládá do pětadvaceti světových jazyků, včetně hebrejštiny či japonštiny.

Osud Sovy bude totožný. Jedinou proměnnou se stane čas. Jak se musel prvotní román probít až na vrchol, nyní to půjde, alespoň dle našeho soudu, samo. Samuel Bjork zachoval rázného vyšetřovatele, zhmotnil dialogy, vykreslil hnusný, ošklivý, ač podmanivý příběh a celé to zabalil do časoprostoru osudů a životů několika policistů a vedlejších osob. Ale postupně.

Holger Munch je přímočarý, chytrý, miluje vážnou hudbu, matematické hádanky a pokuřování cigaret, ačkoli se to skoro nikde nesmí. Kromě toho je policejní detektiv. Už se chystá do důchodu, v němž si tohle všechno užije, jenže Norskem právě otřásají podivné vraždy šestiletých holčiček, které někdo obléká do bílých šatiček a nechává v lese s cedulkou „Cestuju sama“ na krku. Bizarní námět? Tak nějak jsme se prokousávali literárním debutem a tak nějak se budeme snažit navázat. Opět tu máme zvrácený případ dokonalé vraždy, aranžované, plné peří, "dětí". A opět je zde cedulka s jedním nápisem a podtržená pravda o tom, že když má člověk moc, neví už často, co s ní a jak si užívat.

Nyní je potřeba odbočit. Kdy Joel Schumacher v roce 1999 pustil na plátna kin svých 8mm, asi nečekal, jaké základy tím položil. Právě v tomto filmu s Nicolasem Cagem totiž zazněla věta, kterou si Samuel Bjork vypůjčil. Možná chtěně, možná nevědomky. Každopádně platí. Když tedy ve filmu Tom Welles (Cage) pátrá, proč musela zemřít nevinná dívka, přichází jakýsi sluha velice bohatého pána a pronáší památnou repliku: "Proč? Ptáte se proč? Protože na to měl, pane Wellesi, protože si to mohl dovolit..." A přesně v tomto duchu se odehrává i Sova. Chvíli si budete myslet, že k podobně situovaným událostem dochází snad jenom v amerických filmech a severských knihách, ale opak bude pravdou (odstavcový popis "zábavy", jakou trpí posléze usmrcená dívka, je ostatně jedním z vrcholů titulu).

Příběh? V lese kousek od Osla je v podivném hnízdě ze sovího peří nalezeno tělo sedmnáctileté dívky, jež se před tím ztratila z domova pro problémovou mládež. Případem se začne zabývat zkušený detektiv Holger Munch se svým týmem. Vyšetřování pro nedostatek stop začíná váznout na mrtvém bodě, ale pak IT odborníkovi z oddělení vražd záhadný hacker pošle nahrávku, jež odhalí znepokojivé podrobnosti o osudu zabité dívky; ve filmu se na okraji mihne silueta vraha převlečeného za sovu, nočního dravce symbolizujícího smrt... A pátrání se roztočí na plné obrátky.

Knihu přečtete jedním dechem za dva dny. Nemusíte být znalci literárního odvětví detektivek, ani nemusíte mít načtený výše zmíněný román. Necháte se jednoduše vtáhnout do příběhu, který se klikatí policejní stanicí a jeho posádkou. To, co bývá leckdy zbytečně zdlouhavé a popisné, zde krásně zapadá. Vedlejší postavy, stejně jako samotní policisté, žijí své vlastní životy. Ty jsou plné problémů. Ne těch s nájmem, alkoholem. Skutečných, prožitých, takových, co jsou jako rýhy ve stromech. Tudíž na furt, abychom byli lidoví. A ruku v ruce s těmito faktory se i rozhodují. Vražda, jež se odehrála, je zlá, nepochopitelná a musí se vyšetřit. V momentu, kdy se plánuje další a kdy se osobní rovina spojí s tou vyšetřovací, budete mít chuť nečíst, přestat.

Samuel Bjork a jeho Sova je brilantní ukázkou nejen fantasie, ale i tvorby příběhu. Vyšperkovat už samotný mord dá práci. Zasadit ho do uvěřitelného prostředí snad ještě víc.

Název: Sova
Autor: Samuel Bjork
Překlad: Eva Dohnálková
Vydává Albatros, 2016
Hodnocení: 90 procent

Vložil: Zdeněk Svoboda