RECENZE Dlouhé čekání se vyplatilo. Holmesova učednice je brilantní, inteligentní román

24.09.2016

Popisek: Laurie R. King

Americká rodačka, ověnčená dvěma vysokými školami a známá téměř po celém světě díky svému vzkříšení Sherlocka Holmese, se konečně dostává rovněž k nám. Její Holmesova učednice splňuje ta nejvyšší kritéria. A to jak pro náročné čtenáře, tak pro hluboké znalce Doylova díla. V obou případech spisovatelka prokázala nejen ten důležitý vhled a nadhled, ale rovněž svou inteligenci, vtip. Skvostné.

Sherlock Holmes je v mnoha případech vlastně i českým detektivem. Zevšedněl, což myslíme v tučně zvýrazněných uvozovkách. Setkáváme se s ním desítky let, pamatujeme si onu legendární Baker Street (221b v Londýně v podnájmu u paní Hudsonové), Watsona, fajfku, chemické pokusy, včely, zneuznané vrzání na housle. A především? Inteligenci, inteligenci a znovu tu inteligenci, s níž se tak často nesetkáváme. Už jen navázat na tradici, jíž vytvořil Sir Arthur Conan Doyle, není vůbec snadné. Nejenže musíte prokázat svou literární znalost a odhodlanost, ale rovněž břitký smysl pro humor a rozum. Laurie R. King, narozená v Oaklandu v Kalifornii, disponuje obojím. A její příběh, který jsme díky Argu mohli recenzovat, je dokonalou ukázkou už tak chválené „série“. Přeci jen nezapomínejme, že Doyle svým nadšeným čtenářům představil na šedesát případů Holmesova intelektu. Jeho Učednice kráčí ve stejných šlépějích. Neříkáme, že byste měli být úplní znalci jeho díla, ovšem jako základ četby se jistě hodí. Pokud se vám nechce vzpomínat, shrňme fakta, než přejdeme na román samotný.

V povídce Poslední případ z roku 1893 se Holmes setkal se svým největším rivalem, kterým byl profesor Moriarty a v tomto příběhu unavený A. Conan Doyle Sherlocka původně nechal zemřít utonutím ve vodopádu. Později, v roce 1903, však pod velkým tlakem veřejnosti doplnil, že Sherlock Holmes umí převézt i smrt, povídkou Prázdný dům, ve které se Holmes vrací.

A právě v prvních dvou desetiletích se nachází i námi recenzovaný titul. Bavíme se tedy o období do roku, řekněme, 1920. Čas tolik podstatný není, návaznost na předešlý odstavec mírně ano. Napovídat nechceme. Dech beroucí četba vám to plně vynahradí.

Píše se tedy rok 1915, když patnáctiletá Mary Russellová, která se po ztrátě rodičů nastěhuje k nedůtklivé tetě na venkovskou farmu, potká starého pána zabývajícího se studiem včel a dá se s ním do řeči. Je to Sherlock Holmes na odpočinku. Jeden druhého pak překvapí svým pohotovým úsudkem a Holmes se rozhodne, že z ní udělá svou pokračovatelku. Uběhne několik let a Mary odjede studovat do Oxfordu, ovšem Holmes ji poprvé začne opravdu potřebovat. Někdo totiž unesl dceru jistého amerického senátora a Mary má pomoci s pátráním. Jejich sok se ukáže být nebezpečnější než samotný Moriarty  a brzy jim oběma, stejně jako Watsonovi s Mycroftem, začne usilovat o život.

Tolik krátká procházka dějem. Ten je sice rozdělen do větších celků a náležitých kapitol, ale celá kniha působí neuvěřitelně celistvě a až fantasticky dokonale. Rozvoj osobnosti, jakou spisovatelka prokázala u „své“ Mary, je typickým příkladem vcítění. Ano, vcítění. Začnete s dítětem, které si uvědomí, že šlápoty na podlaze jsou hnědé, hnědý je jíl, až najde lom a v něm zloděje (což byl jen hypotetický příklad), přes logicky poskládané puzzle, kdy málem umírající muž nezemře jen proto, že si Sherlock pospojuje kosti uprostřed lesa a nedopalky cigaret. Podobných „drobných“ kauz je v knize několik. Jen jedna je hlavní, a tu jsme uvedli výše. Kdo dvojici bude usilovat o život, proč a jak se s tím Sherlock s Mary vypořádá. Kdybychom chtěli vyjmenovávat všechna pozitiva, museli bychom citovat knihu. Proto se věnujme jen těm klíčovým.

Laurie R. Kingová si dala záležet na tom, aby zachovala Sherlockova ducha tak, že nikdo nepochybuje. Všichni vědí, kdo je jeho bratr a že rád kouří fajku. Potud fakta. Autorka nic nepřikrášlovala, jen navazovala. Novinkou je právě Mary. Mladé děvče, které se před starým pánem nechce ukazovat ve špinavém oblečení, ráda by dokončila trimestry Oxfordu a ačkoli jí to nedošlo, určitě by moc ráda přežila. Nezdá se to, ale tak blízko smrti se Sherlock Holmes nacházel jen málokdy. Pro neznalé v tento okamžik doporučíme některé z původních povídek: Údolí strachu, Ďáblovo kopyto, Charles Augustus Milverton a Černý Petr. Zpět k literatuře současnosti. Kingová čtenáře provede úžasně vykresleným světem, v němž bude jedna radost cestovat po boku zdánlivě cikánské dvojice nebo sledovat, jak exploduje bomba. Kousky mozaiky, do níž se noříte, jsou věcné a pomáhají ději. A to samozřejmě platí také o parádním překladu Alžběty Lexové. Ve všech směrech si stránky textu drží svou vysokou úroveň, nenudí, ba naopak. Na konci vám bude líto, že to skončilo, ale hlavu věšet nemusíme. Na téma Sherlocka Holmese Laurie R. Kingová vytvořila téměř dvě desítky románů a u nás jsme recenzovali první. Je proto na co se těšit.

Název: Holmesova učednice

Autorka: Laurie R. Kingová

Překlad: Alžběta Lexová