RECENZE Sue Graftonová pomalu uzavírá svou smrtelnou abecedu. Tentokrát písmenem X

17.09.2016

Popisek: Sue Graftonová

Americká spisovatelka Sue Graftonová, ověnčená hned několika prestižními cenami, se konečně dostává i na náš knižní trh s dalším čerstvým románem X, který je součástí její slavné detektivní série a pro české čtenáře ji vydalo nakladatelství BB/art.

Pakliže bychom o někom chtěli říci, že se pro psaní narodil, u Sue Graftonové nebudeme daleko od pravdy. Své první knihy, nebo spíše texty, začala psát v osmnácti s tím, že dokončeny byly o čtyři roky později. Následovala hezká řádka novel, podle všeho jich bylo kolem sedmi, ale svého nakladatele nenašly. Autorka proto přesedlala na v Americe populární a stále úspěšnou dráhu scénáristky. Je podepsaná pod seriály, adaptace a novely. Za všechny jmenujme A Caribbean Mystery (Záhada v Karibiku) Agathy Christie. Slečna Marplová přijíždí po zápalu plic na ozdravný pobyt do Karibiku, a zároveň na plátna kin v roce 1983. Jedno z mnoha ryze televizních zpracování populární spisovatelky se řadí k lehkému nadprůměru.

A těsně předtím, v roce 1982, začala Graftonová se svou smrtící abecedou, pakliže ji tak můžeme pojmenovat. Pokud nechytáte začátek myšlenky, vězte, že se jedná o dlouhatánskou sérii, které vévodí postupně jdoucí písmena. "A" Is for Alibi (1982), "B" Is for Burglar o tři roky později... Až se dostáváme do roku 2015, kdy vyšlo "X". Bez dodatku (Římská desítka. Neznámé množství. Škrtanec. Kříž. Nejkratší heslo Websterova slovníku. Symbol odvozený z latiny a řečtiny, běžně používaný ve vědě, lékařství a náboženství. Graficky nejdramatičtější písmeno. Věhlasné problematickou výslovností: jako xylofon...).  Děj těchto obsáhlých románů se odehrává v kalifornském městě Santa Teresa a okolí (předobrazem je Santa Barbara) a hlavní postavu v nich představuje soukromá vyšetřovatelka Kinsey Millhoneová. Doba děje prvního románu řady odpovídá roku vydání, časové mezery mezi ději následujících románů jsou však kratší než mezi vydáváním.

BB/art čtenářům celou ucelenou detektivní řadu Sue Graftonové a mimo to, jaksi návdavkem, sérii devíti povídek Kinsey a já. Už výše jsme poznamenali, že se jedná o spisovatelku renomovanou a "ověnčenou hned několika prestižními cenami". Mezi nimi ční Cena Edgara Allana Poea, v literárním světě respektované ocenění, jaké si v minulosti odnesli například Stephen King, Dick Francis nebo Michael Crichton.

Sama kniha je pro nezaujatého čtenáře, který není seznámen s předešlými díly, což je přesně náš příklad, zprvu velmi složitá. Je v ní mnoho, mnoho, mnoho jmen, faktů, dějů a míst. Naposledy jsme vypisovali vzájemná prolnutí osudů a lidských příběhů u Hedvábníka (recenze ZDE), což je hezkých par neděl nazpět. Ale v momentě, kdy se z písmen stanou plastické postavy, jde román svižně dopředu. Věty vůbec netrápí, drží se dějové linie, popisy taktéž neotravují a celkově je vidět, jakou zručností autorka disponuje. Přitom je nutné mít stále na paměti, že časté odklony od zločinu nejsou "mimoděk", ale k věci. V tento okamžik také na dálku poděkujme překladatelce Jaroslavě Kočové, jejíž jazyk je perfektní a bezchybný. Žádné složitosti, čistá práce, citlivé skloňování. "Patrně nejtemnější román autorky, drsný, až vás bude mrazit. Vystupuje v něm postava bezcitného sériového vraha, který po sobě nezanechává žádné stopy. Graftonová opět porušuje pravidla žánru a opět se vydává novými cestami – a neváhá sociopata rychle identifikovat. Otázkou zůstává, zda se soukromé vyšetřovatelce Kinsey Millhoneové jeho totožnost podaří prokázat dřív, než se stane jeho další obětí," uvádí oficiální webové stránky.

Pokud se nebojíte, děje i rozsahu, nezbývá než doporučit. Pro nás milé překvapení.

Název: X
Autorka: Sue Graftonová