RECENZE Kočka v síti. Titul, na který se složila téměř stovka přispěvatelů

12.09.2016

Popisek: Kočka v síti

Dvě čistokrevné kočky, jeden nečistokrevný jezevčík a tři kamarádi v příběhu s detektivní zápletkou a spoustou rad, jak se správně postarat o kočku. To stálo v popisu titulu na stránkách HitHit.com, kde k vydání knihy mohl přispět každý. Nakonec se nezvyklý nakladatelský přístup osvědčil a Kočka v síti na sebe vydělala téměř 130 tisíc korun. Jaká je? Literární zázrak samozřejmě nečekejte, o brak ovšem nepůjde.

Dobrodružství několika kamarádů a jejich zvířecích parťáků se hitem roku nestane. Avšak podobné ambice kniha neměla. Už jen fakt, že se na ni podařila vidět slušná suma, ukazuje, že na tom literární "background" není až tak špatně. My jsme se s podobným přístupem doposud nesetkali, o což větší naše očekávání bylo. Knížka má hezkou vazbu, roztomilé obrázky Marie Saudkové, přitažlivou zápletku a uvěřitelné dialogy. Hlavní výtkou tak paradoxně nebude kritika obsahu, ale gramatiky. Sem tam se stane, že je špatně uvedená čárka, leckde chybí písmeno. Velká škoda, neboť většina rutinních korektorů bere 100 korun za hodinu…

Anotace? Tak dlouho spřádali síť, aby odhalili zločin, až se do ní sami chytili. Aby ne, když šlo o síť sociální, kde nikdo není takový, jaký je, a kde si nemůžete být nikdy jisti, že si píšete s tím, s kým si myslíte, že si píšete! A to na začátku všeho byla „jenom“ kočka! Jenomže ne ledajaká! Tonda, Klárka a Linda – trojice kamarádů, kteří nedají dopustit jeden na druhého, a které spojuje vášeň pro chování vzácných sibiřských koček, se stane nepřímými svědky zločinu.

Zas tak prostá zápletka naštěstí nebude. Ačkoli nechceme srovnávat s mistry napětí (aktuálně lze porovnat s tituly La Loba a především vyšel druhý Samuel Bjork, respektive jeho Sova), kvartetu dívek (v pořadí Radka Havlenová, Marie Petrovová, Helena Rückerová, Marie Saudková) se v jednu chvíli povede celkem pěkně popsat stav, kdy se k jedné dámě, chovatelce, někdo možná vloupal, a možná ne. Střípkem do mozaiky mohou být rozházené polštáře. Tento krátký okamžik byl velmi zdatně popsán a mohl být i více rozveden. Jenomže kniha je to především pro děti, a tak by se k ní mělo přistupovat.

Věty jsou jednoduché, rozvinutá souvětí po vzoru Hrabala nečekejte. Zbytečně složité konstrukce, ať už syntaktické či mozkové, taktéž nezatěžují. Zkrátka a dobře příjemné čtení na dvě odpoledne, které neurazí, ale samozřejmě ani nezanechá hlubší stopu. Pozitivem, na které je třeba upozornit, bude jazyková vrstva. Slang dospívajících je moc dobře zachycen, ačkoli pochybujeme, že by titul psaly děti (jistěže ne). Pokud knihu odmítnete, zřejmě vám to nebude nikdo vyčítat. Na stranu druhou: dotlačit od textu přes grafiku, zlom a distribuci svou vlastní knížku až ke čtenáři, to je přeci jen dlouhá a náročná cesta. Za směr, jaký dívky ukázaly, zaslouží velký dík. Rada závěrem? Pokud by vydávaly soubory kratších děl, tedy například povídek, určitě by to nebylo na škodu. Současná generace rozhodně neučte "špalky", jaké kdysi vydávala Olympia v případě Rychlých šípů. Sice je to škoda, ale zároveň i fakt.

Název: Kočka v síti
Autorky:  Radka Havlenová, Marie Petrovová, Helena Rückerová, Marie Saudková  (ilustrace, obálka)
Vydává No Limits, 2016