Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2022

RECENZE Holistická detektivní kancelář Dirka Gentlyho

04.09.2016

Popisek: Douglas Adams

S předčasně zemřelým (1952 - 2001) Douglasem Adamsem jsme se v recenzích ještě nesetkali. Sami se ptáme proč, vzhledem k faktu, jak moc je u Arga oblíbený. A po přečtení jeho 'nejnovějšího' románu můžeme jen smutně podotknout, že je to škoda. Málokdy se čtenářům otevře tak volný, svobodný, a přitom (bez)myšlenkovitě poskládaný svět, jaký tento humorista, hudebník a dramatik stvořil. Pro pořádek ještě zmíníme, že autor si svou proslulost zajistil především knižní sérií Stopařův průvodce Galaxií. Byť to bylo až po jeho smrti. K tomu se dostaneme závěrem.

Už po prvních stránkách vám bude jasné, že tady něco nehraje. Ale ladí. Jakýsi elektromnich sedí kdesi na kopci nad údolím, mimochodem úžasně popsaném a procítěném nejen perem autora, ale i překladatelky Jany Koubové, a rozhoduje se, co dělat, co si myslet, protože k tomu byl přeci jen naprogramovaný, vytvořený. Takže tento elektromnich sedí na koni, ten je živý, a neví, co si má myslet, ale přeci jen to něco bude, a potom se kamsi vydá. Nebo nevydá. V tu chvíli se dostáváme do dalších a dalších obrazů, plných popisů, barvitých slov a sloves, osudů jedné slečny, úspěšného programátora, jeho kolegy a výše zmíněného světa, jenž je plný fantazie, a přesto se snaží držet linie příběhu.

Ten se zamotává ve chvíli, kdy boháč a mozek Gordon Way zemře. Kdosi, jakási postava, co se vynořila z kufru, mu prostřelí hrudník brokovnicí. Pak zmizí. Gordon jen leží, neví, co si počít, a vůbec, působí to na něj dost divně. Citujme proto úvod deváté kapitoly, abyste mu byli blíž: "Gordon Way ležel bezradně na zemi. Nevěděl, co má dělat. Byl mrtvý. To bylo nade vši pochybnost. V hrudníku měl příšernou díru, ale krev už z ní nevalila jako předtím..." Nesporná reminiscence a obrazy ze seriálu BBC Randall a Hopkirk (1969) bude na místě. Ostatně BBC byl jedním z prvků, který Adamse výrazně posunul. Část jeho rané tvorby se totiž objevila v roce 1974 v upravené verzi Footlight Revue z Cambridge na TV kanálu BBC2. Díky živému představení téže revue v londýnském West End byl Adams 'objeven' jedním z Monty Pythonů, Grahamem Chapmanem.

Komediální sci-fi rozhlasová série Stopařův průvodce Galaxií byla rovněž vytvořena pro BBC Radio 4 Douglasem Adamsem a producentem Simonem Brettem v roce 1977.

V anotaci ke knize (původně pod názvem Dirk Gently's Holistic Detective Agency, 1987), která dává i nedává smysl, ale tak to má být, stojí: "Po slavném Stopaři, který je hlavním hrdinou pěti knih Adamsovy 'trilogie', vytvořil autor v roce 1987 další svéráznou postavu - detektiva Dirka Gentlyho. Dirk se nezatěžuje takovými podružnostmi, jako jsou otisky prstů nebo alibi. Uplatňuje své metody, založené na kvantové mechanice, hypnóze a teorii o vzájemné propojenosti všech věcí, a postupně odhaluje záhady ztracených koček, zbloudilého ducha, mnicha Elektromnicha, stroje času a také ohromné tajemství lidstva... "

Každý odborník a čtenář si velice rád hraje s pojmy, s těmi škatulkami, do nichž vkládá jednotlivá díla. Magický realismus, naturalismus, romantismus, detektivní příběh, satira, utopie a dystopie a tak dále. Donekonečna. To však není případ Douglase Adamse. Ten si zjevně občas sedl, ačkoli s uzávěrkami svých knih měl podle všech velké problémy (...miluju uzávěrky. Hlavně ten zvláštní zvuk, který vydávají, když prosviští kolem...) a začal psát. Jeho světy nejsou naše a naše nejsou jeho, ačkoli žijeme všichni pod jedním sluncem i měsícem. To se zkrátka občas přihodí. Co je na nich ale nejkrásnější? Že se dějí a dávají smysl. A to nejen v případě Holistické detektivní kanceláře Dirka Gentlyho, i o rok (1988) později vydaném románu Dlouhý, temný čas svačiny duše. Dvoudílná série Dirka Gentlyho navazuje na úspěšného Stopaře. Toho se autor od roku 1980 pokoušel dostat na filmová plátna, údajně obešel mnoho studií i producentů, aby to nakonec vyšlo. Bohužel: snímek byl dokončen až po Adamsově smrti a premiéru si odbyl v roce 2005. Biják se řadí s desítkami tisíc recenzí mezí nadprůměrné a britský režisér Garth Jennings může být dodnes spokojen.

Ostatně to i Douglas Adams. Ten se, soudě dle jeho literárního odkazu, nyní určitě dívá a kamsi dobývá, protože nemůže pochopit, že už ho nikdo nevidí.

Název: Holistická detektivní kancelář Dirka Gentlyho
Autor: Douglas Adams