RECENZE Nový krimiseriál Mordparta jako lehký nadprůměr. Bartoškův Colombo ale fakt ne

29.08.2016

Autor: Archiv TV Prima

Popisek: Mordparta, seriál televize Prima

Kriminální seriály slaví úspěchy všude. A rozhodně to není severskou literaturou, ačkoli především ta k jejich podpoře jistě pomohla. V našem prostředí se filmy a krimi série točí od nepaměti. Rada Vacátko nebo major Kalaš budiž zářným příkladem. Televize Prima s poměrně velkorysým produkčním i marketingovým rozpočtem v neděli uvedla první z osmi dílů svého seriálu Mordparta. V něm měl dominovat Jiří Bartoška jako takzvaný Colombo. Vyšlo to?

Recenzí lze snadno kritizovat a obtížněji chválit. Negativa tedy na prvním místě. Pakliže se někdo pokouší oživit legendárního poručíka, jehož manželku nikdo neviděl, měl by se držet zejména mozku. Co se Bartošky týká, příliš logických postupů za celý první díl Mordparty nepředvedl. Nevybavujeme si prakticky žádný. Ale jestli se režie uchýlila (jen?) k tomu, že mají oba šedé vlasy, kouří a možná nenosí prvotřídní oblečení, pak se s tím smíříme. Od této postavy se dalo scénáristicky vyždímat víc. Uvidíme na další části, zatím to vnímáme jako minus.

Tím druhým budou vrstva jazyka, prostředí kriminálního oddělení a oblečení herců. Ti jsou za všech okolností dokonalí, což není reálné. Stejně tak počet vulgarit dosahoval stupně číslo jedna na řadící páce. Zbytečně. A za třetí: chtělo by to diváka více vtáhnout do prostor a místností, kam se mnoho smrtelníků nedostane. Výslechová místnost, způsob porady. Režijní pohled v případě Mordparty vypadá tak, že se celé oddělení řídí samo, porady jsou spíše zábavou a kriminalistické postupy jako takové se nesou spíše v duchu ležérnosti. Těžko říci, jak dlouho se scénárista a režisér zdrželi na nějakém oddělení policie České republiky, ale ze seriálu to vypadá tak, že skoro vůbec. Služebny bývají děsivé, všude papíry, zastaralé počítače. Vyšetřovatelé rozhodně nechodí ve značkových košilích a neřeší tolik soukromých vztahů, jako tomu bylo nyní.

Co se děje (čímž myslíme zločin) týká, byl obstojný. Snaha o kontinuitu osobní roviny jednotlivých policistů byla patrná, takže často zastiňovala i zločin, ubodání mladé nevěsty. Být to krátká povídka, určitě bychom ji hodnotili kladně, ale na celovečerní "zábavu" nám to přišlo málo. Když zůstaneme jen u policie, protože nás tolik nezajímá, kolik holek má Vojta Kotek a kdo nepohlídal dítě Markétě Plánkové, musíme konstatovat, že Prima doplatila na vášeň líbit se všem. Což je problém mnoha tvůrců. To máte tak: horror byl dříve plný krve. Následně se v něm začal objevovat humoristický žánr, čímž se otevřel novému publiku. Seriál Mordparta, sázet čistě na detektivku, by mohl mást a nebavit děti a ženy. Tak se přidají soukromé vztahy a neřesti a jede se dál. Což nemusí být právě od věci, akorát v balastu kriminálek TV Nova to je škoda.

Abychom jen nekritizovali, protože na české prostředí jde o nadprůměrnou tvorbu, na prvním místě zmíníme krev. Tvůrci se nebáli a k mrtvé ji dali. Zdá se vám to jako přiblbý postřeh? Věřte, že není. Americká produkce totiž velí vraždit bez krve. Umíte si představit, že byste na místo činu, kde právě došlo k ubodání, dorazili v bílé košili a kozačkách? V Americe to nikoho nepřekvapí, u nás ano. Mordparta se krve nebála a už tahle rovina nás potěšila. Zároveň musíme pochválit sázku na herce. Nikdo nepřehrává, nikdo se nedere na první místo. I proto si po premiéře vzpomene každý především na Jiřího Bartošku. Což je dobře. Ostatní postavy se budou zcela jistě rozvíjet, otázkou zůstává, jestli je to potřeba.

Prima vsadila na společenskou zábavu, což jí vyšlo. U ryzích obdivovatelů detektivních příběhů nebo sérií ale narazí. Nic z toho tam nebylo. Žádné stupňované napětí, žádný hlavolam, postřeh. Knoflík, který držela oběť, a po několika dnech se našel u vraha, je velmi naivní postup. A opakujeme, že se mělo více dbát na myšlenkové pochody Jiřího Bartošky alias Colomba.

Hodnocení: 58 procent