Na objevnou výpravu po stopách Antonína Dvořáka můžete vyrazit stylově - historickým parním vlakem až do jeho rodné Nelahozevsi. V progamu nechybí ani zastávka na zámku s koncertem předních klavíristů

11.08.2016

Autor: archiv

Popisek: Za Antonínem Dvořákem vyrazí letos do jeho rodné Nelahozevsi historický vlak, tažený parní lokomotivou

Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha se i letos vydává den před svým slavnostním zahájením na objevnou výpravu Po stopách Antonína Dvořáka. Tentokrát zve své příznivce v neděli 4. září na cestu historickým vlakem s parní lokomotivou do Dvořákovy rodné Nelahozevsi, kde se slavný skladatel před 175 lety 8. září narodil a prožil prvních dvanáct let svého života.

Kroky návštěvníků povedou do skladatelova rodného domu i kostelíku svatého Ondřeje, kde na kůru ještě velmi mladý Antonín Dvořák hrával na housle. V programu nechybí ani zastavení na Zámku Nelahozeves, kde se uskuteční koncert v podání našich předních klavíristů Ivo Kahánka a Davida Marečka. Pořadatelé Dvořákovy Prahy nalezli inspiraci v programu koncertu, který se uskutečnil tamtéž v roce 1889 za Dvořákovy osobní účasti, a stejně jako tehdy zazní několik Dvořákových děl pro čtyřruční klavír:

• 1. Slovanská rapsodie
  • Slovanský tanec č. 8
  • Valčík A dur č. 1
  • ouvertura k Tylu Můj domov.

A jako obvykle je pro účastníky připraven i zasvěcený výklad festivalového muzikologa dr. Davida Beveridge.

Vstupenky v ceně 290 korun (včetně dopravy) jsou v prodeji na www.dvorarkovapraha.cz. Program v Nelahozevsi začíná v 11 hodin. Parní vlak bude vyjíždět z pražského Masarykova nádrží a bude se vracet tamtéž.

Antonín Dvořák

Název obce Nelahozeves, nevelké vísky nedaleko Kralup nad Vltavou, by zcela jistě nikdy nepronikl za hranice českých zemí, nebýt skutečnosti, že se právě zde 8. září 1841 narodil jeden z nejvýznamnějších světových skladatelů Antonín Dvořák. Pro jeho pozdější závratnou uměleckou dráhu však byly klíčové zejména první hudební podněty, které získával právě v Nelahozevsi. Produkce venkovských 'muzik' v hostinci jeho rodičů, otcova hra na citeru, zpěv italských dělníků, kteří se tehdy podíleli na stavbě železnice, hudba při mších v kostele sv. Ondřeje a inspirativní osobnost místního kantora-hudebníka Josefa Spitze, to vše tvořilo podhoubí, z nějž později vzklíčil Dvořákův bohatý umělecký odkaz.

V Nelahozevsi žil mladý Antonín do svých dvanácti let, kdy se přestěhoval do nedalekých Zlonic. Pokud je známo, své rodiště později navštívil ještě několikrát. Jedna z těchto návštěv se odehrála 7. dubna 1889, kdy se na zdejším zámku zúčastnil koncertu, sestaveného nejen z jeho vlastních děl. Hudební produkci tehdy připravily chovanky zdejšího dívčího ústavu. A právě tímto hudebním vystoupením je inspirován koncert v rámci programu Po stopách Antonína Dvořáka.

Rodný dům Antonína Dvořáka v Nelahozevsi

Festival Dvořákova Praha splácí dluh, který máme vůči našemu největšímu skladateli, mimo jiné neopakovatelnými a půvabnými výlety do autentických míst, spojených s jeho životem. Od roku 2013, kdy se uměleckého vedení festivalu ujal Marek Vrabec, se cyklus Po stopách A. D. stal důležitou součástí programu a půvabnou festivalovou ouverturou. V autentických prostorách zní Dvořákova hudba, spojená s těmito místy. První objevná výprava vedla do Lužan, kde navštěvoval významného mecenáše Josefa Hlávku a zazněla zde Lužanská mše. Rok nato se festivaloví návštěvníci vypravili do Zlonic, kde v tamním kostele zazněla Dvořákova symfonie Zlonické zvony. Loni se díky vstřícnosti skladatelovy rodiny uskutečnila Dvořákova 'návštěva' jeho milované Vysoké ve vile Rusalka a i tam, v nedalekém kostelíčku ve Třebsku, zazněla jeho hudba.

Kostel sv. Ondřeje, v němž hrával na kůru na housle

Festival Dvořákova Praha, který letos podeváté vzdává hold českému géniovi Antonínu Dvořákovi, uvítá mezi 5. a 24. zářím přední orchestry a sólisty z domova i špičková tělesa a renomované hudebníky ze zahraničí. Slavnostní zahajovací koncert bude patřit jednomu z nejlepších evropských orchestrů Sachsische Staatskapelle Dresden pod taktovkou Christiana Thielemanna. Vedle rezidenčního orchestru České filharmonie bude Rudolfinum hostit například London Symphony Orchestra s dirigentem Gianandreou Nosedou, ansámbl Kremerata Baltica Gidona Kremera nebo soubor Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia pod vedením Antonia Pappana. Festivalové večery ozdobí významní sólisté, jako Boris Berezovsky, Hilary Hahn či Gil Shaham. Kurátorem komorní řady je poprvé zahraniční osobnost, vynikající britský houslista a popularizátor hudebního dění Daniel Hope. I v letošním roce láká festival na koncert do katedrály sv. Víta, kde vystoupí britský soubor Tallis Scholars společně se souborem Martinů Voices, vedeným Lukášem Vasilkem, Kvartetem Martinů a dalšími českými sólisty. V programu nechybí ani program pro rodinné publikum a debutový Den D, věnovaný mladým umělcům.

Vložil: Adina Janovská