Lída Baarová nepřestává fascinovat. Její sestra Zora u výslechu pravdivě popsala, jak rozhárané poměry byly u legendární hvězdy doma. Hádky, výstupy, dokonce i rvačky s vlastní matkou…

18.07.2016

Popisek: Další fakta o životě legendární Lídy Baarové. Nekompromisní zrcadlo jí nastavila její vlastní sestra Zora Janů.

Takový pohled na legendární hvězdu českého filmu tady ještě nebyl. Může za to odtajnění detailů z jejich rodinného života, které vypověděla její mladší sestra, tragicky zesnulá Zora Janů. Je až neuvěřitelné, co všechno skrývaly stěny jejich luxusní vily na pražské Hanspaulce.

Jen stěží by se v dějinách československé kinematografie našel osud podobný tomu, který prožila nezapomenutelná hvězda prvorepublikových projektů, nádherná femme fatale Lída Baarová. Stala se jednou z mála, jimž se podařilo prosadit i za hranicemi naší vlasti, když natáčela v několika evropských zemích. Nástup nacismu v Evropě ve 30. letech minulého století, mnichovský diktát v září 1938 a následné obsazení Československa i události druhé světové války jednoznačně ovlivnily celý její další osud. Někteří o ní tvrdí, že byla naivní, až snad hloupá kráska, kterou okouzlily možnosti, jež se jí nabízely. Jiní jsou přesvědčeni, že to byla mimořádně tvrdá, sobecká a vypočítavá žena, která si šla za svým bez ohledu na veřejné mínění i své nejbližší. Každopádně se ve svém soukromí zapletla s nacistickým ministrem propagandy Josephem Goebbelsem, kterému český národ přezdíval kulhavý ďábel. A to pak mělo doslova fatální následky nejen pro ni, ale i pro celou její rodinu.

Lída (vpravo) a Zora s matkou Ludmilou

Lída (vpravo) a Zora s matkou Ludmilou

To tu ještě nebylo

Odtajněné protokoly z výslechů, dosud nepublikované fotografie, unikátní rozhovory. To vše a ještě mnohem víc přináší nová výpravná kniha Miroslava Graclíka a Ondřeje Suchého, nazvaná Lída Baarová stále fascinuje, která právě vychází v MV knihy & nakladatelství Petr Prchal. Nabízí zcela nový pohled na některá životní rozhodnutí nezapomenutelné filmové hvězdy z dosud nevídaných úhlů. Autoři detailně provázejí čtenáře životem a filmy Lídy Baarové, představují její dosud utajené příbuzné, ale i lidi a kolegy, kteří v jejím životě zanechali významné stopy. Exkluzivní a výpravná publikace obsahuje stovky černobílých fotografií a dokumentů, z nichž některé jsou publikovány úplně poprvé. Její součástí je i barevná příloha a uzavírá ji hereččina kompletní filmografie.

Originály protokolů a dokumentů

To ale není zdaleka vše. V knize se objevují přetisky i kompletní znění některých protokolů z výslechů, které těsně po druhé světové válce podstoupila také její sestra, rovněž herečka Zora Janů, a řada dalších blízkých lidí. Čtení, ze kterého jde mráz po zádech a zároveň na čtenáře dýchne duch neradostné doby, kdy udávat ve vlastní rodině bylo normální. Ještě otřesnější je skutečnost, že se například Zořiny výslechy odehrály jen krátce předtím, než vážně psychicky nemocná mladá žena spáchala sebevraždu skokem z balkonu Lídiny luxusní vily na pražské Hanspaulce.

Protokol výpovědi Zory Janů

Protokol výpovědi Zory Janů

Doma bylo pořádně dusno

Dne 2. října 1945 Zora Janů vypověděla, že poměry v rodině bylo možno již delší dobu označit za rozhárané. „Otec s matkou a obráceně nemluvili, kromě hádek, které byly na denním pořádku. Já jsem byla vždy na straně otcově, kdežto sestra Lída byla na straně matčině, ale přitom velmi těžce nesla, že otec byl proti ní. Otec jí zpočátku vytýkal její způsob života, flámy, pití, muže, většinou ve formě dopisů, protože ji zřídka zastihl doma,“ prohlásila sestra Baarové. „Když potom si chtěla vzít Fröhlicha a otec se proti tomu rázně opřel a upozorňoval ji, že by se stala Němkou, vznikla ve vzájemném vztahu úplná propast.“

Udala gestapu vlastního otce?

Matka původně stála podle Zory na Lídině straně, když ale pak došlo k její známosti s Goebbelsem, docházelo prý k bouřlivým výstupům už i mezi oběma ženami, a dokonce i ke rvačkám. „Napětí mezi otcem a Lídou vyvrcholilo někdy v létě 1943, kdy Lída si chtěla pozvat do vily Franka, proti čemuž se otec rázně postavil s tím, že s takovým vrahem nebude pod jednou střechou. Současně řekl o paní Paulové, kamarádce Lídy, že je podvodnice, a o režisérovi Svitákovi, že je gauner. Den nato přišli k nám odpoledne Dress od gestapa, Sviták a paní Paulová a napadli otce a žádali, aby odvolal urážku. Přitom Dress zůstal stranou. Tomuto výjevu Lída klidně přihlížela, aniž by podnikla něco na otcovu ochranu. Od té doby mám o Lídě názor, že je všeho schopná, tj. i udavačství,“ vypověděla Janů.

Protokol výpovědi Zory Janů

Protokol výpovědi Zory Janů

Havel ji prý vyměnil za Mandlovou

Zora Janů rovněž prozradila, díky komu se Baarová dostala do Národního divadla, a promluvila i o tom, jak se jí po návratu z Berlína ujal tehdejší majitel barrandovských ateliérů a otec pozdějšího českého prezidenta Miloš Havel. „Později však, asi v roce 1940, tyto vztahy náhle ochladly, Havel si oblíbil Mandlovou a styk s mou sestrou vlastně přerušil. Vzpomínám si na jeden telefonický rozhovor z této doby, kdy Lída telefonovala myslím paní Paulové a vypočítávala, co všechno pro Havla udělala, on že je nevděčný a favorizuje Mandlovou, zatímco ji nechal na holičkách,“ řekla hereččina sestra vyšetřovatelům.

Pod vlivem šarlatánky?

„Pokud jsem se se svou sestrou stýkala, považuji ji za člověka nenormálního, protože podléhala mimořádnému vlivu jedné osoby Paulové, která například sestavovala pro ni horoskopy,“ konstatovala Zora Janů s tím, že tyto horoskopy byly velmi podrobné. Například jí prý v konkrétní dny předpovídala hádky v rodině, zakazovala styk s muži či vycházení z domu. „…kterýchžto pokynů byla Lída na slovo poslušna. Víc nemám, co bych k případu uvedla,“ dodala čtyřiadvacetiletá nadějná herečka, o níž se říkalo, že měla mnohem větší talent než Lída. Jenže v té době již byla psychicky vyčerpaná a o pár měsíců později, 24. března 1946, spáchala sebevraždu.

Žádost o vydání cestovního pasu

Žádost o vydání cestovního pasu

Ledová královna do poslední chvíle

I poté Baarová podle svědectví pamětníků navenek působila, jakoby se jí vůbec nic nemohlo dotknout, přestože události v její rodině byly velmi tragické. Její matka Ludmila zemřela v říjnu 1945 na následky mrtvice, která ji postihla během výslechů na policii. Byl jí zabaven veškerý majetek. Zořina smrt definitivně zpřetrhala její vztahy s otcem. Je otázkou, zda byla opravdu tak hloupá a sobecká, jak se o ní občas říká. Možná na počátku jen podlehla lákadlu hvězdné kariéry a podcenila nastupující nacistický režim, podobně jako tisíce jiných. A pak již nebylo úniku, neměla na výběr. Postavit se na zadní by znamenalo odsoudit k smrti nejen sebe, ale celou rodinu i spoustu přátel. A její srdce zřejmě zkamenělo, protože mu nic jiného nezbývalo. Po válce pak logicky přišel trest z druhé strany. Když si do důsledků uvědomila, co všechno svojí někdejší touhou po slávě způsobila, postavila kolem sebe na sebeobranu pomyslnou neprostupnou zeď. Několik měsíců před převratem v únoru 1948 se přestěhovala do pražského hotelu Esplanade, odkud pak následně navždy odjela z republiky.

Nejmilovanější český manželský pár už zase bojuje s krutým osudem. Kdo koho vlastně opatruje víc? Série vážných zdravotních problémů nebere konce, dokonce kvůli ní odpískali i práci snů. Hádejte, kdo zaskakoval na poslední chvíli

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na

Vložil: Adina Janovská