Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Honza Němec byl pošuk, dej mu pánbůh nebe. Chodil s Kubiškou a střílel jí do oken. Prý z recese, no, nevím. Potkala jsem ho jednu v sobotu ve vinárně a… Herečka vzpomíná na divoké šedesátky

14.07.2016
Honza Němec byl pošuk, dej mu pánbůh nebe. Chodil s Kubiškou a střílel jí do oken. Prý z recese, no, nevím. Potkala jsem ho jednu v sobotu ve vinárně a… Herečka vzpomíná na divoké šedesátky

Foto: KVIFF

Popisek: Věra Křesadlová uvádí Intimní osvětlení. Vlevo režisér Ivan Passer, vpravo scenárista Václav Šašek

Nejen na režiséra Jana Němce, jehož film Vlk z Královských Vinohrad byl posmrtně uveden v Karlových Varech, kde získal Zvláštní uznání, vzpomínala herečka Věra Křesadlová. Bývalá žena Miloše Formana uvedla světovou premiéru nově digitálně zrestaurovaného Intimního osvětlení. Dorazili také režisér Passer, scenárista Václav Šašek a syn kameramana Miroslava Ondříčka David, který nový facelift filmu z roku 1965 dozoroval.

Jak Věra Křesadlová vzpomíná na atmosféru šedesátých let a na režiséra Jana Němce, který do filmařské party tehdy přibyl? „Honza Němec byl vždycky trochu pošuk, dej mu pánbůh nebe. Chodil tehdy s Martou Kubišovou a střílel jí do oken. Prý z recese. No nevím. Potkala jsem ho jednou v sobotu ve vinárně a on, ať s ním jedu na jeho chalupu na Orlík. Já zrovna neměla co dělat, tak jsem jela. Ono to bylo takové dost bohémské sídlo. Měl tam binec a Kubiškou počmárané zdi. Všude byly nápisy: „Miluji tě!“ Kecali jsme, ale naštěstí nic neproběhlo. Blázen to byl, ale dobrej. A zároveň charakterní člověk, moc se mi líbilo, jak nedávno vrátil Zemanovi vyznamenání. Oni byli s Chytilovou oba vždycky takoví zaťatí. Až jsem se jich trochu bála,“ přiznává bývalá filmová krasavice.

Intimní osvětlení? Letní dovolená!

A vzápětí se vrací k natáčení Intimního osvětlení, slavného filmu nové české vlny. Prý bylo fajn. „Třeba Skřivánky na niti jsme točili na Kladně, na smetišti, a štípaly nás naše vězeňské mundúry – což se s Intimním osvětlením vůbec nedá srovnávat. To jsme si užili úžasné léto v domku v Miroticích. My jsme se navíc s Ivanem dlouho znali přes mého tehdejšího manžela Miloše Formana, byl jako člen rodiny,“ vzpomíná Věra.  „Já se na natáčení docela spřátelila s hercem, který hrál Bambase. Jak se jen jmenoval… Karel Blažek. Procourali jsme spolu celé dny. Až později jsem se dozvěděla, že už byl tehdy vážně nemocný, to věděl jenom Ivan. Chlapi většinou nemají náladu na ženské tlachání, ale s tímhle Bambasem se dalo mluvit donekonečna.“

Scény, které ve scénáři nebyly

A jak vznikla slavná scéna s mentálně postiženým chlapcem? Původně ve filmu být neměla. „Jmenoval se Franta a chodil za námi každý den. Rychle jsme si ho oblíbili. Dalo se s ním normálně mluvit, ale měl to trochu posunuté. Takže když jsme se ho ptali, jestli fotbal vyhraje Sparta, nebo Slavie, tak se významně zamyslel a prohlásil: „Buď Sparta, nebo Slavie.“ Ta scéna, kterou znáte z filmu, ve scénáři nebyla. Vznikla vlastně až po skončení natáčení. Ivan řekl, že chce něco zkusit, vzal Frantu, strčil ho za plot a řekl mu, co má dělat. On si to ale nedokázal zapamatovat. Proto mi tam říká „Nazdar, Věro!“, i když jsem se ve filmu jmenovala Štěpa. Vzápětí si to uvědomil a udělal ze mě pro změnu Pepu. Bála jsem se, aby to vůči němu nevyznělo ošklivě. A vidíte, spousta lidí říká, že je to nejlepší scéna celého filmu,“ usmívá se Křesadlová.

V San Sebastianu dostal režisér přes ústa

Intimní osvětlení se dostalo i na zahraniční festivaly, na tom v San Sebastianu sice film nic nevyhrál, ale režisér Passer dostal přes ústa. „Přimotal se do demonstrace, na kterou udělali policajti zátah. Já stihla včas utéct, ale Ivan řekl, že on přece utíkat nebude. Ale ti policajti nebrali na nikoho ohled, honili i paní s kočárkem. Měli jsme o Ivana strach. Nakonec se vrátil a říká: „Dostal jsem jich sedm.“ Tak jsme šli za vedením festivalu, že je to skandál a že jedeme domů. A oni se začali omlouvat, že prý pro nás udělají cokoliv. To byl trochu náš plán, chtěli jsme tu hlavní cenu. Ale stejně jsme nevyhráli,“ popisuje zlaté šedesátky bývalá žena Miloše Formana a matka jeho dvou synů Matěje a Petra Křesadlová. I Formanova dvojčata se mimochodem zapsala do šedesátkové nové vlny – zahrála si totiž ve slavné trilogii o rodině Homolkových. 

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.           

Vložil: Lucie Kolouchová