EXKLUZIVNÍ FOTO Do větru, po větru a možná také proti větru… Polívka jachtaří na Orlíku a chystá se do Řecka, na ostrůvek Meryl Streep. Víme, s kým tam jede a proč
29.06.2016
Foto: THE CARTEL
Popisek: Vladimír Polívka trénuje jachtaření na Orlíku.
FOTOGALERIE Snímek Do Větru šestadvacetileté scénáristky a režisérky Šustkové se začne natáčet za necelý měsíc v Řecku na Severních Sporádách, v místech, kde se točil slavný muzikál s Meryl Streep Mamma Mia, a která jsou v hledáčku médií spíše v souvislosti s uprchlickou krizí. Za kormidlo plachetnice postaví Šustková talentovaného Vladimíra Polívku. Současné drama na plachetnici ve hvězdném obsazení Polívka-Boková-Řezníček slibuje tedy i krásnou filmovou podívanou.
Hledání odpovědí na generační otázky dětí vyrůstajících po Sametové revoluci si vybrala pro svůj debut Sofie Šustková, která v roce 2014 absolvovala pod vedením Vladimíra Michálka Filmovou akademii Miroslava Ondříčka v Písku. Na filmu pracuje s kameramanem Janem Pivoňkou, se kterým natočila svůj magisterský film iDentita, jež mimo jiné vyhrál Hlavní cenu přehlídky studentských filmů „Noc filmových nadějí“.
Vášeň a touha po svobodě
„Plachtění není jen móda, je to hlavně vášeň, touha po svobodě, kterou si člověk naplní na volném moři, pod napnutými plachtami na přídi plachetnice, které pluje kupředu,“ říká režisérka a autorka Sofie Šustková. „Moje generace narozená kolem listopadu 89 poslouchá celý život, jaké máme štěstí, že jsme se narodili do svobodného světa, že můžeme uskutečnit vše, co nás napadne. Filmem chci divákům přiblížit, jak dobře či špatně s tím žijeme a jaké rozměry, varianty a limity má naše hledání svobody v dnešním dosti komplikovaném světě a s jakými překvapivými otázkami a problémy se potýkáme jako mladá generace na počátku dospělého života.“
Producenti filmu Lucie Šustková a Michal Nýdrle ze společnosti KINDRED GROUP, pod kterou spadá produkční společnosti THE CARTEL, nepodcenili přípravy. Již od května probíhají herecké zkoušky a nácviky plachtění na Orlíku. Vladimír Polívka, hlavní hrdina filmu Honza, loď díky sportovní průpravě snowboardisty a surfaře zvládá bravurně a na palubě už si zvykají i filmoví sourozenci Jenovéfa Boková, herečka a houslistka, a talentovaný absolvent DAMU Matyáš Řezníček.

Tady se natáčela Mamma Mia! Poznáváte?
„Byli jsme během obhlídek překvapeni, s jakou ochotou a vstřícností nás přijímaly místní řecké samosprávy. Lokace, které jsme pro natáčení zvolili, jsou velmi fotogenické a na natáčení na moři se těším. Je to pro mne velká kameramanská výzva, říká Jan Pivoňka, vítěz dvou hlavních cen celosvětové filmařské soutěže 48-hours za film Prstýnek a hlavní kameraman celé řady komerčních i nekomerčních projektů.
Útěk před zodpovědností?
Štáb je složen z mladých profesionálních filmařů, kteří se nebojí náročných podmínek, které na ně čekají. Jedním ze zkušených filmových garantů projektu je dramaturg filmu Jiří Blažek, který stojí za filmy jako Konec starých časů Jiřího Menzela či Fotograf Ireny Pavláskové.
Příběh vypráví o sourozencích Matyášovi (24) a Natálce (22), kteří jsou od dětství povzbuzováni dobře situovanými rodiči, že můžou dokázat, cokoliv si budou přát. Svým způsobem je to pro ně svazující. Pocity svázanosti smíšené se strachem z vlastního neúspěchu vedou Matyáše k zoufalému útěku před zodpovědností, což není mezi jeho vrstevníky nezvyklý jev. Bez jakéhokoliv vysvětlení zmizí se sestrou do Řecka, kde se nechá se najímat jako skipper na plachetnici a věnuje se svému koníčku, plachtění. Společně si na moři vytvoří iluzi „skutečné svobody“, které se pozérsky drží. Jejich intimní a trochu skleníkový svět nabourá nově příchozí Honza (26) který přijede na týden na prázdniny. Je úplně jiný než Matyáš. Jako dokumentarista svobodu vnímá zároveň jako zodpovědnost. Nastaví sourozencům tolik potřebné zrcadlo. Ukáže jim, že před sebou samými neutečou, a tak by se o to měli přestat snažit a konečně přijmout fakt, že jsou dospělí. I pro něj však cesta nakonec sehraje důležitou roli. Téma svobody se během jejich spanilé jízdy kolem řeckých ostrovů skloňuje ve všech pádech, ale odpovědi na nastolené otázky režisérka nechává hlavně na divácích. Události v Řecku a uprchlická krize vytvářejí zajímavý kontrast tvrdé reality.
Pouštíme se do natáčení srdcem
„Myšlenkou na toto téma a scénářem se zabývám přes tři roky. Na moři jsem sama strávila v součtu několik měsíců života. Pomohlo mi mnoho lidí, přátelé, se kterými jsem řešila naše generační problémy, jachtaři, se kterými jsem konzultovala technické otázky, ale hlavně zavedení filmaři z řad mých učitelů, jako paní Hádková či pan Michálek,“ říká Sofie Šustková měsíc před začátkem natáčení. „Pro začínajícího tvůrce je dnes skoro nemožné sehnat finance, mne podrželi zejména moji blízcí a kolegové, kteří jdou do projektu hlavně z nadšení. Jinak bych asi jako debutující režisérka s vlastním scénářem, debutujícím kameramanem a mladým týmem šanci nedostala,“ dodává. „Pouštíme se do natáčení srdcem, jsme dobře připravení a doufáme, že natočíme kvalitní film, se kterým budeme spokojení a bude mít úspěch na festivalech a hlavně u diváků.“
zdroj: THE CARTEL
Vložil: Anička Vančová