RECENZE Kriminálka Děti hněvu. Česká spisovatelka, kterou si budeme pamatovat

24.06.2016

Autor: Kotrla.com

Popisek: Nela Rywiková

Nela Rywiková je mladá (1979) spisovatelka, jejíž prvotinu vydal HOST v roce 2013. Jednalo se o Dům číslo 6 a nyní můžeme jen smutně konstatovat, že je škoda, že nás titul minul. Autorka ve své aktuální próze dokázala nejen upoutat pozornost, ale zároveň rozprostřít nádherný příběh, kombinující Foglara se severskou krimi, tedy strohou, přímočarou a zatraceně chytlavou pointou.

Možná budeme přeskakovat, ale u dobrých knih je to třeba. Těch momentů, o nichž je možné napsat, je zkrátka víc. Začněme výše zmíněným Jaroslavem Foglarem. Rywiková totiž v úvodu použila kurzívou psaný popis prostředí severní Moravy (respektive periferie Ostravy), dva chlapce, ryzí dialekt (tedy ten kratky a vyživný) a barvitou šeď. Její slovosled, všudypřítomné, poblikávající lampy a cit pro děj se zkrátka vyrovnal kouzlu tajemné Řásnovky. Alespoň v nás ten pocit zůstal.

A pak se čtenář přesune. K vraždám, osudům, návratům do období po druhé světové válce. Vzhledem o tomu, že nechceme vyzradit celý děj, jelikož si ho vychutnáte, držme se příběhu. Na začátku stojí (doslova) mrtvola, objevená těmi dvěma chlapci. Vypreparovaná, připravená coby trofej. A opodál vyšetřující kriminalisté hledají muže, který shodou okolností "zplodil" ženu, jež působí ve vysoké funkci náměstkyně. A dál. Její muž má rád peníze, sex. Na pohlaví přitom nehledí. A jedna z jeho milenek má bratra a ten ho navštěvuje. A jednou ho okrade. A kolega okradeného má spadeno nejen na víc peněz, ale i větší koláč moci pro sebe. Takto strojovitě bychom se jistě dobrali konce. Dejme však prostor i nakladatelství HOST, jehož přispěním se titul Děti hněvu dostal na knižní pulty.

Malá nápověda: prohlédněte si obálku. Možná vám pomůže při luštění několika vražd, které ale nejsou nafouknutou bublinou po vzoru amerických bijáků. Je jich možná víc, ale jsou "věcné" a v závěrečném účtování vskutku logické, a musíme říci, že ji opodstatněné, ač to zní troufale.

"Příběh s detektivní zápletkou zavádí čtenáře do neutěšeného prostředí ostravské periferie, kde je nalezeno tělo zavražděného muže. Ačkoli první stopy policejního vyšetřování vedou téměř neomylně k místnímu podivínovi, vyšetřovatelé začínají postupně rozkrývat složitě spletenou síť mezi lidmi ze zcela odlišných společenských vrstev. Na jedné straně tak stojí novodobá „elita“ v podobě podnikatele Daniela Gavly a političky Jany Bittnerové, proti nim pak gambler Pavel se svou sestrou a otcem." Zde lze skončit a vrátit se k výrazným rysům knihy.

Jako první jsme zmínili příběh. Ten je přímočarý, doslova cválá dopředu a nemá snad jediné slabé místo. I zpětně při pohledu na těch třicet kapitol nás žádné nenapadá. Odhadujeme, že Nela Rywiková navštívila několik ostravských vyšetřovatelů, aby se seznámila s jejich prací, vytvořila vlastní siluety, vlastní časový rámec i mapu vztahů a pustila se do jejich budování. Cestou se nezaobírala hlubším zkoumáním postav. Ačkoli je jich v knize několik, žádná nemá větší prostor. Ze sémantického hlediska jde o vynikající devízu, protože až do závěru neodhadnete, kdo za čím stojí. To je zřejmě nejcennější přínos, jakým může spisovatel svého čtenáře získat. Dále bychom tu měli jazykovou vrstvou. Tak krásné a krátké věty jsme dlouho neviděli. Také vynikající. A samozřejmě nesmíme zapomínat na celkové vyznění. Autorka si dala práci, věty brousila, příběh nekrátila, ani nenatahovala. Mílovými kroky se dostanete od jedné smrti k druhé, skrze profesně skvěle zvládnuté výslechy získáte pár vodítek, abyste sami učinili závěry. Možná vám vyjdou. O to však tolik nejde.

Pro nás je Nela Rywiková zázrakem na literární scéně. Aby někdo, o kom jsme neslyšeli, takto rutinně sepsal detektivku a ještě k tomu dobrou, to je malý zázrak. Jak Slovákům závidíme Juraje Červenáka, oni by po překladech do mateřštiny mohli Rywikovou závidět Čechům. Pakliže se nám podaří (ač zpětně) pročíst její prvotinu, recenzi vám bezesporu nabídneme.

Název: Děti hněvu
Autorka: Nela Rywiková
Vydal Host, 2016