Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Výstava Sportu zdar! v DOXu mapuje sport ve výtvarném umění od roku 1945 do současnosti

24.06.2016
Výstava Sportu zdar! v DOXu mapuje sport ve výtvarném umění od roku 1945 do současnosti

Foto: DOX / Jan Slavík

Popisek: Výstava Sportu zdar, uprostřed objekt Krištofa Kintery

Výstava Sportu zdar! v Centru současného umění DOX představuje díla a projekty více než šesti desítek českých umělců, které odrážejí vztah umění a sportu od roku 1945 do současnosti. Vedle maleb, kreseb, grafik a fotografií jsou představeny i koláže, sochy či instalace známých i méně známých tvůrců.

Nejrozsáhlejší výstavní projekt se sportovní tématikou, jaký se kdy v České republice uskutečnil, je volně inspirován knihou Sport je umění Petra Volfa, který je spolu s Leošem Válkou jedním z kurátorů expozice. „Po druhé světové válce se sport stal všeobecně rozšířeným fenoménem, který se postupně proměňuje,“ říká Petr Volf. „Sportuje se nejenom pro radost, ale sport se stává také ideologickým nástrojem a dochází k jeho komercializaci. Umělci tyto proměny sledovali ve větší míře, než by se to na první pohled možná zdálo. Zaměřili jsme se na tvorbu zobrazující sport jako čiré potěšení či výkon (Vojtěch Adamec, Ivan Komárek, Alena Kučerová), poukazující na jeho paradoxy (Ondřej Kohout, Kamera Skura) nebo bizarnost (Jiří Načeradský, Martin Velíšek).“

Rozhodující je kvalita díla 

Pro kurátory byla rozhodující  nikoliv proslulost umělce, ale kvalita díla. Do výběru zahrnuli také tvorbu zachycující sportoviště, stadiony, arény, kurty nebo sportovní náčiní. „Kladli jsme důraz na umělce, pro něž se sport nestal ojedinělým pokusem, ale v průběhu své tvorby se k němu vraceli (jako třeba Ondřej Kohout, Kamil Lhoták, Tomáš Měšťánek, Theodor Pištěk, Michael Rittstein, Jiří Sozanský), nebo vytvořili jednorázově zajímavý cyklus (kupříkladu Pavel Brázda, Stanislav Diviš, Roman Franta, Jiří David, Linda Pelclová, Iveta Pilařová, František Skála).“ Výstava ve svém úvodu představuje díla tří členů Skupiny 42. Kamil Lhoták a Bohumír Matal malovali už od čtyřicátých let obrazy s motivy cyklistů soupeřících na dráze i na silnici. Jiří Kolář je zastoupen kolážemi atletů či gymnastů a plakáty k Mistrovství světa ve fotbale 1982 a tenisovému grandslamovému turnaji Rolland Garos v Paříži 1986. Dalším zásadním bodem přehlídky jsou velkoformátové obrazy od Jiřího Načeradského, který na přelomu šedesátých a sedmdesátých letech minulého století maloval běžce, cyklisty, fotbalisty nebo krasobruslaře  vypjatých pózách s existenciálním podtextem, přičemž vycházel ze snímků uveřejněných v novinách a časopisech. 

Důležitou roli v uměleckém ztvárnění sportu sehrály automobilové a motocyklové závody, které fascinovaly řadu autorů. Obrazy ze série Závodníci od malíře Pavla Brázdy svým osobitým rukopisem a barevností předznamenávají pop-art v českém prostředí. Theodor Pištěk dokonce sám úspěšně závodil a jeho hyperrealistické malby vycházejí z dokonalé znalosti prostředí: triptych Sbohem mládí patří k vrcholům jeho tvorby. DOX vystavuje rovněž soudobou instalaci Závod od Tomáše Džadoně a Diega Valentina: sestává z kopie slavné sochy Otakara Švece z dvacátých let (Sluneční paprsek), již dali autoři do souvislosti s reálným motocyklem, takže dochází k překvapivé interpretaci původního díla.

Konec kliše o umělcích, pro něž je sport jen pošetilou zábavou 

Na přehlídce se objevuje řada tvůrců, kteří sami sportují a nabourávají kliše o umělcích, pro něž je sport jen pošetilou zábavou pro lidi bez fantazie. Vedle zmíněného Theodora Pištěka mezi ně patří například malíř Michael Rittstein (vášnivý plavec), jehož Sportovní epopej – cyklus sedmadvaceti obrazů namalovaný pro londýnskou olympiádu 2012 – je uvedena v Česku poprvé jako celek. Jiří Sozanský, známý svým dlouholetým boxerským zápalem, vystavuje monumentální malby antických arén a bronzové sochy s námětem zápasu, vrhu diskem a oštěpu. Krištof Kintera, běžec a cyklista, spojil šest dekonstruovaných jízdních kol do obří skulptury s názvem Hned tak nepojedem. K vidění jsou sportovní obrazy boxera Rostislava Osičky, který po skončení aktivní kariéry maluje a skládá básně. 

Samostatná výstavní sekce se soustřeďuje na atleta Emila Zátopka, jenž patří k nejvýznamnějším vytrvalostním běžcům všech dob a který se stal světově uznávanou sportovní ikonou. Svým přístupem k tréninku předběhl svou dobu. Čtyřnásobného olympijského vítěze z Londýna 1948 a Helsinek 1952 přibližují fotografie ze závodů od legendárního fotografa Václava Chocholy nebo model sochy, jejíž originál stojí ve Zlíně, od sochaře Radima Hankeho. 

Výstavu završuje v horním patru „věže“ instalace Superstart od uměleckých skupin Ka­mera Skura a Kunst-Fu, jež měla svou výstavní premiéru v Československém pavilonu na bienále v Benátkách v roce 2003. Umělci vyprávějí příběh o sportu jako svého druhu postmoderním náboženství. Postava visící na kruzích připomíná Ježíše v gymnastickém úboru, jemuž ve dvojí projekci střídavě fandí diváci. 

Doprovodný program zahrne kromě komentovaných prohlídek také přednášky, diskuze a kulturně orientační běh Prahou 7.

Vložil: Anička Vančová