RECENZE Modlitba. Trochu jiný pohled na církev

22.06.2016

Popisek: Spisovatel Philip Kerr

Philip Kerr je v českém prostředí známý. A to nejen díky tři roky starému románu Praha osudová. Péčí ARGA se čtenářům dostalo možnosti číst i Muže bez dechu a Přestupové okno. My se nyní zaměříme na Modlitbu. Román, který kromě svého, řekněme psychologického rozměru, obsahuje ještě jednu celkem zřídka vídanou věc: herezi.

Brit Kerr má široký rozptyl, stejně jako zásah. Od tvorby pro děti, jíž se věnoval mezi lety 2004 - 2011, přes samostatné tituly bez předešlých návazností (sem se řadí i Modlitba) až po série Scott Manson a Bernie Günther (Praha osudová). Čerstvý padesátník má svém triku zkrátka a dobře stejný počet titulů. Alespoň přibližně. A zatímco v minulých titulech, o nichž jsme čtenáře taktéž informovali, se držel celkem předvídatelné linie a zvládl pumpovat své tempo, u nejnovějšího románu je výše zmíněný přesah snad ještě aktuálnější než samotný děj. Důvodem je samozřejmě církevní (ne)přijetí. Ono v této souvislosti není nutné chodit daleko, stačí zmínit Umučení Krista z roku 2004. Pakliže se mělo někomu podařit rozzlobit jak římskokatolickou, tak židovskou část věřících, Gibson bude zářný případ. Ačkoli sám tvrdí, že se poslední roky stále a stále omlouvá, není mu to nic platné. A přitom jeho "hereze", zobrazená ve více jak dvou hodinách, má ke Kerrovi hodně daleko.

Představme si nyní samotný příběh. Psychologický thriller ze současnosti, který se vzpíná k netušeným výšinám, uvádí nakladatel. Co když Bůh existuje, ale je zlý? Houstonský agent FBI Gil Martins prochází už nějaký čas krizí víry, a rozhodně ho z ní nedostane série vražd, které se odehrávají ve městě a okolí. Oběti jsou dvojího druhu: pobožní svatoušci, kteří nikdy nemluví sprostě a nejlépe se cítí v kostele, a na druhé straně ateisti, kteří veřejně označili náboženství za tmářství. Je snad možné, aby se v moderním velkoměstě odehrávala skrytá náboženská válka? Gil Martins případ rozkryje, ale projde si přitom peklem.

Knihu lze rozdělit do dvou podstatných částí, děj a cosi jako nad-děj. U toho druhého se zastavíme, neboť první část je lineární, kombinující vzájemné spojení postav až do vyvrcholení. U "nad-děje" je možno ještě dále rozdělit obsah na před a po. Předtím, než člověk poznal a poté, co poznal. Řeč je samozřejmě o bohu, víře a vštěpování té správné cesty. Její ideální rozměry jsou bezesporu obsaženy v legendárních textech z hory Sinaj, v desateru.

Kerr bez jakékoli přetvářky cituje sám sebe, ač tím přeneseně klade do úst dávno známé pravdy. Proč by bůh existoval, pakliže dopustí tolik válek a zla. Jak by bůh mohl nechat umírat a trpět děti. A takových podobných případů by se jistě našlo ještě víc. Kerr se s vírou a odklonem od ní nezdržuje. Konstatuje holá fakta detektiva Martinse, jež ve svých vzpomínkách (na začátku románu) vstupuje do kostela a jako správná ovečka poslouchá, co je třeba a co zásadně ne. Závěr knihy je notné pootočení kormidla a prozření. Takové, jaké je přeci přirozené a svobodné, ačkoli ho jistě řada církevních hodnostářů zavrhla.

Dodejme přitom, že Kerr vycházel z mnoha reálií a například popis kostelů, katedrál, obřadů, ale i všedních míst, jsou překrásně ilustrativní. Jakoby tam člověk procházel s ním. Kniha je v tomto ohledu nositelem myšlenky, což se u detektivek zřídka kdy stává. Kdyby se náhodný kritik chtěl do spisovatele opřít tvrzením, že je moderní se příčit víře, museli bychom odpovědět, že tomu tak není. Už v roce 1998 totiž Philip Kerr publikovat obsáhlý román "The Second Angel", jež je uvozen citacemi z Bible a věnuje se sci-fi tématu nákazy lidstva jakýmsi virem HPV2 (parvovirus).

Modlitba jde jinou cestou, než se vydala Praha osudová. Nenavazuje svou hloubkou ani na další tituly, které jsme měly v minulosti k dispozici. Netvrdíme však, že nebude mít návaznosti. Argo už nyní připravuje titul Jak zabít spisovatele s anotací „kriminální román o autorech kriminálních thrillerů, kteří se vzájemně nenávidí ještě víc než topmodelky nebo hollywoodští herci."

Název: Modlitba
Autor: Philip Kerr
Překlad: Radovan Zítko