RECENZE Wolf Haas konečně v českém překladu nabízí svého netypického detektiva

25.05.2016

Autor: Youtube, repro

Popisek: Wolf Haas v televizní debatě

Rakouské detektivky jsou velmi neznámým materiálem nejen pro recenzenty, ale rovněž pro čtenáře. Pokud bychom šli o pár desítek let hlouběji, právě tamní literatura byla významnou nositelkou evropských hodnot. Vždyť se k ní hlásil například Max Brod nebo Franz Werfel.

Wolf Haas, než se začal živit psaním, působil jako vysokoškolský pedagog a pracoval v reklamní agentuře, se ke své lásce, psaní knih, dostal možná nedopatřením. A možná byla na začátku jakási múza. Odhadujeme, že opilá a polonahá. A možná, že se po tom pití raději oblékla. Anebo to třeba bylo celé jinak. Každopádně nutno uznat, že rakouský spisovatel na to jde od podlahy, moc se s tím nepáře a že by měl nějaké vzory, o tom dost pochybujeme. Svého hrdiny, jehož objevil v roce 1996 titulem Auferstehung der Toten (nejspíše Vzkříšení z mrtvých), se drží doposud, kdy mu vyšlo již osm takzvaných "Brennerových detektivních příběhů". My jsme měli k dispozici jeho poslední, původně vydanou v roce 2014, o níž se postaral brněnský Host v překladu Radvany Kráslové, stroze nazvaný Brennerová.

A ještě než přejdeme k samotnému textu, připravme potenciální čtenáře k náznakem zmíněným reminiscencím. Pakliže na Světě knihy stála nekonečná fronta u severské krimi, byl k tomu důvod. Tamní literatura je navzdory bílému sněhu dost tmavá, drsná, nepřístupná, chladná a bůh ví, jakými dalšími přívlastky bychom ji mohli okořenit. Zkrátka má nějaký punc. Detektivky v České republice, zcela okrajové zboží, to buďme upřímní, mohou čerpat leda ze seriálů a filmových zpracování proslulých majorů Kalašů. Evropská literatura, co se detektivní tvorby týká, nemá jako celek hodnotící pohled. Zkrátka a dobře jde o něco, k čemu se složitě přistupuje.

V případě Haase je ten přístup o něco snazší. Uvedli jsme, že se s tím autor nepáře. Po přečtení uznáte, měli jsme pravdu. Zvolil si víceméně filmový styl, jemuž dominuje popis místo dialogů (sic se bavíme o detektivním žánru), stran jsou postupy, jež známe odjinud, autor se věnuje chvíli myšlenkám, jindy „krajině“, dále jsou to pro změnu pocity a podobně. Ne, že by přeskakoval, to jistě ne, kniha drží po kupě, jen se nedaří přiřadit titul Brennerová do jakékoli škatulky. I když to samo o sobě působí divně, že? Prostě je to trochu detektivka, trochu vymývání mozků a trochu komedie. A od všeho tak akorát, že to nenudí, čte se to pěkně rychle, svižně a nemá to moc slabých míst. Jen si musíte zvyknout, že je to jiné a nevšední.

Co říci k ději? „Věř tomu nebo ne. Nejdřív Brennera do bezvědomí zmlátí malí ruští kluci. Pak ho přítelkyně dovleče k oltáři. Mají teď totiž vyloženě dobrý vztah. Je tu jen jeden problém: velmi dobrý vztah má Brenner i se svou další přítelkyní. Ještě štěstí, že třetí žena, která mu vstoupila do života, náhle zmizela… Pravděpodobně ji unesli obchodníci s bílým masem. Pátrání po ní bývalému detektivovi pomáhá při řešení vlastních problémů — rozuměj, utíká do práce. Protože kdy jindy přemýšlet o štěstí, které přináší snubní prstýnek, než když se nejdrsnější vídeňský gangster rozhodne řešit osobní spory sekáním rukou?"

Rakušan Haas pro nás byl neznámým spisovatelem, na něhož jsme za ta léta nenarazili. Nyní se nám začal líbit. Podivín, jeho svérázný detektiv Simon Brenner, má něco do sebe. Ale co to je, neřekneme. Budeme hledat v dalších knihách. Jistě přijdou.

Název: Brennerová
Autor: Wolf Haas
Překlad: Radvana Kráslová