Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Hrůza v pravé poledne: Obtěžkané klasy smahnou paprsky žhnoucího slunce, ani ptáci nelétají. Je dusno, bezvětří a prašná polní cesta zeje prázdnotou… Geislerová a Kolářová o Polednici

09.03.2016
Hrůza v pravé poledne: Obtěžkané klasy smahnou paprsky žhnoucího slunce, ani ptáci nelétají. Je dusno, bezvětří a prašná polní cesta zeje prázdnotou… Geislerová a Kolářová o Polednici

Foto: Falcon

Popisek: Polednice: Daniela Kolářová vypadá opravdu hrůzostrašně

FOTOGALERIE Jedna z nejobsazovanějších domácích hereček Aňa Geislerová a česká herecká ikona Daniela Kolářová se setkávají v hlavních rolích původního českého hororu Polednice. Toto možná překvapivé spojení hereckého obsazení a žánru pochází z dílny autorsko-producentského dua Matěj Chlupáček – Michal Samir, které na sebe upozornilo vydařeným debutem Bez doteku, nebo generační filmovou výpovědí Hany. Horor Polednice měl premiéru v kinech minulý čtvrtek.

Eliška s malou dcerkou se po mnoha letech vrací do rodné vesnice svého muže, aby se zde pokusila o nový začátek. Kromě vlídného přijetí sousedů ji tu však čeká i setkání s místní podivínkou, ženou, která ve své pomatené mysli vleče tíhu vlastního dávného neštěstí.  Kolem Elišky, vystavené traumatům z osamělosti, vysilované boji s nekonečnými úředními stereotypy,  se postupně začínají spřádat sítě prokletí. Podaří se Elišce zachránit sebe i dceru před mysteriózním zlem dřív, než ji zcela ovládne stín Polednice, anebo vlastní šílenství?

Přestože titul filmu odkazuje k slavné básni Karla Jaromíra Erbena, inspirace pro filmový příběh, zasazený do současnosti, je velmi volná.  „Šlo nám o to vytvořit skutečně moderní tvar filmu v rámci hororového žánru, nikoliv dobové ztvárnění známé balady,“  upřesňuje producent Matěj Chlupáček. Do centra příběhu odehrávajícího se v uprostřed horkého léta v malé vesnici, žijící svým neměnným rytmem, postavili mladou ženu donucenou bojovat s nepřízní osudu i vlastními přízraky.

Horor ve dne? Jedině Polednice

„Chtěli jsme s Michalem natočit žánrový film, ale protože máme rádi neobvyklé výzvy, rozhodli jsme se natočit horor ve dne. No a jediné tuzemské strašidlo, které přichází ve dne, je Polednice. Takže když nám Jirka řekl, že by chtěl zfilmovat Polednici, vlastně nebylo příliš o čem uvažovat,“ vysvětluje Matěj Chlupáček.  „Chtěli jsme, aby zdánlivě běžný životní příběh dostal v  Polednici temnou, napínavou, hororovou atmosféru, kdy se stírají hranice skutečnosti a fantazie,“ dodává scenárista Michal Samir.

Tvůrčí dvojice k realizaci filmu Polednice přizvala debutujícího režiséra Jiřího Sádka, absolventa Akademie M. Ondříčka v Písku, který na sebe upozornil krátkometrážními snímky Neříkej hop a  Pan Pozdě. Za kameru filmu Polednice se postaví jeden z předních českých kameramanů Saša Šurkala.

Krize mateřství, kdy máte pocit, že to prostě nezvládnete

„Eliška je typickým příkladem mámy pod tlakem, v těžké životní situaci, kterou se nerozhodne řešit jednoduchým způsobem, a tím, že se realitu snaží potlačit, nakonec vytvoří jinou, mnohem horší variantu toho, co se opravdu stalo,“ říká o své úloze Anna Geislerová. Vedle  Anny Geislerové a Daniely Kolářové vytvořili další role Karolína Lipowská, která hraje dcerku Anetku, dále Jiří Štrébl, Marie Ludvíková nebo Halka Třešňáková.

„Líbí se mi zpracování klasických věcí jiným pohledem a přišlo mi zajímavé podívat se na Polednici jako na určitou verzi krize mateřství, kdy máte pocit, že to prostě nezvládnete a kdy taková situace může skončit i tragédií,“ říká o své úloze Anna Geislerová. „Nejsem nadšená vyznavačka tohoto žánru, ale když je dobrý horor, ráda se bojím. Mám ráda Hitchcockovy filmy, více i méně hororové, hlavně dobře filmařsky udělané. Byla jsem zvědavá na spolupráci s novou filmařskou krví a zjistila jsem, že to jsou slušný lidi. To je pro mě důležité. Cítila jsem se tam dobře,“ přiznává Daniela Kolářová.

O Polednici nic neprozradím, celé je to takové podivné

Zajímavostí je, že na filmu působil bývalý pedagog Michala Samira z britského Drama Center James Kemp, který koučoval řadu známých herců jako Tom Hardy, Michael Fassbender a mnoho dalších. Kromě Ani Geislerové pracoval na hledání polohy role také s Danielou Kolářovou a především s malou hereckou představitelkou Karolínou Lipowskou, která hraje Eliščinu dceru Anetku. Film se natáčel v průběhu srpna a září především v Praze a  okolí  Berouna. 

„Eliška chce začít znovu, ale neuvědomuje si, že nejde začít budovat něco nového, pokud neuzavřete to staré. A musíte to ukončit sami v sobě. Je typickým příkladem mámy pod tlakem, v těžké životní situaci, kterou se nerozhodne řešit jednoduchým způsobem.  A tím, že se realitu snaží potlačit, nakonec vytvoří jinou, mnohem horší variantu toho, co se opravdu stalo. A nakonec obě tyto reality přestává odlišovat,“ říká Anna Geislerová. „Paní Mrázová kdysi přišla o dítě, je přesvědčená, že jí ho vzala nějaká bytost. Pak byla dlouhou dobu v blázinci a je poznamenaná, nemůže se z toho vzpamatovat. Po takovém zážitku nemůže být normální,“ popsala pro změnu svou postavu Daniela Kolářová.  Je snad ona ta Polednice? „Kdepak! O Polednici nic neprozradím, to by byla škoda. Celé je to takové podivné…“

Horko bylo strašné, při scénách v polích do nás pražilo

Anna Geislerová k filmu ještě dodává: „Nabídka přišla zrovna v době, kdy jsem si říkala, že bych ráda přestala s dramatickými rolemi a dala si třeba komedii nebo muzikál. Chtěla jsem nějakou energetickou změnu. Ale zaujal mě žánr, ryzí horor. Byla to pro mne jako pro herečku nová oblast, neznámá  disciplína. Byla jsem zvědavá, jestli je možné, aby vznikl skutečně horor, který točí český štáb s českými herci a navíc za bílého dne,“ vzpomíná Geislerová. A Daniela Kolářová dodává: „Předchozí pokusy o Erbena se mi nelíbily, tohle je volně na motivy Polednice, v jiném pojetí. Je to trochu moralita, ale posunutá do 21. století. U čtení jedné z prvních verzí scénáře jsem měla strach, i to mě zaujalo.“  „Horko bylo tehdy strašné, při scénách v polích do nás pražilo, měla jsem kousavou paruku a kousavý svetr. Byl to záhul,“ popsala natáčení Daniela Kolářová.

Karolína stejně všechny přehrála

„Karolína, to je naše turbína,“ říká o Karolíně Lipowské její filmová maminka. „Dostat takové dítě jako partnera, je vždycky výhra. Má v sobě dravost a ohromnou touhu po dobrém výsledku.“  Karolínu objevila castingová režisérka Maja Hamplová při hledání dětské tváře pro reklamu. Klient si ji tehdy nevybral, ale Matěj Chlupáček a Michal Samir  ano. „Nicméně, nechtěli jsme podléhat euforii, kterou v nás vzbuzovala, a tak Maja udělala velký casting, jehož se zúčastnilo 300 dětí, deset holčiček prošlo do závěrečných kamerových zkoušek s Aňou a Karolína stejně všechny přehrála a přesvědčila nejen nás, castingovou režisérku, ale i další lidi o správnosti naší volby,“ dodává Matěj Chlupáček. „Líbila se mi ta atmosféra, líbilo se mi, jak se o nás starali, ale to vedro bylo vyčerpávající,“ říká dospěle desetiletá holčička. A ke spolupráci s hereckým koučem dodává:  „Bylo to moc zajímavé – snažili jsme se najít zvíře, které by vyjadřovalo tu moji postavu, já jsem navrhovala opičku, ale nakonec jsme vybrali kočku,“ popisuje malá herečka. Díky průpravě v moderní gymnastice jí nedělalo potíže ani běhání po poli v horku a bavila ji i spolupráce s filmovou maminkou. Přestože nyní získala roli v televizním seriálu Opilé kuře, o své budoucnosti má jasno: „Ráda bych hrála ve filmech jako Aňa,“ říká Karolína. 

Vložil: Anička Vančová