Berlinale skončilo, ale nejen oceněné filmy žijí dál. Řadu z nich uvidíme i v Česku, na tradiční přehlídce Be2Can 3 i v běžné distribuci
22.02.2016
Foto: Archiv
Popisek: Tuniská (generační) love story Hedi (Inhebbek Hedi) režiséra Mohameda Ben Attiy je pevně ukotvená v arabském kontextu, přitom staví na zcela univerzálním příběhu člověka zmítajícího se mezi povinností a touhou.
66. ročník prestižního filmového festivalu Berlinale zná své vítěze! Díky společnosti Film Europe Media Company se diváci mohou již nyní těšit na nejzajímavější filmy, které se představí mimo jiné v rámci říjnové filmové přehlídky Be2Can 3. Čeští diváci budou mít šanci zhlédnout filmy 24 Weeks, Being 17, The Commune, Things to Come, Hedi a Lily Lane na různých festivalech i v běžné kinodistribuci.
„Tento rok byla hlavní soutěž na Berlinále výjimečně silná, i přesto, že chyběla velká režisérská jména. Filmy, které se nám podařilo získat, jsou kvalitní bez ohledu na to, zda mají cenu, nebo ne. Be2Can i ostatní české a slovenské festivaly a jejich diváci se mohou znovu těšit na špičkovou světovou festivalovou dramaturgii,” podělil se o své pocity z Berlinále Ivan Hronec, prezident společnosti Film Europe Media Company.
Zlatého medvěda má italský dokument Fire at Sea
V konkurenci osmnácti snímků získal Zlatého medvěda italský dokument Fire at Sea (Fuocoammare). Druhé nejvyšší ocenění, Velkou cenu poroty, získal nečekaně snímek Death at Sarajevo (Smrt u Sarajeva). Film Europe do české a slovenské distribuce přiveze hned tři oceněné tituly: Tuniskou love story Hedi (Inhebbek Hedi), která získala Cenu za nejlepší debut a Stříbrného medvěda pro nejlepšího herce, francouzsko-německé drama Things to Come (L’Avenir), oceněné Stříbrným medvědem za režii a nejnovější počin Thomase Vinterberga The Commune (Kollektivet), pyšnící se Stříbrným medvědem pro nejlepší herečku.
Hedi a Fire at Sea - nejvýznamnější snímky v soutěži
Aleš Stuchlý a Vít Schmarc, dramaturgové festivalu Be2Can k soutěži dodávají: „Ze soutěžní nabídky musíme vyzdvihnout film Hedi, pozoruhodně sebevědomý, suverénní a významově bohatý debut Tunisana Mohameda Ben Attiy. Jedná se o ten typ snímku, který je jedním dechem schopný vyprávět intimní příběh i být alegorií společenských proměn. Společně s dokumentem Fire at Sea nejvýznamnější snímek v soutěži. Jsme rádi, že neunikl pozornosti porotců. Pozornost si navzdory absenci cen ale zaslouží také citlivé a živelně natočené queer drama Being 17. A z hlediska tématu a otevřenosti rozhodně i německý film o právu na potrat 24 Weeks, který oprávněně vyvolá velmi emotivní reakce a debaty.“
O filmech
Tuniská (generační) love story Hedi (Inhebbek Hedi) režiséra Mohameda Ben Attiy je pevně ukotvená v arabském kontextu, přitom staví na zcela univerzálním příběhu člověka zmítajícího se mezi povinností a touhou. Příběhu dominuje nesmírně přesvědčivý Majd Mastour, který získal Stříbrného medvěda pro nejlepšího herce. Film, který vznikal v produkci nejvýznamnější tvůrců sociálního dramatu bratrů Dardennových, nese otisk jejich kinetického rukopisu, aniž by byl pouhým plagiátem. Byl za to po zásluze oceněn Cenou pro nejlepší debut Berlinále.
Zahraniční kritikou skvěle přijaté a Stříbrným medvědem za režii oceněné francouzsko-německé drama Things to Come (L’Avenir) režisérky Miy Hansen-Love kultivovaně vypráví o stárnoucí profesorce filozofie (Isabelle Huppert), která po krachu dlouholetého manželství hledá nový smysl existence.
Mezi nejznámější režisérská jména v soutěži patřil Thomas Vinterberg a jeho divácky vděčné dánské komediální drama The Commune (Kollektivet) se silným ženským hereckým výkonem Trine Dyrnholm (Stříbrný medvěd pro nejlepší herečku), které otevře přehlídku severské kinematografie SCANDI v lednu 2017.
Jedním z nejvíce diskutovaných filmů v Berlíně byl německý snímek 24 Weeks (24 Wochen, na snímku) režisérky Anny Zohry Berrached. Příběh televizní komičky Astrid, která řeší těžké postižení svého nenarozeného dítěte, je neobyčejně působivou, byť místy formálně diskutabilní výpovědí o právu ženy rozhodovat o životě, který se rodí v jejím těle.
Další z francouzských filmů, Being 17 (Quand on a 17 ans) od uznávaného režiséra André Téchiného, vzbuzoval během Berlinále velké emoce. Energicky nasnímané queer drama o vztahu dvou sedmnáctiletých kluků vyniká jednak suverénní režií, jednak skvělými hereckými výkony obou protagonistů.
Ze sekce Forum se mohou čeští a slovenští diváci těšit i na filmový experiment Lily Lane (Liliom Ösvény) režiséra Bence Fliegaufa, držitele Stříbrného medvěda z Berlína za film Je to jen vítr. Jde o intimní příběh chlapce Dannyho a jeho matky Rebeccy, která se po tragické události vrací na místa svého dětství a zápolí s temnými vzpomínkami na mládí.
Vložil: Anička Vančová