Marsalis, Shorter a Porter znají své prvotřídní sekundanty. JazzFest Brno odhaluje zbytek programu, a nejde o žádnou druhou ligu

28.01.2016

Autor: JazzFest Brno

Popisek: Robert Glasper Experiment

Již dříve anoncovaný triumvirát superhvězd brněnského JazzFestu doplňují kandidáti z takřečeného druhého koše. Že ale nejde o druhořadé umělce, je jasné hned při pouhém výčtu jmen. Robert Glasper Experiment, Yaron Herman a Ziv Ravitz či Tomasz Stańko jsou výraznými osobnostmi současného jazzu a obdivovaní a často kopírovaní umělci s jasnou vizí. Pořadatelé etablovaného brněnského festivalu však chystají mnohem více. Od 12. února do 28. dubna se v průběhu dvanácti koncertních večerů kromě již jmenovaných představí hudebníci z celkem čtrnácti zemí a chybět nebude ani výběr toho nejlepšího z domácí scény, mezi jinými třeba trio Emila Viklického, Ondřej Pivec či Ondřej Ruml. Vstupenky na jubilejní patnáctý ročník jsou v prodeji na webu www.jazzfestbrno.cz a v běžných předprodejích.

„K trojici již odhalených headlinerů tak přidáváme svébytné umělce z různých částí jazzového spektra,“ říká umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka. Ukázkovým příkladem je klavírista a inovátor Robert Glasper. Ten je našemu publiku dobře znám, v Brně se však představí v rámci zřejmě posledního turné s kapelou Experiment v současné podobě a s aktuálním repertoárem. Glasper svým unikáním mixem jazzu, hiphopu a R'n'B oslovuje publikum napříč žánry a v posledních několika letech dosáhl takřka kultovního statutu u fanoušků černé hudby. Aura legendy obestírá třiasedmdesátiletého polského trumpetistu Tomasze Stańka, jenž stál u zrodu evropského avantgardního jazzu, ale hlavně jako jeden z mála evropských jazzmanů prorazil v USA. Právě tam si také vyhlédl současné spoluhráče do svého „amerického“ kvartetu - Reuben Rogers, Gerald Cleaver a v New Yorku domestikovaný Kubánec David Virelles tvoří jednu z nejinspirativnějších rytmických sekcí současnosti. Klavírní živel Yaron Herman se vrací na festival po sedmi letech a tentokrát se svým doposud možná nejzajímavějším projektem Everyday v duu s bubeníkem Zivem Ravitzem. „Herman dokáže oslnit jako sólový hráč i jako popoháněč většího ansámblu, ale koncertování v duu se zdá být stvořeno přímo pro něj. Dokáže při něm uplatnit svůj vybraný cit pro melodii i harmonický smysl a zároveň dokonale zužitkovat možnosti, jež mu tento formát vystoupení nabízí,“ hodnotí umělecký ředitel JazzFestu Brno Vilém Spilka.

Vystoupí i celá řada českých kapel

Jistotu skvělého zážitku slibují i koncerty kvarteta bubeníka Jochena Rueckerta s fenomenálním Markem Turnerem na postu tenorsaxofonisty, nové kapely španělského kytaristy Alberta Vily s výtečným venezuelským pianistou Luisem Perdomem nebo mezinárodního projektu tria Roberta Balzara s italským klarinetistou Gabrielem Mirabassim.

Bohatou nabídku koncertů doplní celá řada českých kapel. Večer jazzového vokálu představí a capella ansámbl světové úrovně Skety i populárního, ale jazz stále milujícího Ondřeje Rumla. Abrahámoviny v přítomnosti tria Emila Viklického, kapely Winterfisch a obrozené legendy první poloviny devadesátých let, kapely The Four, oslaví spoluhráč snad každého zdejšího jazzmana Petr Dvorský. Další obnovenou sestavou je Organic Quartet Ondřeje Pivce, jenže se představí na dvojkoncertě s luxusní a mezi žánry se pohybující sestavou Malina – Liška – Nejtek. Chybět nebudou ani jamsessions a další klubová vystoupení, koncert jazzové katedry Janáčkovy akademie múzických umění a vzdělávací workshopy.

Vložil: Anička Vančová