Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Reportáže z míst, kde se natáčely kinohity

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

RECENZE Bolavý román Švadlena z Dachau

17.01.2016
RECENZE Bolavý román Švadlena z Dachau

Autor: archiv MCh

Popisek: Historička Mary Chamberlainová

Je to generační příběh. Logický, přímočarý, trpký, hluboký, stejně jako nadšenecký a mající jediný cíl: podat výpověď o době. Jeho autorka, Mary Chamberlainová, emeritní profesorka historie na prestižní Oxford Brookes University, zkrátka zkusila zatlačit punc do klíčové události dvacátého století. Řeč je samozřejmě o tématu druhé světové války.

Při pohledu na dějiny a právě zmíněnou tématiku musíme připustit, že oči a pero každého ze spisovatelů a spisovatelek pohlíží na Hitlerovu válku jinak. Avšak vždy se smrtí jako leitmotivem. Ať už jde o Bondarevův Hořící sníh, popisující dny Stalingradské bitvy, autentický Deník Anny Frankové, opakovaně vydávaný a doprovázený pečlivými edičními poznámkami, Schindlerův seznam,  Eichmanna v Jeruzalémě, Přervaný život... A tak bychom ovšem mohli zmínit Ladislava Fukse, ač nikdy v lágru nebyl, kompletního Arnošta Lustiga, Jiřího Weila (Na střeše je Mendelssohn), Karla Poláčka nebo Otu Pavla, Karola Sidona, Josepha Rota, zesnulého 27. května 1939 ve věku čtyřiačtyřiceti let. Všechna tato próza, ať už realistická, dokumentaristická či spojená, zobrazuje podobné téma. A samozřejmě že v této cestě šlapala, nebo se o to část románu snažila, i Mary Chamberlainová.

Než se dostaneme k samotnému ději a ke knize, je jistě důležité upozornit na fakt, že autorka na konci širokého příběhu velmi pozoruhodně odkrývá fabuli, když jednoznačně určuje, jaké postavy jsou vykresleny na základě skutečných reálií (ti šéfové v lágru) a jaké zcela smyšlené (Ada). V tomto se její erudice nezapřela a románu to dodává málo vídanou jiskru.

Nyní k obsahu: Na prahu války, v roce 1939, netouží osmnáctiletá Ada po ničem jiném než vypadat, mluvit a oblékat se jako „Někdo“. Usilovně pracuje na splnění svého velkého snu – otevřít si v Londýně vlastní módní salon – a je ochotná pro to udělat cokoliv. Když se však seznámí s tajemným a okouzlujícím cizincem Stanislausem, netuší, kam až ji slepá láska k muži, o němž nic neví, zavede. Začátek války zastihne oba milence v Paříži, romantická idylka se však brzy rozplyne a následuje krutý sled událostí – útěk do Belgie, Stanislausovo zmizení, Adino nečekané těhotenství, pobyt v klášteře, nucená dřina v pečovatelském domově v Mnichově , jenž vyvrcholí, když se nic netušící Ada ocitne v domě velitele koncentračního tábora Dachau a stává se dvorní švadlenou nacistických paniček. Byla by škoda prozrazovat zvraty nabitý děj a ochudit se o silný čtenářský zážitek, postačí, řekneme-li, že Ada za své chyby, a nejen za ně, nakonec tvrdě zaplatí.

Bylo by nesmyslné rozkrývat celý, postupně se stupňující, a musíme říct, že i tragický děj. Jen je nutné soustředit se na vývoj hlavní postavy, mladé, nezkažené a talentované Ady Vaughanové. Od prvotních náznaků vztahu s rodinou, o jejíž nadřazené roli můžeme číst v celém díle Kafky, hluboké lásky a také o něčem, čemu se říká osud. Shora hojně zmíněnou tématiku druhé světové války román nestaví na první místo. Jde o silnou pasáž, avšak "pouze" jednu ze tří. I ta samotná by jistě vydala za celou knihu. Ponižování, naznačený děs v "konzentrationslager Dachau", kam ve skutečnosti jako první vstoupili zahraniční novináři na konci dubna pětačtyřicátého roku a kde byl mimochodem vězněn Josef Čapek anebo Vojtěch Preissig.

Mary Chamberlainová se svým románem zařadí mezi bravurní vypravěče. Pomohlo jí k tomu nejen vzdělání, ale i bohatá slovní zásoba (a citlivý překlad Barbory Punge Puchalské) a opakující se tématika, vyplývající z názvu díla, šití a móda. Je přeci víc než jasné, že únikem od reality bude právě to vysněné otevření vlastního salonu "Vaughan". K čemuž bohužel nikdy nedojde...

Název: Švadlena z Dachau
Autorka: Mary Chamberlain
Překlad: Barbora Punge Puchalská
Vydává: Argo, 2015
Hodnocení: 90 procent

Vložil: Zdeněk Svoboda

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace