Můžeme být hrdinové, aspoň na jeden den, přesvědčil nás David Bowie alias Ziggy Stardust. A jako černá hvězda vyzářil megatuny energie a pohltil sám sebe

11.01.2016

Autor: Bored Panda

Popisek: David Bowie

FOTOGALERIE Oznámení o smrti legendární ikony rocku bylo o to více šokující, že o jeho nemoci nikdo nevěděl. Čeští hudební publicisté kromě smutku většinou vyjadřují šok z toho, že sotva napsali nadšenou recenzi na jeho právě vyšlé album Blackstar, aby psali nekrolog. Bowie byl mimořádně inspirující osobnost, přesahující svým významem úzké hudební vymezení. Nejen jeho hudební přátelé a kolegové želí jeho odchodu, i britští politici se vyznávají, že s jeho hudbou vyrůstali. Na Bored Panda je galerie obrázků, které inspiroval právě Bowie a jeho nečekaná smrt.

Blesk.cz posbíral narychlo první reakce: Podle Bowieho blízkého spolupracovníka Tonyho Viscontiho (pracovali spolu od šedesátých let)  bylo album Blackstar „dárkem na rozloučenou“. „Vždy dělal, co chtěl dělat. A chtěl to dělat po svém a chtěl to dělat co nejlépe. Jeho smrt se nelišila od jeho života – byla uměleckým dílem. Udělal Blackstar pro nás jako dárek na rozloučenou,“ uvedl Visconti, který byl producentem Blackstar a dalších Bowieho slavných alb. „Rok jsem věděl, že tak to bude. Ale nebyl jsem na to připraven. Byl to mimořádný člověk, plný lásky a života… nyní je přiměřené plakat,“ napsal Visconti.

Cestovatel po vesmíru, zpěvák, tvůrce snů…

Slova to nemohou vyjádřit, reagoval na Twitteru hudebník Brian Eno, který spolupracoval s Bowiem na „berlínských“ albech Heroes, Low a Lodger z konce 70. let. Americký raper Kanye West uvedl, že Bowie byl svou nebojácností a kreativitou jedním z jeho největších vzorů a inspirací. Britský rocker Billy Idol na Twitteru napsal, že mu po náhlé zprávě o Bowieho smrti „skoro vyhrkly slzy“. „Cestovatel po vesmíru, zpěvák, tvůrce snů… Jsem ráda, že jsi byl tady a budu tě dál poslouchat, jako vždy,“ napsala zpěvačka Regina Spektor. Byl to opravdový inovátor, opravdu tvůrčí člověk, napsal zpěvák Pharrell Williams.

„Vyrůstal jsem při poslechu a sledování popového génia Davida Bowieho. Byl mistrem objevování. Je to ohromná ztráta,“ napsal na Twitteru britský premiér David Cameron. Hold zesnulému vzdal i Justin Welby, arcibiskup z Canterbury. „Pamatuji se, jak jsem seděl a neustále poslouchal jeho písně a radoval se z toho, čím byl, co dělal a jaký měl vliv,“ uvedl Welby, který je šéfem anglikánské církve. „Že zemřel Bowie, je hrozná zpráva. Nikdo v naší době si nezasloužil více než on označení génius,“ uvedl na Twitteru londýnský starosta Boris Johnson.

Blackstar vyvolal nadšení

V poslední době neposkytoval rozhovory, nedělal reklamy ani koncerty, přesto nové album devětašedesátiletého Bowieho vyvolalo nadšení, uvedl francouzský deník Le Parisien. Dnešní zpráva je o to víc šokující proto, že David Bowie se teprve nedávno vynořil z ústraní a plný sil, napsal hudební reportér BBC Mark Savage. „Jeho poslední dvě alba The Next Day a Blackstar patřila k jeho nejlepším. První oslavovalo minulost, druhé se dívá do budoucnosti. Fakt, že tu již nebude, je srdcervoucí. Ale koneckonců celá Bowieho kariéra byla sledem odchodů a mizení. Syn číšnice a majitele nočního klubu David Jones se stal Davidem Bowiem, který se stal Ziggy Stardustem a z něj byl Thin White Duke. Všichni byli fiktivní a ze všech se stali ikony,“ dodal Savage.

Vložil: Anička Vančová