V neděli občas něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

RECENZE Prvotina Dominika Dána konečně na českých pultech

26.11.2015

Popisek: Dominik Dán je slovenský spisovatel detektivních románů. Píše pod pseudonymem a v roce 2010 se autorsky podílel při tvorbě seriálu Kriminálka Staré Město

Dominik Dán je pro Čechy už prakticky zdomácnělý. Detektivky solí jednu za druhou, všechny drží své tempo a napětí a lidé si na ně zvykli. Tentokrát se nám dostala do rukou novinka, pod níž se podepsal Slovart a která nese název Popel všechny zarovná (Popol všetkých zarovná). Jenomže už po první straně bude jasné, že zde není něco v pořádku.

Pokud bychom nevěděli, že aktuální Dánova próza spatřila na Slovensku světlo světa v roce 2005, asi bychom žasli. Proč nyní, v roce 2015, vzpomíná autor na únos prezidentova syna? No právě proto, co jsme uvedli. Jde o překlad deset let staré prvotiny. Už z ní ale můžeme vyčíst, že se Dán dlouhé roky drží svého zajetého a zřejmě i vrytého stylu. Dynamické postavy, vymodelované podle jeho známých nebo těch, které ve svém životě viděl. Kniha má svou vysokou kvalitu a s péčí řádného nakladatele potěší mnohé. Je ale důležité říci, že vrcholem Dánovy tvorby určitě není. Podle našeho úsudku se doposud zásadní knihou Dominika Dána stal Rudý kapitán (Červený kapitán je originální název z roku 2007). Jeho shodou okolností (a logicky) vydal před několika týdny rovněž Slovart a důležité bude říct, že podle knihy byl připraven i film s Oldřichem Kaiserem v hlavní roli.

Věnujme se však "nejnovějšímu" českému překladu. Námětem je vražda staré ženy, která byla brutálně rozsekána mačetou, a smrt mafiána, od které vedou stopy k tajným službám. „Nový detektivní román pojednává o dvou zločinech, kniha je plná pochybných kreatur, mafiánů a tajných agentů. Autorovy dvacetileté zkušenosti jí dodávají na věrohodnosti. Najdete v ní skutečnosti, při nichž zamrazí a jež by raději měly být fikcí. A naopak literární fikce působí díky znalosti policejní práce autenticky. Vše vypadá tak věrohodně, že už je pouze na čtenáři, co budete pokládat za realitu a co za fikci," píše se v oficiální anotaci.

Obsah byl vyřčen a není potřeba se k němu vracet. Stoprocentně však bude fajn připomenout způsob, jímž se Dán vymyká. Před časem jsme uvedli, že je to právě on spolu s Jurajem Červenákem, kdo nyní drží otěže slovenské literatury. Prodeje a úspěchy v České republice naše slova pouze podtrhnou. Tak jako je svět středověku Juraje Červenáka vysněný, i když reálně vystavěný, Dán se s největší pravděpodobností drží vlastních úsudků, prožitků a zkušeností. Je to dobře. Někdy sice podobné příklady vyzní až morbidně, jenomže to k tomu patří. Narážíme třeba na pasáže věrných přepisů rozhovorů, stavů a pocitů na pitevně. Na stole leží bába, mrtvá, rozsekaná... Pár narážek od vyšetřovatelů, lékařského personálu... Prostě něco, co v kriminálkách z americké produkce nenajdete. Už jsme to řekli: je to dobře. Dánovy knihy jsou autentické a zažité.

Jedinou, byť zásadní výtkou nejnovější publikace bude délka. V mnoha ohledech příjemná plavba slovy a dvěma případy je často zbytečně zabrzděna rozhovory vyšetřovatelů a popisem děje, který nemá moc vliv na celkový tón knihy. Zdržuje to. Pokud šlo o to, aby byly v prvním románu jasně vykresleny postavy, což bylo s největší pravděpodobností i záměrem, budiž. Jen to dnes působí malinko svázaně. Přeci jen si ale uvědomme, jaké konkurenční prostředí v žánru krimi panovalo před deseti lety a jak vypadá situace dnes… Nebe a dudy, tak nějak se to říká, ne?

Autor: Dominik Dán
Název: Popel všechny zarovná
Překlad: Josef Šmatlák