RECENZE Juraj Červenák znovu boduje. Tentokrát záhadnými vraždami v okolí Prešpurku

18.11.2015

Autor: Richard Klíčník

Popisek: Juraj Červenák

Slovenský spisovatel umí, umí a ještě jednou zopakujme, že umí. Oproti fantasy, na němž se prokazatelně v minulých letech vyřádil, se nyní drží v pevně vymezených kolejích reálií, dobových faktů a zvyků, stejně jako zasazením do dějepisných a zeměpisných souřadnic. Ve své nejnovější knize skutečně dokazuje, že své řemeslo zvládá na jedničku a že sám sebe pasoval na krále žánru.

Během uplynulého roku jsme měli správný odhad, když jsme se s odhodláním a vervou pustili do četby a hodnocení Červenákovy „prvotiny" v oblasti středověkých detektivek. Román Mrtvý na Pekelném vrchu (90 procent) rychle přebila Krev prvorozených (90 procent) a tu na sklonku letošní zimy doposud nejšířeji pojaté Ohnivé znamení (hodnocení pod recenzí). Vlastně bychom mohli hovořit o trilogii. Všechny tři knihy spojují plastické postavy notáře Barbariče, kapitána Steina a kaprála Jaroše, a to se svými právními, vojenskými i lékařskými zvyky. A dovednostmi. V případě lékařství bychom měli obor poněkud rozšířit, protože to ne vždy bylo o rovnání a léčení, ale také o lámání a mučení. Navíc barvitě popsaném… Pakliže jste doposud nezaznamenali Červenákovu fantastickou práci, uvedeme vás.

Slovenský autor vytvořil svůj svět. Zřejmě se jednoho rána probudil, podíval se z okna a znelíbilo se mu, co vidí. Tak se vydal o pár let nazpět a začal vyprávět. Možná si načetl o skutečných příbězích, ale spíše se kloníme k tomu, že veškeré zločiny jsou smyšlené. Nadto svůj příběh vryl do reálných časů s reálnými vládci, popisy domů, bloků, chatrčí, židovských, církevních i pohanských stavení. Což by bylo v podstatě nezajímavé, pokud by jim Červenák nevěnoval tolik prostoru a pokud by ten prostor dokonale nekopíroval děj. Ona jedna věc je vražda kdesi v Anglii za pomoci nejmodernějších přístrojů a potom mrtvý v době šestnáctého století, u něhož se vzhledem k noblesnímu původu dá sotva hovořit o pitvě. Podobných drobností kniha obsahu spousty.

„Nález lidských ostatků v podunajských lesích přivede Barbariče na stopu bezohledných lupičů a překupníků s otroky. Notář musí povolat na pomoc Steina a Jaroše. Společně putují do Prešpurku, který se po pádu Budína stal hlavním městem Uher. Zdánlivě jednoduchý případ se rychle zkomplikuje. Vyšetřovatelé musí zjistit, jak únosy mladých žen souvisí s odvěkým soupeřením měšťanů s hradní šlechtou, tajemnou sebevraždou bývalého rychtáře a hlavně běsněním přízraku, jehož oběti bývají nalezeny s ohavnými popáleninami. Poslední, co Prešpurk v předvečer voleb a velkého výročního jarmarku potřebuje, je rozsáhlé vražedné spiknutí… Ve třetím románu cyklu historických detektivek Juraje Červenáka ožívá dobová Bratislava. V napínavém příběhu se splétají místní strašidelné pověsti s historickými souvislostmi a působivě vykreslenou atmosférou města a jeho okolí."

„Dosud jsem psal knihy v žánru historické fantasy, inspirované slovanskou mytologií a slovenskou historií a jednoho dne jsem se rozhodl napsat detektivku, další můj oblíbený žánr a zkusit si to, protože na slovenském trhu tento styl chybí, věnuje se mu jenom jeden autor, a to Dominik Dán, který píše systematicky detektivky. A z toho důvodu, že jsem dosud psal historické knížky, tak jsem si řekl, že to bude historická detektivka. Nejdříve jsem si vybral období, ani ne tak rudolfínské jako období protitureckých válek. První část se věnuje prostředí Banské Štiavnice, odkud pocházím, pak přišla Praha, a tam jsem logicky využil všechny známé rudolfínské fakta- alchymisty, golema, židovskou obec a všechno kolem toho. Nejdříve jsem se chtěl vyhnout všem těmto klišé, ale nakonec jsem zjistil, že to není možné, proto jsem je chtěl zakomponovat do příběhu v jiném, zábavném pohledu," řekl sám autor KrajskýmListům.cz. To jen pro pochopení, že nejde o ledajakou literaturu.

Červenák nesnese srovnání. Možná bychom mohli hovořit o kombinaci fantasy, kronikářství a jistě i další plejády žánrů, ale bylo by to zbytečné. Jen málokterý spisovatel má takový čuch zabořit se do díla a málokterý čtenář si s takovou chutí přečte o tom, kterak se kdesi v Uhrách ztrácely panny... Dokonalý román bez jakékoli chyby.

Titul: Ohnivé znamení

Autor: Juraj Červenák

Vydává: ARGO, 2015