RECENZE Jackem Rozparovačem to neskončilo. Další tajemný thriller ze staré Anglie

31.10.2015

Autor: repro Youtube

Popisek: Alex Grecian a Scotland Yard

Alexander Douglas Grecian je známý spíše anglicky hovořícímu publiku. A to nejen díky povídkám, ale především díky komiksové sérii Proof, jíž se věnuje od roku 2007. Pokud byste o ni měli zájem, není problém, je běžně k dispozici na tabletech.

Tentokrát ovšem nejde o sci-fi příběh, v němž dominuje vládní, tajemná síla a šrafovaní agenti se s klidem mohou (vy)rovnat vyšetřovatelům Foxu Mulderovi a Daně Scullyové. O Scotland Yardu v epilogu své rozsáhlé publikace šestačtyřicetiletý Grecian uvádí, citujme, že "psát Scotland Yard představovalo v mém životě zatím nejnáročnější tvůrčí zkušenost, což mi samo o sobě bylo odměnou, ale knihu bych nedokázal dokončit bez podpory a povzbuzení celého zástupu milosrdných samaritánů." Proč to? Kdybychom se vrátili do literárních vzorů amerického spisovatele, žijícího v Kansasu, najdeme zde, a ani to nebude překvapivé, nýbrž logické, jména jako Edgar Allan Poe (jemuž se Argo věnovalo kupříkladu knihou Démon zvrácenosti v roce 2013), případně anglikánského diakona Lewise Carrolla, slavného to autora  Alenčina dobrodružství v říši divů. Zejména a právě tato dvě jména jsou pro pochopení Grecianových literárních postupů a tužeb klíčová.

Jak Poe, tak Lewis i Grecian, kombinující strach a fantaskno, se začali vypracovávat na krátkých textech, básních, povídkách, glosách či dalších (neuchopitelných) literárních formách. V případě Poa šlo přeci jen o dávno zapomenuté Ulalume anebo Zvony, u Lewise Carrola snad můžeme zmínit literární kusy psané pro Oxford Critic. Vždy šlo o kombinaci inteligence, strachu a čehosi neznámého. Tak jako i v případě moderně pojatého Scotland Yardu, což nelze chápat jinak, než jako poctu výše zmíněným spisovatelům devatenáctého století. Oficiálně to však řečeno nebylo, tudíž se lze jen domnívat, že detektiv Auguste Dupin vyšetřující třeba ty legendární Vraždy v ulici Morgue nebude nahodilým odkazem Holmese, stejně jako inspektor Day Grecianova Scotland Yardu nevznikl bez předešlých inspirací. O čem je samotný příběh, za nás věcně vystihuje nakladatelství Argo.

„Londýn 1889. Hrůzovláda Jacka Rozparovače zrovna skončila, ale další éra nepochopitelného násilí právě začíná. Nově založený tým vyšetřovatelů vražd musí čelit útoku do vlastních řad – v kufru na nádraží se najde zohavené tělo inspektora Littlea a nastává závod s časem. Londýn je městem na pomezí nové éry – v salonech měšťanských domů se vedou intelektuální debaty a technický pokrok kráčí nezadržitelně kupředu, ale chudina stále živoří ve stokách připomínajících středověk. Inspektor Day, který do Londýna přibyl teprve nedávno z venkova, pochybuje, že tohle město někdy pochopí, pochybuje, že je dost dobrý pro svou milovanou novomanželku, a ze všeho nejvíc pochybuje o tom, že je dost chytrý na to, aby vraždu, která nezůstane osamocenou, vyřešil. S pomocí dr. Kingsleyho, prvního forenzního patologa, a Henryho, pouličního blázna, však jeho šance na úspěch překvapivě stoupají. Viktoriánský Londýn se svými brlohy a zatracenci bojujícími o přežití pod tenkou slupkou modernity vás vtáhne do temného labyrintu a už vás nepustí."

Odjinud. Překladatelka Jitka Fialová (náš obdiv má především za sbírku Dar křídel) se popasovala s textem velmi vhodným a čistým způsobem. Soustředila se na smysl, břitké dialogy, jež ženou děj, věcný popis faktů. Zkrátka detektivka. Čím si ale zaslouží kniha jako taková náš obdiv, není ani tak děj, který je zkrátka v těchto knihách podobný, jako několik vrstev, v nichž se pohybuje. Zde totiž Grecian dokázal svůj talent. Jung ve studii psychických stavů položil dva protiklady: abstrakce je charakteristická pro introverty, zatímco pro extroverty je to empatie. Tedy můžeme říci, aniž bychom spisovatele znali, že jde o druhý případ.

Kurzívou psaný fanatik, co sní o chlapečkovi svázaném na posteli, reálně se pohybující detektiv, jeho nadřízený, kolegové, co ho neberou, protože je nový... Vše působí jakýmsi málo vídaným, uceleným dojmem. V tomto ohledu se Grecian vyrovnal i některým titulům dalšího svého vzoru - Johnu Dannu MacDonaldovi, držiteli americké Národní knižní ceny za detektivní literaturu. Zatím s lehkým úsměvem můžeme pozorovat snad jen jediný rozdíl: MacDonald byl schopen napsat a připravit k vydání klidně i tři knihy ročně. Jeho tempo bylo skutečně vražedné, máme-li se držet srovnání, které by bylo nejpříhodnější.

Alex Grecian nabídl českému publiku díky Argu a Jitce Fialové perfektní četbu, která nezaostává za jeho vzory. O těch bylo nutné psát právě proto, aby titul nezapadnul jako "další z řady detektivních příběhů". To by si rozhodně nezasloužil.

Název: Scotland Yard
Autor: Alex Grecian
Překlad: Jitka Fialová