RECENZE Odzbrojující kriminálka z pera „neznámého" Nora namíří prstem na mrtvé děti

27.09.2015
RECENZE Odzbrojující kriminálka z pera „neznámého Nora namíří prstem na mrtvé děti

Popisek: Frode Sander Oien

Literární debut na poli detektivního žánru, jen jak se patří. Tak lze shrnout obsáhle komponovanou a přitom celistvou a čtivou detektivku V lese visí anděl, na níž Albatros opakovaně upozorňoval rovněž prostřednictvím upoutávek v médiích. Jak vidno, odpovědný redaktor věděl, co dělá.

Holger Munch je přímočarý, chytrý, miluje vážnou hudbu, matematické hádanky a pokuřování cigaret, ačkoli se to skoro nikde nesmí. Kromě toho je policejní detektiv. Už se chystá do důchodu, v němž si tohle všechno užije, jenže Norskem právě otřásají podivné vraždy šestiletých holčiček, které někdo obléká do bílých šatiček a nechává v lese s cedulkou „Cestuju sama“ na krku. Bizarní námět? Legendární snímek Sedm v kombinaci s vlnou kriminálek? Od všeho něco. Titul sám o sobě působí svěžím, novým, neotřelým a pozoruhodně jasným dojmem. I přes svou délku jsou všechny postavy uvěřitelné a prakticky nezaměnitelné.

Pakliže bychom na autor pohlíželi jako na začátečníka, museli bychom hluboko smeknout. Tak úplně by to ale nebyla pravda. Pod pseudonymem Samuel Bjork se skrývá úspěšný norský spisovatel, dramatik, zpěvák a textař Frode Sander Oien. Svou první divadelní hru napsal v jedenadvaceti letech, od té doby vedle dalších her vydal dva vysoce hodnocené romány: Pepsi Love (2001) a Speed k snídani (2009). Když před dvěma lety vyšla v nakladatelství Vigmostad & Bjorke aktuálně recenzovaná próza (Det henger en engel alene i skogen), stala se rázem hitem. Bestseller v Holandsku, kde bylo vyprodáno ihned v předprodeji a taktéž v Německu, kde se přes tři týdny držel v žebříčku Der Spiegelu. To asi hovoří za své. Právem. Román se navíc překládá do pětadvaceti světových jazyků, včetně hebrejštiny či japonštiny.

Čím to, že se knize tolik daří? Odpověď nebude jednoduchá, jelikož ty nejsnazší věci bývají často nejsložitější. Ono však stačí, když si přečtete prvních pár stran a hnedle poznáte, jak dobré to je. Začněme postavou ženy, která se potácí mezi spánkem, sněním, vzpomínkami a touhou zemřít. Záměrně vynecháváme podstatu tohoto chování, ale úmyslně uvedeme, že jde o brilantní vyšetřovatelku. Jakmile se v tomto jejím nahnutém a rezignovaném světě objeví starý známý (Holger Munch) a ukáže (ne)jednu fotografii, připadnete si, že stojíte mezi nimi. A co ona? Okamžitě zapomene na své stavy a soustředí se pouze na jediné: detaily mrtvé dívenky se školní taškou na zádech.

To samozřejmě nebyl jediný příklad vkusné "režie" knihy. Autor se plasticky věnoval jak dětem, tak vyšetřovatelům či vedlejším postavám. Pokaždé ale zůstává na cestě, která vede nejen čtenáře k cíli odhalení nezvykle sadistických praktik. Vše na pozadí kostela, víry, ducha svatého... Ale to už bychom prozradili moc. Detektivní debut "neznámého" autora z chladného Norska vyšel na jedničku. Už teď je třeba čekat další pokračování.

Název: V lese visí anděl
Autor: Samuel Bjork
Překlad: Eva Dohnálková