RECENZE Orwellův Hold Katalánsku je opěrný bod literatury

19.09.2015

Popisek: George Orwell

Poprvé byla tato útlá „kniha“ vydána v roce 1938, tedy prakticky stále ještě v době zákopové, španělské občanské války, která započala roku 1936 a její oficiální konec připadl až na duben roku 1939, kdy se Evropa smířila s režimem vůdce „Španělska z Boží milosti“ Francisca Franca. Jemu předcházela zejména několika měsíční ofenzíva frankistů právě na oblast Katalánska. To představovalo poslední baštu milicionářů, těch, kteří se fašizujícího Franca obávali.

A právě ve svých kristových letech se spisovatel, ale v tomto případě především novinář George Orwell, připojil na stranu marxistů (Dělnická strana marxistického sjednocení) srocených pod značkou POUM, aby v ryze dětské, neuspořádané a bolavé „bitvě“ čelil Francovu režimu. Proč tolik uvozovek, bude vysvětleno vzápětí. Pakliže si čtenář vybaví Orwellovo jméno, dýchne na něho cosi tajemného, nadzemského, nadlidského, zkrátka a dobře, George Orwell představuje mezník ve světové literatuře, a to především díky dvěma zásadním románům. První je samozřejmě Farma zvířat, druhým pak 1984. Nutno podotknout časovou osu. Orwell se narodil v roce 1903, o třiatřicet let později se vypravil bez znalosti španělštiny na frontu a právě zmíněné romány dokončil v poslední etapě svého poměrně krátkého života, bylo to v roce 1945, respektive 1949. V obou případech je důležité uvědomění právě onoho prodělaného válečného konfliktu. Ať už jde o detaily popisující všudypřítomný puch koňské moči a shnilé slámy při příchodu do milicí POUM, anebo nelítostnou kritiku britského tisku, která jednoduše a tupě vede dav, kam potřebuje. Jen tyto dvě zmínky by mohly klidně posloužit jako námět, ne-li scénář titulů Farma zvířat a 1984.

Hold Katalánsku však není román

Je to syrově, bez výraznějších emocí a citových proměn laděný text, který popisuje Orwellovo období na válečné frontě. Od upozornění, že v případě POUM nejde o vojáky, ale často o sedmnáctileté kluky, až po nedostatek dek, otravné vši, chybějící svíčky, jídlo, cigarety. Ostatně tento pohled na válku je typický pro filmovou Četu. Orwell se v Holdu Katalánsku nevěnoval popisům politických dění, ty jsou upozaděny dokonce do dvou dodatků, ačkoli v minulosti byly psány jako samostatné kapitoly, ale jde mu čistě o vylíčení děje. To je nesmlouvavé, nezkreslené, místy vtipné i zlé. Zmínky o nahodilých kulkách, kterými někdo někoho zastřelil, protože ten někdo špatně položil pušku, jsou málokdy vídané. A navíc zdůrazněme: Nejde o fikci. Korespondent pro Nový anglický týdeník neměl důvod zkreslovat. Zimu popisoval proto, že byla, nedostatek svíček proto, že v půllitru vydržely hořet tak maximálně hodinu. Coby popis válečných útrap je Orwellův rukopis prakticky dokonalý. A je určitě škoda, že mezi čtenáři není tak zastoupen, srovnáme-li ho s románem Komu zvoní hrana (1940).

Název: Hold Katalánsku

Autor: George Orwell

Překlad: Gabriel Gössel