Příběh z Krkonoš s podnikavým starostou a miliony od Němců, které nikdo neviděl. To je také komunální politika
09.11.2014
Foto: Lucie Bartoš
Popisek: Peníze, ilustrační foto
Málokde měli před uplynulými komunálními volbami tak konkrétní téma jako ve vyhledávaném českém horském letovisku – Peci pod Sněžkou. Rozhořel se tam spor o peníze od automobilky BMW. Pro jiná města by šlo o zanedbatelnou sumu, pro horské městečko to jsou nemalé peníze.
Proti sobě se tak postavily dvě znesvářené strany místních boudařů a podnikatelů v cestovním ruchu. Jedni kandidovali pod hlavičkou sociální demokracie a nezávislých kandidátů Žijeme Sněžkou. Druzí, soustředění okolo peckého starosty Alana Tomáška jako sdružení nezávislých kandidátů Sněžka. Téma je i po volbách stále živé.
O co přesně jde
V roce 2011 v zimě pořádalo BMW v Peci pod Sněžkou velkou akci na podporu své značky BMW xDrive. Během té doby jednali zástupci BMW se starostou a podle tvrzení Žijeme Sněžkou jej oslovili s tím, že by měli zájem stát se partnery. S tímto návrhem pak předstoupil podle vyjádření části místních aktivistů starosta Alan Tomášek na zastupitelstvu.
„Podle jeho slov měla spolupráce probíhat tak, že někde po městě a v lyžařském středisku budou vystaveny vozy BMW s pohonem xDrive, na plochách města bude jejich propagace, dokonce měly být na kanálech v ulicích loga BMW. Uběhlo několik týdnů a na dalším zastupitelstvu jsem se coby zástupce opozice osobně dotázal starosty, jak pokračuje ta věc s partnerstvím s BMW. Starosta na poradě zastupitelstva sdělil, že BMW si vybrala k partnerství jen firmu místního významu, která provozuje bobovou dráhu - společnost Sivia CZ. Město, za které jednal v tomto případě pouze sám starosta, se tak nechalo zcela nepochopitelně vyšachovat z tak lukrativního uzavření dlouhodobého partnerství a přenechalo zcela záměrně nejvýznamnějšího partnera v regionu soukromému subjektu,“ popisuje příběh Luboš Brát, předseda hnutí Žijeme Sněžkou.
Vedou cesty do starostovy kapsy?
Místo města se podle informací Žijeme Sněžkou partnerem bavorské automobilky stal Relaxpark – zmiňovaná bobová dráha Sivia CZ. „Firmu Sivia CZ provozuje Jiří Karlík, starostův nejbližší kamarád ve městě. Pak restaurace Bullbar, jejímž majitelem je starosta Tomášek, a lyžařská škola Happy Hill Sochor, kterou provozuje Blanka Sochorová, zastupitelka zvolená za stranu Alana Tomáška,“ tvrdí sdružení Žijeme Sněžkou.
Podle informací tohoto místního hnutí si následně Sivia CZ, která se stala hlavním partnerem BMW, pronajala od města lukrativní pozemek na točně u sjezdovky Javor v centru lyžařského areálu v Peci pod Sněžkou a další billboardové plochy. A BMW se začalo všude prezentovat jako oficiální partner Pece pod Sněžkou. Přestože tedy není oficiálním partnerem města. Navíc prý BMW na propagaci využívá logo města „Pec pod Sněžkou, horské město v pohybu“ a za využívání tohoto brandu neplatí městu vůbec nic.

Pec pod Sněžkou
Tohle také nesedí
Z kopií smluv podle vyjádření hnutí Žijeme Sněžkou vyplývá, že Sivia si pronajímá lukrativní část pozemku na točně v zimním areálu ve výměře 2x2 metry. Ve skutečnosti je ale prosklený box s automobilem BMW pro vozidlo 5krát větší - o rozměrech 3,5x5,5 metru, tedy 19 metrů čtverečních.
Plochy (prosklený box a dva billboardy na městských budovách od města) si Sivia CZ pronajímala podle kopie nájemní smlouvy za cenu 352 000 korun bez DPH ročně. „Billboardy jsou pronajaty za cenu 6000 korun ročně, což je asi desetina běžné komerční hodnoty,“ tvrdí lidé ze Žijeme Sněžkou. A pokračují, že ze znaleckého posudku, oceňujícího firmu Sivia CZ, uveřejněného v obchodním rejstříku, vyplývá, že výnosy z reklamy od uzavření partnerství s BMW stouply z přibližně 700 tisíc 000 ročně na 3 900 000 korun ročně bez DPH. Plnění firmě Sivia CZ od BMW je tam jasně popsáno znalcem jako dominantní zdroj příjmů. „Kdyby pan starosta neodmítl partnerství města s BMW přímo a nepřehrál jej svému kamarádovi Jiřímu Karlíkovi, tyto částky by šly do obecního rozpočtu,“ míní hnutí Žijeme Sněžkou.
K reklamě na BMW byly využity i kabinky lanovky na Sněžku, která opět patří městu. A podle Žijeme Sněžkou na tom město také pravděpodobně tratí a část peněz zůstává opět na kontě Sivia CZ.
Jak to starosta vysvětluje?
Kritizovaný starosta Pece Alan Tomášek oproti svým oponentům tvrdí, že v případě BMW nikdy nešlo o podporu města, ale lyžařského střediska. „Nikde v lyžařských střediscích nemá automobilka smlouvu s městem, vždy jen s lyžařským areálem. Ten byl však v našem případě v roce 2011 v rozkladu a nebyl schopen akci zajistit ani garantovat její průběh po dobu tří let. Proto tuto akci zajistila firma Sivia, která již předtím dva roky spolupracovala na podobné akci s automobilkou Škoda,“ tvrdí Alan Tomášek.
Města jako Špindlerův Mlýn, kde je Audi, ani Jánské Lázně a Černý Důl, kde je Ford, nemají podle Tomáška z těchto reklam žádné peníze. Stejně tak je tomu i v sousední Velké Úpě, kde má reklamu automobilka Subaru.
Tomášek přibližuje, že se jedná o soubor aktivit a partnerství v daném lyžařském středisku. Hlavním partnerem z logiky věci je lyžařský areál a jeho součástí jsou hotely, restaurace, lyžařské školy, reklamní plochy. A především třítýdenní akce BMW xDrive Village, kdy je zimní středisko v době konání této akce masivně mediálně propagováno. „Město by nikdy nezaplatilo takovou mezinárodní marketingovou podporu, kterou nám díky tomuto projektu dává BMW. V tomto projektu jsou zapojena prestižní zimní střediska z celé Evropy. V roce 2012 se naše město mezi těmito vyhlášenými středisky umístilo na druhém místě za Norským Hemsedalem. Proto je partnerství mezi městem a BMW vzájemně výhodné z hlediska mezinárodní propagace pro Pec pod Sněžkou,“ pokračuje Tomášek. Jak vidno, vztah sám nazývá jako partnerství města a automobilky.
Ohledně konkrétního plnění starosta konstatoval, že se jedná o standardní pronájem části plochy na jeden reklamní box a části zdi na reklamní plochu na dobu tří let za částku 1 242 000 korun. „Tento záměr byl zveřejněn v listopadu 2011 na desce města a nebyla proti němu podána žádná námitka či připomínka. Město nikdy v minulosti nedostalo tak vysokou částku za pronájem plochy pro podobné účely. Osobně mě mrzí ta skutečnost, že jinak vydařený projekt byl účelově medializován před volbami, paradoxně ze strany zastupitele, který pro tento projekt dvakrát hlasoval v průběhu uplynulých tří let. A neměl žádných připomínek,“ kroutí hlavou Tomášek.
Co na to automobilka?
Jasno do střetu mezi peckými politiky nevnesla ani sama automobilka. Kooperace se zimními středisky je podle mluvčí firmy Veroniky Jakubcové celoevropský projekt BMW, v němž jsou zahrnuty různé lyžařské destinace, jako například Soelden nebo Davos. Kooperace obsahuje několik hlavních pilířů: komunikace značky v outdoorové reklamě (billboardy, megaboardy, reklama na sedačkových lanovkách, vystavení vozu ve skleněném boxu). Druhým pilířem je spolupráce s hotely. Třetím pak spolupráce v oblasti volné zábavy - lyžařské školy, bobové dráhy, bowlingová centra. Čtvrtým testovací jízdy během jedné akce.
„Nejedná se o sponzoring, ale o pronájem ploch nebo reklamní spolupráci, za které jako společnost platíme. V České republice je situace jiná než například v Rakousku. Zde jsou areály vlastněny městy. V České republice jsou provozovateli areálu soukromé společnosti, které pronajímají plochy v daném středisku. Město nevlastní většinu ploch. Veškeré aktivity propagujeme i v naší reklamě a zveme klienty do Pece pod Sněžkou na testovací jízdy. Během tří let se jich zúčastnilo téměř 1800 osob,“ vysvětluje Jakubcová. Jednotlivá plnění ovšem odmítla ozřejmit s ohledem na obchodní tajemství.
Jaroslav Šťastný
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Lucie Bartoš