Obnova zámeckého kopce? I to je plán Náchoda. Babiš a Sobotka? Standardní koaliční třenice, míní tamní starosta. A nevyzpytatelný lidský faktor...
31.03.2015
Foto: archiv starosty
Popisek: Jan Birke, starosta Náchoda (ČSSD)
ROZHOVOR Starosta Náchoda Jan Birke, který je mimo jiné stínový ministr dopravy ČSSD, prozradil, jak vnímá nového šéfa rezortu dopravy Dana Ťoka. Kromě jiného se vyjádřil k fiasku referenda ohledně areálu někdejší textilky Tepna v Náchodě, ale také k 38. sjezdu ČSSD, který se v březnu uskutečnil.
V březnu se konal volební sjezd ČSSD, který si zvolil "nové vedení". Může tím nastat obrat k lepšímu? Přeci jen preference ČSSD již delší dobu stagnují či klesají a obměna nebyla nikterak zásadní, ba naopak.
Na tomto sjezdu se obměnila polovina místopředsedů, ve vedení máme poprvé v historii dvě ženy nebo byla schválena zásadní změna stanov. Myslím tedy, že to byl celkem významný a zlomový sjezd. Obrat k lepšímu ale nenastane změnou tváří ve vedení, to od toho snad ani nikdo nečekal. Všichni v ČSSD si uvědomujeme, že úspěch u lidí nám může přinést jen tvrdá práce a naplňování předvolebních slibů. A to se této vládě zatím naštěstí daří. Ale čeká nás všechny ještě spousta práce.
Na sjezdu zazněla řada projevů. Který vás nejvíce oslovil? A je naopak něco, co jste v nich postrádal?
Nevím, které projevy máte na mysli, ale například u kandidátů do vedení strany jsem byl s jejich projevy spokojený. Jsem rád, že se nebojíme vlastní kritiky, že umíme mluvit o svých problémech. Stejně tak ale oceňuji, že kandidáti byli schopni nabízet řešení a pozitivní program. Nevzpomínám si na nic, co bych v projevech vyloženě postrádal.
Ačkoliv je dle vašeho názoru strana jednotná, komentátoři, ale i převážná část veřejnosti to vidí naopak. Co je dle vás třeba udělat pro stabilizaci vnitrostranické situace ČSSD? Mnozí totiž varují, že právě na nejednotnost může ČSSD do budoucna doplatit a může být hlavní příčinou jejího oslabení.
Moc netuším, o jaké nejednotě vámi zmiňovaní komentátoři hovoří. Výsledek sjezdu naopak ukazuje velkou jednotu a semknutost naší strany.
Není chybou, že se do vedení strany dostali pouze lidé, kteří jsou spříznění se současným předsedou a chybí tak někdo, kdo by stmeloval obě křídla? Ostatně narážel na to i Jeroným Tejc ve svém projevu na sjezdu.
V ČSSD něco jako dvě křídla neexistuje, takže není důvod něco stmelovat. Existují zde názorové střety, diskuze, ale to je v každé politické straně a nevnímám to jako něco, co by bylo třeba stmelovat. Naopak to vítám, protože je to pevnou součástí stranického života a energií, která posouvá naši stranu kupředu.
Politologové se shodují na tom, že od sněmu ANO to mezi vicepremiérem Andrejem Babišem a premiérem Bohuslavem Sobotkou jiskří zase o trochu více. ČSSD varuje před "agrofertizací republiky" a ANO před rozhazováním sociálních demokratů. Domníváte se, že vláda vydrží celé své volební období?
Ano, nevidím důvod, proč by neměla vydržet. To, o čem hovoříte, jsou standardní koaliční třenice, u kterých není větší důvod se znepokojovat.
Působíte jako stínový ministr dopravy ČSSD. Jak byste hodnotil první měsíce ve funkci nového ministra Dana Ťoka? A především, domníváte se, že se mu podaří rezort stabilizovat a vydrží v jeho čele alespoň do konce volebního období vlády?
Já pana ministra Ťoka vnímám jako příjemnou změnu. Na rozdíl od svého předchůdce je otevřený diskuzi a připravený ke koaličním kompromisům, bez toho nelze koaličně vládnout. Na hodnocení stabilizace rezortu je ještě příliš brzy. V celé řadě oblastí, jako je například výběrové řízení na výběr mýta na našich silnicích, zákon o liniových stavbách a některé další, stále čekáme na posun, takže uvidíme. Jestli ministr dopravy vydrží až do konce volebního období, netuším, je to odpovědností premiéra a předsedy jeho strany.
Jste nejen poslanec, ale s jasnou převahou jste také podruhé obhájil mandát starosty Náchoda. A zatímco minule měla ČSSD pouze pět zastupitelů, nyní získala 13 křesel v sedmadvacetičlenném zastupitelstvu. Co pro vás tento závazek znamená, čeho byste chtěl v příštích čtyřech letech dosáhnout?
Ano, upřímně řečeno, je to opravdu velký závazek. Uvědomuji si, že je to především zodpovědnost. Ale i příležitost dokončit řadu investičních akcí, které jsme připravili v předchozích čtyřech letech. Namátkou mám na mysli například revitalizaci zámeckého kopce, rýsuje se zahájení rekonstrukce nádražní budovy, kterou se nepodařilo skloubit s budováním nového autobusového terminálu a nemohu opomenout řešení dopravy ve městě. Tady byly stavební práce na opravě okružních křižovatek v letošním roce již zahájeny, v příštím roce opraví ŘSD celý průtah městem. To byl od počátku běh na dlouho trať, a i když je to poměrně náročné skloubit se životem a prací ve městě, jsem rád, že nezůstalo u slov a mohu být u toho, kdy se Náchod postupně mění v moderní město s odpovídající infrastrukturou. Chybí už jen tolik diskutovaný obchvat…
Jaké jsou vaše plány pro letošní rok? Co nového ve městě plánujete?
Něco už jsem zmínil v předchozí odpovědi, doplním ještě, že nás čeká řada navazujících prací na opravy okružních křižovatek, běžné opravy místních komunikací a chodníků, další etapa rekonstrukce veřejného osvětlení, zateplení tělocvičny základní školy na Plhově a mnoho a mnoho dalšího. Pevně doufám, že se nám s pomocí dalších zdrojů financování podaří zahájit rekonstrukce sportovního areálu Hamra přímo v centru města. Ale čeká nás i mnoho kulturních akcí a sportovních klání…
Na spolupráci jste se dohodli již den po volbách s lidovci a Patrioty města Náchoda. Co mělo vliv na tak hladký průběh vyjednávání?
Spolupráce s Patrioty byla vcelku logická, kontinuálně navazujeme na dobrou spolupráci z předchozích let. A protože mým kolegou v zastupitelstvu je za lidovce místopředseda vlády MVDr. Pavel Bělobrádek, oslovil jsem s nabídkou i jeho. Najít společnou řeč netrvalo dlouho, a proto jsme byli jedním z prvních, ne-li úplně prvním městem v regionu, kde byla podepsána koaliční smlouva.
Po tragédii v Uherském Brodě se střílelo v Náchodě. Naštěstí nešlo o tak závažný incident, který se obešel i bez vážnějších zranění. Po lidech střílel ze vzduchovky dosud neznámý pachatel. Diabolky zranily dvě ženy a jednoho muže. Celá situace ale přirozeně vyvolala v lidech obavy. Lze podle vás takovým tragédiím, kdy psychicky narušení jedinci ohrožují společnost, předcházet? Jak?
Mluvíme tady o lidském faktoru a ten, jak je všeobecně známo – byl, je a vždy bude nevyzpytatelný. Nejsem odborníkem v oboru psychiatrie, tuhle debatu by měli vést především odborníci a přijít s návrhem řešení, jak takovým situacím předcházet, pokud je to vůbec možné.
Fiaskem skončil plebiscit ohledně areálu někdejší textilky Tepna v Náchodě. K referendu, jehož uspořádání přijde městskou kasu na více než 200 tisíc korun, přišlo málo lidí, takže neplatí. Co to znamená po město? Jak tak nyní s areálem naložíte?
Je důležité zmínit, že samotné konání referenda nemá na další osud areálu žádný vliv. Je zbytečné vracet se k jeho smysluplnosti s ohledem na formulaci otázek. A druhá otázka by měla směřovat spíše na majitele areálu. Neustále opakuji, že město Náchod není vlastníkem pozemků a tedy nemůže rozhodovat o tom, co majitel areálu v tomto místě vybuduje či nikoliv. Od samého začátku říkám, že jediné, co jako samospráva můžeme, je s investorem vést debatu a korektně s ním o jeho záměru jednat. A to se také děje. Další schůzka představitelů všech politických stran a uskupení zastoupených v náchodském zastupitelstvu s majitelem areálu proběhne 23. 3. 2015.
Na konci února jste také rozhodli o zpracování komunitního plánu a koncepce školství na příštích deset let. Můžete nám nastínit vaši představu?
Oba dokumenty by nám měly pomoci zejména uceleně zmapovat oblast sociálních služeb i školství. V posledních letech se mnohé změnilo, posunulo jiným směrem a my bychom měli díky těmto dokumentům získat představu, kterým směrem chceme jako město kráčet do budoucna. V neposlední řadě bude komunitní plán i koncepce školství základem pro možnost získání dalších finančních zdrojů pro naše případné plány.
Kateřina Synková
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Lucie Bartoš