Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Žhavá část kampaně se blíží

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Pojďme se bavit: Je tu hudba, film, knihy, výstavy, nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Náchod marně čeká na obchvat: Lidé se dusí, děti ohrožují kamiony

05.04.2013
Náchod marně čeká na obchvat: Lidé se dusí, děti ohrožují kamiony

Autor: top09.cz

Popisek: Náchod

Obchvat Náchoda, ohroženého hlukem a exhalacemi z osobní i nákladní dopravy, je v nedohlednu. Město ho přitom životně potřebuje. Silný provoz dokáže průjezd městem často ucpat i na několik hodin. Nejhorší prý je, že kamiony ohrožují děti u škol. Drahnou dobu se přitom čeká na územní rozhodnutí.

„Jen v roce 2012 projelo přes město ve směru  Česká Skalice – Náchod celkem 20 370  a v opačném směru 19 591 autobusů. Měsíčně to dělá 3330 a denně 109 vozidel,“ říká Pavel Hlaváč, vedoucí dopravní policie územního odboru Náchod.

„U nákladní dopravy jsou čísla ještě vyšší. Vozidel nad 3,5 tuny projede Náchodem v obou směrech 56 tisíc za měsíc, tedy 1806 za den. A to tu ještě chybí údaje o provozu ze směru od Nového města nad Metují a Červeného Kostelce. Tam není mýtná brána, která by provoz změřila. Odhadujeme, že jde o dalších 10 tisíc autobusů a kamionů navíc, a to každý měsíc,“ dodal Hlaváč.

Kamiony jezdí kolem škol

„Nikomu nevadí, že kamiony s nebezpečným nákladem jezdí kolem základních a mateřských škol a že je Náchod věčně ucpaný. Už to trvá přes dvacet let a ještě to asi bude dalších dvacet až třicet let pokračovat,“ rozčiloval se na jednání Občanského sdružení Obchvat Náchoda jeden z jeho zakládajících členů Oldřich Manych. 


„Náchod byl kritizován, že pro průjezdnost městem nic nedělá. A tak došlo k otočení dopravy. Stačí ale jedna porucha potrubí, rozkope se silnice, blbě se to označí a Náchod je stejně zcela zablokovaný. Kdyby se peníze investované do dílčích úprav ušetřily a daly se do obchvatu, tak by to určitě mělo pro Náchod větší význam,“ uvažuje Oldřich Manych. Jinak to vidí Ředitelství silnic a dálnic Hradec Králové, které letos i v dalších letech plánuje úpravy kruhových objezdů a opravy silnic protínajících město.

„Nová opatření mají snížit hluk. Při jízdě po nové vozovce, se hluku netvoří tolik, jako na rozbité. A třeba plánovaná oprava křižovatky u Kauflandu, má zvýšit i bezpečí lidí. Dnes tam dochází k vážným nehodám, a to by se mělo změnit. Taková dílčí investice je podle mne prospěšná,“ argumentuje Zdeněk Kos, vedoucí oddělení přípravy staveb Ředitelství silnic a dálnic Hradec králové.

Obchvat blokují jednotlivci i občanská sdružení

Stavbu obchvatu města, který by měl problémy s dopravou definitivně vyřešit, blokuje neexistující územní rozhodnutí. „Rozhodující bude, až územní rozhodnutí vydané Stavebním úřadem města Náchoda nabude právní moci. Až to bude startovací páska, od které se dá začít. Proti územnímu rozhodnutí se však odvolali občané i občanská sdružení, kteří se stavbou obchvatu nesouhlasí.

„Oprávněnost odvolání už od října loňského roku zkoumá Krajský úřad Královéhradeckého kraje,“ sdělil místostarosta města Náchoda Tomáš Šubert.

„Dokud neplatí územní rozhodnutí, nemáme nic. Nemůžeme zadat ani vytvoření dokumentace na stavbu obchvatu. Pamatuju roky, kdy se desítky miliónů korun od státu určené na obchvat vracely jen proto, že nebyly splněny všechny legislativní podmínky, jako třeba právě platné územní rozhodnutí. Ta situace bohužel trvá,“ povzdechl si Zdeněk Kos, vedoucí oddělení přípravy staveb Ředitelství silnic a dálnic Hradec Králové. Rozhodnutí Krajského úřadu Královéhradeckého kraje, je však v nedohlednu.

„Je to záležitost náročnosti zkoumání připomínek k územnímu rozhodnutí. Je to proces, který může trvat měsíc i dva. Ale může se protáhnout i na delší dobu, kterou nelze odhadnout,“ sdělil František Vrabec, předseda dopravního výboru Krajského úřadu Královéhradeckého kraje.

Václav Věcný

Vložil: Anička Vančová

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace