Hradec se chtě nechtě musí zbavit stovek tun posypových materiálů
17.04.2013
Foto: Archív města
Popisek: Silueta Hradce Králové
Letošní dlouhá zima výrazně zpozdila zahájení jarního čištění města, při kterém technické služby zbavují hradecké chodníky, vozovky i náměstí stovek tun písku a umělé drti ekogrit. Městská organizace musela kvůli nepříznivým klimatickým podmínkám dokonce zrušit blokové čištění v sedmnácti lokalitách, vyčistí je až v květnu.
„Letošní zima nám skutečně zkřížila plány. V polovině února už se zdálo, že je po zimě a budeme moci brzy zahájit čištění, ale nakonec jsme ještě 1. dubna vyjížděli na úklid sněhu. Nemohli jsme tudíž přestavět techniku ze zimní údržby na léto a došlo tak ke zpoždění jarního úklidu asi o tři týdny,“ vysvětlil vedoucí střediska čištění města Technických služeb Hradec Králové Pavel Holeček.
Z 500 kilometrů silnic a 360 kilometrů chodníků teď musí co nejrychleji zmizet obrovské množství posypového materiálu. A bude co dělat. Na veřejná prostranství ve městě cestáři přes zimu vysypali 976 tun písku, tedy asi čtyřikrát víc než v loňské sezoně, kdy to bylo 236 tun. Podobné je to také u ekogritu, kterého se na chodnících a cyklostezkách objevilo 180 oproti loňským 68 metrům krychlovým. „Odhaduju, že se tím budeme prokousávat asi dva měsíce, a to i přes naše zvýšené úsilí,“ domnívá se Holeček.
Všude bude čisto
Počasí udělalo čáru přes rozpočet také u blokového čištění města, při kterém se od jara do konce listopadu kompletně čistí a myjí uvolněná parkoviště a další prostranství v celkové délce 105 kilometrů. To mělo začít 18. března, ale vzhledem k teplotám pod nulou, zbytkům sněhu a zmrazkům u krajnic byly technické služby nuceny zrušit blokové čištění sedmnácti úseků. Jejich očistu naplánovaly v náhradních termínech v květnu, kdy budou muset kromě původně plánovaných lokalit zvládnout i čištění odložených oblastí. Jelikož se jedná většinou o ulice v centru města, chtějí je dát do pořádku co nejdříve.
Technické služby se už pustily i do ručního čištění 330 zastávek MHD, schodišť a přechodů pro chodce, které kvůli bezpečnosti chodců přes zimu notně sypaly. Problémem při zametání ulic je prašnost a městská organizace chystá na příští rok v této oblasti výrazné zlepšení. To chce dokázat pořízením nového silničního zametacího stroje, který hodlá koupit s využitím evropské dotace. „Toto vozidlo zajistí vyšší účinnost metení a nižší prachovou zátěž okolí. Navíc by v nejzatíženějších oblastech mělo dojít k nárůstu četnosti metení během letní i zimní sezony,“ řekl vedoucí správy čištění města Daniel Jeřábek. Součástí žádosti o dotaci je podle něho totiž odborné posouzení prašnosti ve městě, z něhož vyjdou právě konkrétní oblasti, kde se následně počítá s častějším zametáním a za použití nového vozidla.
Zdeněk Svoboda
Vložil: Zdeněk Svoboda