Po R35 z Hradce do Mohelnice chce jet ministr Stanjura v roce 2020
15.04.2013
Foto: Profimedia.cz
Popisek: Ministr dopravy Zbyněk Stanjura - ilustrační foto
Rychlostní silnici R35 by se měla začít stavět podle ministra dopravy Zbyňka Stanjury v roce 2015. Sto deseti kilometrový úsek až do Mohelnice by měl být hotový za dalších pět let.
Podle slov ministra dopravy Zbyňka Stanjury (ODS) to vypadá, že po několika letech stagnace se opět rozběhne ve východních Čechách výstavba dlouho očekávaných dopravních staveb. Ministr dopravy při své čtvrteční návštěvě Pardubic opět zopakoval slova o tom, že rychlostní silnice R35 je pro něj prioritou.
„V silniční dopravě považuji za prioritu číslo jedna dobudování silnice R35. Včera jsme oznámili několikaletou rekonstrukci dálnice D1, která by probíhala mnohem klidněji, pokud by stála silnice R35. Naším úkolem je urychlit přípravu a zahájit jednotlivé stavby R35,“ uvedl během setkání s hejtmanem Pardubického kraje Martinem Netolickým (ČSSD) ministr dopravy.
Nejdříve se začnou budovat úseky na jih od Hradce Králové
Podle slov ministra Stanjury by mohli stavbaři poprvé kopnout do země v roce 2015. Ministerstvo v současné době připravuje podklady, aby v příštím roce mohlo vyhlásit soutěž na zhotovitele prvních dvou úseků. Tedy staveb Opatovice – Časy a Časy – Ostrov. Ministr zároveň uvedl, že podle realistického scénáře by se první automobily mohly po nové silnici do Mohelnice projet v roce 2020.
Silnice R35 je velmi důležitou dopravní tepnou pro celý region východních Čech. Velká část její plánované trasy má vést přes Královéhradecký kraj. V současné době se v souvislosti s její realizací hovoří převážně o úseku mezi Hradcem Králové, respektive Opatovicemi, a Mohelnicí. Tedy částí, která leží převážně na území Pardubického kraje.
Hradec Králové by se mohl díky R35 a D11 zbavit téměř veškeré tranzitní dopravy
Zástupci Královéhradeckého kraje i samotného Hradce Králové věří, že ve chvíli zprovoznění rychlostní komunikace přestane tranzitní doprava využívat silnice prvních tříd, po kterých nyní směřuje veškerý tranzit mířící na Moravu. S tím se uleví i krajskému městu, kterým v této době musí veškerá doprava projíždět.
Zároveň s výstavou silnice R35 trápí Královéhradecký kraj i dostavba dálnice D11 až k branám krajského města. V této souvislosti se v únoru sešli zástupci města a kraje na společném jednání. „Podle posledních informací by měla výstavba dálnice D11 od jejího dnešního konce ke krajskému městu začít ještě letos. S výstavbou úseku silnice R 35 jižně od Hradce se má začít v roce 2015. Obě tyto stavby mají pro krajské město velký význam,“ uvedl při této příležitosti královéhradecký hejtman Lubomír Franc (ČSSD).
Železniční trať mezi Pardubicemi a Hradce Králové se má dočkat rekonstrukce
Ministr dopravy během své návštěvy zároveň oznámil, že se opět v plném tempu rozbíhají práce na dostavbě silnice I/37 z Opatovic nad Labem do Březhradu. Jedná se o poslední úsek silnice mezi Pardubicemi a Hradcem Králové, který ještě čeká rozšíření na čtyři jízdní pruhy.
Tříkilometrový úsek zahrnuje tři mosty a téměř kilometr protihlukových stěn. "Budeme pokračovat v příštích letech v plném tempu, aby stavba byla do konce roku 2015 dokončená," uvedl novinářům v této souvislosti ministr Zbyněk Stanjura.
Během debaty přišla řeč i na železniční dopravu. Jako jednu z priorit zmínil ministr dopravy zdvojení železniční tratě mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Její rekonstrukce by měla začít ještě letos.
Kamil Kubáň