Královéhradecký dopravní podnik testuje v provozu nový elektrobus, už druhý, který v krajské metropoli jezdí
22.10.2014
Foto: DPMB
Popisek: Elektrobus Škoda Perun
Elektrobus Škoda Perun, který se nedávno ukázal v Hradci Králové v rámci evropského dne bez aut, se koncem minulého týdne začlenil v testovacím režimu do běžného provozu MHD. Je tak už druhým zástupcem elektrobusů ve východočeské metropoli. První elektrobus typu SOR EBN 9,5 slouží Hradečanům už rok. Výhodou elektrobusů jsou kromě ekologického provozu i nesrovnatelně ekonomičtější provozní náklady než u autobusů se spalovacím motorem.
Bateriový elektrobus s názvem Perun (zkratka z anglického Pure Electric RUNner - „čistě elektrický běžec“) vyrobila Škoda Electric. Jedná se o dvanáctimetrové nízkopodlažní dvounápravové vozidlo s trojími dveřmi, výkonem motoru 160 kW a dojezdem s cestujícími 120 až 150 kilometrů, s lithium-polymerovými bateriemi nové generace s kapacitou 222 kWh. Nabíjení elektrobusu se provádí v nočních hodinách a trvá čtyři až šest hodin. Obsaditelnost vozidla je 82 cestujících, 27 míst je k sezení, a je tak srovnatelný s klasickým autobusem MHD. Maximální rychlost vozidla je 70 kilometrů za hodinu.
Je nízkopodlažní, jako všechny autobusy v Hradci
„V běžné výbavě má elektrobus i samoobslužný tlačítkový systém otevírání dveří, na který jsou cestující zvyklí z trolejbusů. Systém tak umožňuje otvírání dveří cestujícími podle skutečné potřeby. Perun zapadá do vozového parku hradecké MHD také svou nízkopodlažností. Právě fakt, že všechny naše vozy jsou nízkopodlažní, už berou cestující v Hradci jako samozřejmost, v republikovém měřítku to ale pravidlem zdaleka ještě není,“ upozorňuje František Meduna.
„Elektrobus bude nasazován na různé linky hradecké MHD. Chceme tak získat co nejvíce dat a informací o jízdních a provozních vlastnostech. Testovat ho budeme v dělených směnách, které zajišťují dopravní špičky zejména v době od 4 do 10 hodin a od 13 do 19 hodin, a popřípadě i v celodenních směnách," vysvětluje cíl zkušebního provozu vedoucí střediska MHD Leo Sedláček. Nový elektrobus zde zatím bude v dlouhodobém testovacím režimu. Dopravní podnik spatřuje v elektrobusech velký potenciál do budoucnosti.
Má vysoké pořizovací a investiční náklady, provozní ale pouze třetinové
„Budoucnost potvrdí, že elektrobus, z hlediska jeho provozního režimu a vlastností, je vozidlem předurčeným k provozu v městské hromadné dopravě,“ míní ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich. „Všechny výhody elektrobusů dosud bohužel snižují jejich vysoké pořizovací a investiční náklady. Na druhou stranu jejich přímé provozní náklady jsou pouze třetinové, ba i nižší, a také servis je jednodušší. Až se cena elektrobusů přiblíží cenám současných autobusů se spalovacím motorem, věřím, že dojde k jejich významnému rozšíření.“
Průměrné stáří autobusů v hradecké MHD je více než deset let. Nejstarší jsou patnáctileté a jejich výměna by mohla přijít na řadu v roce 2015. V budoucnu by mohly právě elektrobusy postupně nahradit až 20 dieselových autobusů s ukončenou životností. U trolejbusů podnik aktuálně s náhradou nepočítá, protože všechny trolejbusy v letech 2011 - 2013 obměnil za nové.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Anička Vančová