Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

MFF Karlovy Vary 2021

MFF Karlovy Vary 2021

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i všechno kolem

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Parkovací věž pro kola. První v Evropě je v Hradci

14.03.2013
Parkovací věž pro kola. První v Evropě je v Hradci

Foto: Hradec Králové

Popisek: První v Evropě!

V Hradci Králové začal fungovat první parkovací dům pro kola v Evropě.

Netradiční stavba, která má tvar osmibokého tubusu ze skla a oceli a má kapacitu 116 kol, má na své architektonické ztvárnění dokonce ochrannou známku v Česku i EU.

„Cyklodům“, oficiálně nazývaný anglicky jako Biketower, stojí na ideálním místě, na Riegrově náměstí nedaleko hlavního vlakového nádraží a přilehlých zastávek MHD. Uložení kola zde vyjde na pět korun na den.

Inspirací ke stavbě parkovací věže v Hradci Králové byla investorovi, hradecké firmě Systematica, podobná stavba na Tchajwanu, kam spolumajitel společnosti Rudolf Bernart jezdí za výrobci bicyklů.

Inspirace je z Tchajwanu

„Moc se mi to líbilo. A myšlenka postavit něco takového u nás mě už neopustila,“ říká Bernard. Tamní systém však nebyl plně automatický, nerespektoval různé druhy kol a jejich odlišnou hmotnost. Úpravy zabraly další měsíce, než objekt vyhověl jeho představám o automatizaci. Radnice v Hradci Králové, známém jako městu cyklistů, dala nápadu podporu a propůjčila objektu pozemek. Vlastní stavba pak trvala tři měsíce a stála osm milionů korun.

Jedenáctimetrová plně automatizovaná věž z oceli a skla uskladní kola pod střechu na ploše 8 krát 8 metrů. Kola jsou chráněna před deštěm, sněhem a zloději, a tak cyklista může na kole bez obav nechat veškeré vybavení. Výtah umístěný vertikálně ve středu objektu dopraví kolo do jednotlivých pater a umístí je po obvodu na přesně vymezené stání. Cyklista přijede k Biketoweru, odloží si helmu a další věci na kolo, elektronický systém zatím vyhodnotí, zda má kolo správný rozměr. Poté dá cyklista startérem pokyn mechanismu, který kolo odebere. Obdrží žeton s čipem, kde jsou přesné údaje o čase, kdy kolo zaparkoval. Dál se už o nic starat nemusí. Výdej jednoho kola po zaplacení trvá 37 sekund.

„Je to paráda. Jezdím teď díky tomu, že si mám kam bezpečně schovat kolo, na nádraží na vlak do práce skoro každý den,“ řekl Matěj Honzák z nedalekého sídliště Labská kotlina.

Hradecký Biketower šetří místo

Některé evropské státy, kde je cyklistika oblíbeným sportem, také stavějí velké haly pro umístění parkovacích stojanů, nemají však podobu hradeckého Biketoweru. Ten totiž na rozdíl od jiných parkovacích domů pro kola výrazně šetří místo a kola současně ochrání před počasím i zloději.

„Při použití běžných stojanů by se na zastavěnou plochu vešlo jen 10 kol,“ říká Rudolf Bernart. Hradecká věž má osm podlaží, ale je možné stavět menší i vyšší objekty. „Tam, kde budou využívat věž pro kratší parkování během dne, může stačit objekt pro 50 kol. Bike tower je variabilní, což je výhodné,“ doplňuje. 

Firma plánuje s výstavbou biketowerů navázat i v jiných městech Česka, například v nákupních střediscích, uvažuje ale také o horských areálech. Biketower se už probojoval do finále soutěže Česká inovace 2012.

Vendula Kvochová

 

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace