Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Světovou premiéru Čapkova slavného R.U.R. odehráli královéhradečtí ochotníci. Nedoneslo se k nim, že Národní divadlo hru o měsíc odložilo

28.03.2021
Světovou premiéru Čapkova slavného R.U.R. odehráli královéhradečtí ochotníci. Nedoneslo se k nim, že Národní divadlo hru o měsíc odložilo

Foto: Klicperovo divadlo Hradec Králové

Popisek: Klicperovo divadlo, ilustrační snímek

To bylo mrzení před jedním stoletím, kdy královéhradečtí ochotníci Klicpera uvedli dříve než Národní divadlo v Praze inscenaci novely R.U.R. Karla Čapka. Té novely, která do prakticky všech světových jazyků zavedla slovo robot. Jak k tomu mohlo dojít? Premiéra inscenace měla proběhnout v Národním divadle. Jenže došlo k posunutí termínu na 25. leden a jelikož nebyly internety ani televize, do Hradce se to nedoneslo (nebo možná také doneslo, ale nikdo to nepřiznal) a tak ochotníci zařídili divadelní světovou premiéru R.U.R. královéhradeckým divákům. Nyní se při této příležitosti koná online výstava.

Světová premiéra Čapkovy hry se měla uskutečnit původně v Národním divadle v Praze. Jak však později uvedly Lidové noviny, původní termín byl odložen na 25. ledna 1921. Proč byl odložen? Důvod je jednoduchý, ne, Prahu nepostihly kruté lednové mrazy, ale jednoho z hlavních protagonistů dramatizace skolila nemoc, kterou musel vyležet. Hradecký ochotnický soubor Klicpera, který měl hru premiérovat krátce po Národním divadle, se o odložení nedozvěděl. Tak se světová premiéra odehrála 2. ledna 1921 na prknech hradecké scény.

 

Snímek z premiéry hry v Národním divadle 25. ledna 1921, foto Archiv Národního divadla

Nedozvěděl? No, jak se to vezme

Pražské Národní divadlo obratem po změně termínu napsalo dopis do ochotnického spolku Klicpera s prosbou a žádostí, aby i oni odložili premiéru hry, jelikož sám Čapek trval na tom, aby prkna, která znamenají svět, uvedla jeho hru v premiéře v Praze v Národním divadle. Ale dopis se ztratil. Nebyl doručen. Někam ho někdo založil. Případně dopis pošťákovi při roznášce rozkousal vzteklý pes. Ať tak nebo tak, od hradeckých ochotníků se po premiéře ozýval jen šustot pokrčených ramen. My nic, my muzikanti.

 

Nejspíš v tom hraje roli i to, že v Hradci Králové působily dva ochotnické soubory. Klicpera a Tyl. A ty mezi sebou bojovaly, seč jim síly stačily. Pro Klicperu pak byla velká výhoda, že uvede v Hradci jedinečnou novinku Karla Čapka. Obzvláště, když v předchozí sezóně uvedli Čapkova Loupežníka, který se setkal s nebývalým úspěchem. Divadelníci od Klicpery si od inscenace R.U.R. slibovali totéž. Jak je pak jednoduché nějaký dopis ztratit, že.

Online výstava

Ve spolupráci Klicperova divadla a Pedagogické fakulty Univerzity HK vznikla u příležitosti projektu RUR – 100 online výstava s názvem První, i když shodou náhod. Původně obě instituce připravovaly na leden vzpomínkový den, který by tuto událost divákům připomněl. Protiepidemická opatření plánovaný program odsunula. Část připravované výstavy se ale podařilo přesunout do online prostoru. Výstava je přístupná ve virtuální galerii na adrese www.klicperovodivadlo.cz/rur-100.

 

Všechny roboty světa pojmenoval Josef Čapek

R.U.R. (zkratka z Rossumovi univerzální roboti) je vědeckofantastické drama o vstupní komedii a třech dějstvích Karla Čapka z roku 1920.

Autor v příběhu varuje před případnými negativními vlivy techniky na lidstvo. Je ovlivněn svým zájmem o techniku, ale také obavami o budoucnost lidstva (destrukce za první světové války). Ve hře poprvé zaznělo slovo robot, které na Karlovu výzvu navrhl jeho bratr Josef Čapek. „Ale já nevím,“ řekl autor, „jak mám ty umělé dělníky nazvat. Řekl bych jim laboři, ale připadá mně to nějak papírové.“ „Tak jim řekni roboty,“ mumlal malíř se štětcem v ústech a maloval dál. A bylo to."

Divadelní hra byla přeložena do více než třiceti jazyků včetně esperanta.

V roce 2020 uplynulo sto let od knižního vydání Čapkova R.U.R. a při této příležitosti vznikly dvě knihy s názvem ´Robot 100´. Jedna má podtitul ´Sto rozumů´, protože do ní přispělo 100 osobností (editorem byla Jitka Čejková) a vydala ji Vysoká škola chemicko-technologická v Praze. Druhá obsahuje sci-fi povídky, a tak má podtitul ´Povídky´ (vydalo Argo). V Památníku Karla Čapka ve Strži byla ke stému výročí R.U.R. připravena výstava s názvem ´Cesta do hlubin Robotovy duše´. České centrum Mezinárodního PEN klubu připravuje ve spolupráci s divadlem Archa třídenní festival k 100. výročí od premiéry R.U.R. Festival se měl konat v lednu 2021, nakonec byl ale kvůli koronaviru přesunut na rok 2022.

 

Robot píše hry

Švandovo divadlo přichystalo velmi zajímavou novinku… V roce 2019 vznikl další projekt oslavující stoleté výročí od vydání knihy R.U.R. K oslavě stejného stoletého jubilea se spojil Ústav formální a aplikované lingvistiky Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy se Švandovým divadlem na Smíchově a organizátory hackathonů CEE Hacks, aby vytvořili projekt THEaiTRE. Jedná se o vědecký projekt, který si klade za cíl zjistit, zda dokáže umělá inteligence pomocí přirozeného zpracování jazyka a konkrétně vylepšeného jazykového modelu GPT-2 napsat divadelní hru. Celý projekt začal u Karla Čapka, v jehož R.U.R. se poprvé objevilo slovo ´robot´. Původní myšlenka zakladatele projektu Tomáše Studeníka byla, jestli se role autora divadelní hry a robota po sto letech neotočila a zda by robot dnes nemohl napsat divadelní scénář o Karlu Čapkovi. První fáze projektu vrcholila inscenací, jejíž scénář byl plně vygenerovaný jazykovým modelem. 

Foto theaitre.com / Alena Hrbková

Unikátní dílo vypráví o radostech a strastech každodenního života z pohledu robota. On-line premiéra inscenace zasvěcené pokroku a fascinujícím technologiím se uskutečnila prostřednictvím webové stránky www.theaitre.com a pustilo si ji 18 450 lidí, proběhla 26. února 2021 a diváci ji mohli shlédnout zdarma na webových stránkách projektu do 1. března. Reprízu představení bude možné vidět v divadlech, jakmile to covidová situace dovolí. Do světa ji budou šířit také Česká centra.

„Z hlediska robota hra reflektuje témata jako je láska, smrt a další momenty, související úzce s životem člověka. Výsledek je překvapivý a občas i nečekaně vtipný. Pro herce je to každopádně výzva, protože text má svou vlastní, zvláštní logiku a někdy je nesnadný k zapamatování. A právě živí lidé mu musí dodat jiskru a pravdivost,“ prozrazuje režisér Daniel Hrbek.

 

Robota si zahrál herec Jacob Erftemeijer, foto theaitre.com / Alena Hrbková

S tím souhlasí i Jacob Erftemeijer, představitel Robota. „Jako herce ztvárňujícího postavu Robota mne zajímalo, jestli je to od autora textu autobiografický počin, nebo vytvořil postavu, která s ním samotným nemusí mít příliš společného. Normálně totiž v textu hledám především ten nevyřčený podtext a motivaci,“ říká herec. V experimentech chce ansámbl pokračovat. Chystá další umělou inteligencí napsané divadelní kusy, chce se pustit i do rozsáhlejších projektů, jako třeba televizního seriálu.

Vložil: Kamil Fára